Is de elektrische Mach-E een echte Mustang of niet?

CREDITS: Kil Media
Rides

Een bold move van Ford, om hun gloednieuwe all electric SUV onder de naam van hun benzineslurpende muscle car uit te brengen. En we houden van bold moves. Maar houden we ook van deze? We presenteren je de Ford Mustang Mach-E.

Ford Mustang Mach-E

De Mustang heeft al sinds de jaren 60’s, toen het model op de markt kwam, een iconische status. Er zijn maar weinig auto’s die in zo veel films een rol hebben gespeeld als deze typische Amerikaan van Ford.

Als je aan een Ford Mustang denkt, denk je aan de geur van benzine, een oorstrelende roffel en schuddende motorkap als ook maar een beetje het gaspedaal indrukt. En in plaats van dit gevoel te blijven voeden heeft Ford er met de nieuwe Mach E voor gekozen om het volledig anders te gaan doen: volledig elektrisch.

Elektrisch rijden in de Mustang Mach-E

We kunnen er omheen draaien, maar dat de benzinemotor zijn beste tijd gehad heeft is een feit. Auto’s en zelfs motoren met elektromotors gaan het stokje overnemen en wat dat betreft is het dus helemaal geen slecht idee om met een prachtige, volledig elektrische SUV te komen.

Met Tesla als pionier, gaan stuk voor stuk alle automerken overstag. De één wil de snelste, de ander de grootste actieradius. De Mach-E is vooral gewoon een heel goed totaalpakketje.

Met een actieradius van 540 km en een batterij van 88kWh zit de AWD-uitvoering die wij rijden boven het gemiddelde. Twee elektromotoren leveren 351 pk (580 Nm / 258 kW) en zorgen voor een acceleratie van 5,1 seconde naar de 100. En dat is niet niet eens zo heel veel langzamer dan de Mach 1, de snelste Mustang die ooit in Nederland verkocht is.

Maar een Mustang rijd je niet per se om z’n snelheid, maar om de beleving. En hoewel de beleving in de Mach-E in de verste verte niet overeen komt met die van elke andere Mustang, is de beleving wel degelijk on point.

Looks Mustang Mach-E

Zie je de Mustang Mach-E staan, dan is dat niet zomaar iets. Hij heeft een uniek, maar toch een herkenbaar en toegankelijk uiterlijk. De robuustheid, die vooral in de hood en wielkassen ziet, en achterlampen die typisch Mustang zijn. Het silhouet en moderne lijnenspel, dat je herkent van de meeste luxe SUV’s anno 2021. En de koplampen, ‘grill’ en een interieur die heel erg Ford aandoen. Deze mix van elementen, maakt het wat ons betreft qua looks een hele geslaagde auto. Vooral als je ‘m in je achterspiegel aan ziet komen, dan ben je wel even benieuwd wat voor iets je gaat inhalen.

De deur openen is een feestje. Als je je gepersonaliseerde sleutel bij hebt of de Ford Pass-app hebt geïnstalleerd op je telefoon, slaan de grote deuren met een tik op de knop voor je open. Eenmaal binnen, word je getrakteerd op een echt auto-interieur. Het is heel mooi en modern, maar wel écht Amerikaans – wat Ford typeert. In het midden van het dashboard vind je groot een verticaal geplaatst scherm, met een mooie fysieke volumeknop – die wat plastic aanvoelt, maar wel erg handig is. De interface van het scherm is in het begin wat rommelig, maar went redelijk snel. Het is fijn dat het opgedeeld is in vaste secties, zodat je niet lang hoeft te zoeken als je bijvoorbeeld de stoelverwarming even aan moet zetten.

Specs Mustang Mach-E

Het leukst is om op het scherm de rijmodus in te stellen op ‘Untamed’. Alles wordt wat strakker gezet en je gasresponse is heerlijk scherp. Ook hoor je via de speakers het beest een klein beetje mee roffelen met jouw rechtervoet. Het is natuurlijk fake, maar het is subtiel genoeg dat het eigenlijk wel lekker is.

Verder beschikt de nieuwe Ford Mustang over eigenlijk alle systemen die je wenst in een moderne auto: adaptive cruise control, pre-collision assist, active park assist met 360 graden camera, blind spot information, cross trafic alert, evasive steering, automatisch groot licht, draadloze updates, connectiviteit met je smartphone, Apple Carplay, Android Auto, Bang & Olufsen 10-speaker sound system, hands free kofferbak, full panoramic roof, moeten we nog even doorgaan?

Je begrijpt het wel hè? Je hebt een hele complete auto en iets zeer unieks, met deze nieuwe Mach-E.

Mustang?

Is de auto top of flop? Het moge duidelijk zijn dat we laaiend enthousiast zijn over de nieuwe elektrische SUV van Ford. Een absolute TOP dus. Helemaal voor een schappelijke prijs van rond de €70.000. Maar, dan de hamvraag: mag deze auto met recht de naam Mustang dragen, volgens ons dan – want op zich is het aan Ford zelf om zoiets te bepalen. Maar goed: JA! Ook Mustang moet met z’n tijd mee en zou vroeg of laat van de verbrandingsmotor af moeten stappen. Ford doet dit, heel stoer, al op een moment dat de wereld er eigenlijk nog niet klaar voor is. Maar zetten hiermee een compleet nieuwe Mustang-beleving neer, die over enkele jaren net zo iconisch zal zijn als de allereerste Mustang in de jaren 60.

Menu
Total
13
Share