True, we riepen in 2015 dat we nog liever onder een natte krant naar ons werk liepen dan met een Lamborghini SUV te moeten. Het ontwerp was toen ook niet beter dan dat van de lokale patatkraam. Inmiddels is er veel veranderd en de specs liegen er niet om. Plus, we zijn inmiddels gewend aan supercar merken die SUV’s maken, dat scheelt ook. Dus vooruit dan, een lovend artikel over de nieuwe Urus:
Hij is eindelijk uit en maakt direct gehakt van alle andere SUV’s. De Lamborghini Urus is de allereerste SUV die de naam super verdient. Het uitzonderlijke design, maar vooral de ongekende snelheid maakt de auto een van de meest bijzondere SUV’s ever!
De Lamborghini Urus
Laten we beginnen met de motor. De Urus wordt aangedreven door een 4,0 liter twinturbo V8 die maar liefst 650 pk levert. Wat betekent dat de auto een topsnelheid van 305 km/u weet te bereiken en in 3,6 seconde zit je op de zit je op de 100 km/h. Dat is niet gek voor een auto van 2200 kg. De Tesla Model X doet dat in 3,1 seconde, maar blijft steken bij 250 km/h. Daarmee is de Urus de snelste SUV ooit!
Combineer dit nog met een achttraps automaat en vierwielaandrijving en je weet dat je goed zit. Rijcomfort is ook geen overbodige luxe met zo’n grote auto. Qua wegligging doet de Urus dan ook exact wat je mag verwachten. Daarom hebben ze gezorgd voor zes verschillende rijmodi. Dus naast de bekende STRADA, SPORT en CORSA komen daar NEVE (sneeuw), TERRA (offroad) en SABBIA (zand) bij. Op elk terrein weet de wagen te overtuigen met een heerlijke wegligging en idem dito rijcomfort.
Op en top Lamborghini
De auto is absoluut een pareltje om te zien. Lamborghini heeft qua techniek heel wat in de wagen weten te stoppen zonder dat dit ten koste ging van het design.
Het interieur is voorzien van laag geplaatste sportstoelen die verwarmbaar zijn. Die stoelen zijn op twaalf manier elektrisch te verstellen. Dit zorgt ervoor dat de auto ruim oogt. Voeg daar nog een bagageruimte van 616 liter aan toe en je kunt er op je gemak mee een weekendje gaan kamperen. In Zuid-Spanje. Je bent er toch zo.
Interieur en media
De cabine van de Lamborghini Urus is afgewerkt met leder, alcantara, aluminium, koolstofvezel en hout. Een naar smaak te ontwerpen dashboard rond alles af. Hier krijg je verschillende opties voor zoals zwarte pianolak of geborsteld aluminium. Wil je wat meer class, dan is hout of koolstofvezel ook een optie.
Naast het dashboard komen twee touchscreens die boven elkaar in de middenconsole zijn geplaatst. Het bovenste scherm gebruik je voor alle media, navigatie, telefoon en informatiefuncties. Met het onderste scherm regel je de climate control en stoelverwarming. Daarnaast is het ook als toetsenbord te gebruiken en herkent het handgeschreven instructies. Ben je meer van het praten tegen je auto, dan heb je geluk. De SUV luistert ook naar gesproken commando’s.
Lamborghini (Du)Urus
Vanaf de lente van 2018 kun je de wagen bewonderen in de showroom. In Europa kun je rekenen op een prijskaartje van €171.429. Dat is echter exclusief alle belastingen en die kunnen hoog oplopen. De uitstoot is dan ook 290 gram CO2 per kilometer. Reken dus op een bedrag van ruim 70.000 euro aan bpm plus btw. Hierdoor komt de vanaf prijs rond de €280.000.