Fitness | Manify Interests #39
Manify Interests is voor de mannen die iets anders willen doen dan elke doordeweekse avond Netflixen of scrollen door social media. We lichten elke week een hobby uit die gewoonweg tof is om uit te voeren en waar je als man écht iets aan hebt. Deze keer in Manify Interests: fitness.

Vorige keer: Handgemaakte schoenen

Elke moderne man wil graag fatsoenlijke voor de dag komen. Door jezelf stijlvol te kleden en te verzorgen kom je al een heel eind, maar er komt een moment dat dat shirt uit gaat. Wat de ‘gelukkige’ beholder dan aantreft is van minstens zo groot belang. Niet alleen voor je zelfvertrouwen, maar laten we eerlijk zijn: een mooi lichaam is nou eenmaal een stuk mooier dan een minder mooi lichaam. Quote van de dag.

Fitness is een van de meest gangbare sporten om een beetje lichaam te creëren en daarom staat het rond etenstijd dan ook altijd stampensvol in de gym. Vandaag nemen we je mee in de basics van fitness, waar iedereen die zich ook maar een beetje wil vertonen in de sportschool, van op de hoogte moet zijn.

Alles over fitness

We gaan het vandaag niet hebben over supplementen, die skippen we vandaag even. Daarvoor verwijzen we je graag naar dit artikel. We leggen vandaag de aandacht op verschillende manieren en vormen die je kan gebruiken bij het fitnessen. Natuurlijk trappen we de Manify Interests af met de interessante geschiedenis van deze sport.

De geschiedenis van fitness

Het is het jaar 776 voor Christus, we nemen je mee op vakantie naar Griekenland. Hier stonden de papi’s zich honderden jaren voor Christus al compleet uit de naad te zweten in een ‘Gymnasion’. En waarvoor? Want die lange toga’s bedekten toch alles? Correct, maar de Olympische Spelen zaten er weer aan te komen. Tijd om gas te geven dus!

Vroeger, in de tijd van de Grieken en de Spartanen hielden ze er bijzondere hobby’s op na. Een gymnasion betekende eigenlijk, plaats om naakt te zijn. Ze oefenden dus allemaal naakt. Naakt speerwerpen, naakt kogelstoten en naakt de 100 meter sprint. Jammer dat ze toen nog geen camera’s hadden, want dat moet er hilarisch uitgezien hebben.

In 1838 opende de eerste commerciële sportschool zijn deuren in Luik. Niet lang daarna benadrukte Theodore Roosevelt, de 26e president van de Verenigde Staten, het belang van sporten. Sporten kreeg dus meer aandacht en over de hele globe opende verschillende sportscholen hun deuren. Via deze weg maakte ook het turnen zijn intreden.

In 1982 kwam de allereerste work-out video online. Met gekleurde beenwarmers stonden skinny dames te springen op je televisie. Vanaf dat moment heeft fitness zich ontwikkeld tot de sport die we nu kennen. En eigenlijk is dat bijna 2000 jaar helemaal niet zo gek veel veranderd. Aangezien de Spartanen al met gewichten smeten, is deze sport eigenlijk oerdegelijk gebleven.

Sporten en seks
Foto: Victor Freitas

Verschillende workouts

Eigenlijk kunnen bij fitness twee verschillende groepen work-outs onderscheiden: isolatie work-outs en compound work-outs. Deze twee verschillende manieren van trainen onderscheiden zich op het gebied van aanpak en resultaat. We leggen het je uit!

Compound work-out

Bij een compound work-out train je meerdere spiergroepen tegelijkertijd. Veel aspirant kleerkasten denken dat ze het snelst grotere spieren krijgen als ze isolatie oefeningen doen, maar dat is absoluut niet waar. Je spieren groeien het hardst als ze samenwerken, met compound oefeningen dus. Je herkent een compound work-out doordat je er meer schanieren voor moet gebruiken. Denk aan bankdrukken, pull-ups en dead-lifts.

Door je te focussen op grotere spiergroepen met compound oefeningen, train je direct de kleinere spiergroepen en is de kans op groei een stuk groter.

Isolatie workout

Bij een isolatie work-out train je één specifieke spiergroep, met bijvoorbeeld een bicep-curl. De gedachte hierachter is dat je een isolatie oefening uitvoert na de compound oefeningen. Met als doel, het isoleren en perfectioneren van een bepaalde spiergroep. Je gebruikt bij een isolatie work-out maar één schanier en je voert ‘m langzaam uit.

Ook om je spieren meer definitie te geven of bepaalde onderdelen van spiergroepen te trainen, gebruik je isolatie work-outs.

Foto: Kate Trysh

Manieren van trainen

Naast de verschillende work-outs zijn er een paar verschillende manieren om te trainen. Het kan namelijk zijn dat je al redelijk lang aan het fitnessen bent en dat je nu ‘droog’ wil worden. Of misschien wil je vooral massa kweken. Bij verschillende doelen zijn er verschillende manieren van aanpak.

Krachttraining

Bij deze manier van trainen leg je de focus op sterke spieren. Je wil tenslotte sterker worden. De spierdefinitie, dus hoe je spieren er uit zien, is niet het primaire doel. Krachttrainen betekent heel zwaar trainen met weinig herhalingen. Wat veel mensen vergeten, en dit geld eigenlijk voor alle soorten van trainen, is het rustig laten terugzakken naar de beginpositie van de herhaling. Dit is minstens net zo belangrijk als het kracht zetten, zo niet belangrijker.

Massa trainen

Van aspirant kleerkast naar volwaardige kleerkast. Het maakt je niet uit of je sterk bent en die definitie kan ook het raam uit. Je wil gewoon grote armen! Het verschil met kracht en massa trainen is niet zo groot. Bij het kweken van massa moet je alleen wat langere pauzes aanhouden, let wel, niet langer dan twee minuten. Daarnaast blijf je gewoon zwaar trainen met weinig herhalingen.

Droog trainen

Goud droog worden en gaan als raket! Wie zei dat ook alweer? Bij droog trainen leg je de focus op de definitie van je spieren. Om een echte frisse ridder te worden dus! Je raad het al, je maakt met lichte gewichten veel herhalingen. Deze oefeningen moeten zonder pauze worden uitgevoerd! Uitrusten doe je thuis maar. Het is bij droog-trainen belangrijk dat je je kapot zweet. Echt sporten dus!

Daarnaast is het onmogelijk om droog te worden zonder je voeding er op aan te passen. Er zijn gelukkig manieren, zonder er al te veel voor te laten.

Full body vs. split

Laten we beginnen met uitleggen wat deze verschillende trainingen zijn. Bij een full body work-out train je eigenlijk het hele lichaam in één keer. Het woord zegt het eigenlijk ook al. Bij een split training leg je de focus op een deel van het lichaam, bijvoorbeeld de borst en triceps. De volgende trainingsdag kies je voor benen en de volgende dag voor rug en biceps. Welke van deze je kiest, heeft volledig te maken met de hoeveelheid trainingsmomenten die je hebt in de week.

Voor- en nadelen van full body

Deze oefening is wat geschikter voor de aspirant kleerkast. Je traint veel verschillende spiergroepen tegelijkertijd. Daarnaast is het geschikt voor mensen die wat minder tijd hebben en dus minder vaak naar de sportschool kunnen.
Doordat je minder specifiek bezig bent met verschillende spiergroepen is het minder geschikt voor de wat gevorderde sporter. Maak dus een afweging over jouw doelstellingen.

Split-trainen

Bij een split training heb je wat saaiere work-outs, het is vaak meer van het zelfde. Daarnaast moet je gewoon vaker trainen per week. Minimaal drie keer, maar voor betere resultaten raden we toch wel zeker vier keer per week aan.
De voordelen van split-trainen zijn dat je meer aandacht hebt voor bepaalde spiergroepen en zo ook rust kan geven aan bepaalde spiergroepen. Het is een goede manier om gerichte resultaten te boeken, maar wat minder geschikt voor de beginnende sporter.

Full body-trainen

Kan je maar twee of één keer fitnessen deze week? Ga dan voor een full body work-out. Ook als je normaal een split-training doet. Zo komen tóch al je spieren aan bod én je hebt genoeg tijd om je spieren te laten rusten. Kan je vaker trainen? Dan is het slimmer om de aandacht te verdelen.

Foto: Fitnisch Media


ESSENTIALS