Toen we hoorden dat er een 1100 versie van de Ducati Scrambler uitkwamen, kregen we zo’n kinderlijke kriebel in de buik. We zijn altijd al heel excited over de Ducati Scrambler, met name de Café Racer, maar voor de 1100 liepen de verwachtingen zó hoog op… dat kon alleen maar tegenvallen!
Spoiler-alert: dat deed hij niet. Integendeel!
2018 Ducati Scrambler 1100
Design
De mannen van Ducati Zaltbommel rijden de gloednieuwe Scrambler 1100 voor en we kijken naar de tofste scrambler die Ducati op het moment op de markt heeft. We zien een voornamelijk zwarte bike, met geel-oranje details en als klap op de vuurpijl: een matgouden voorvork. Klinkt kitch, is mega stijlvol.
Op deze zwaarste scrambler ooit gemaakt door het merk, geen laffe uitlaatpijpjes. Twee dikke matzilveren potten sieren half onder het zadel, half aan de zijkant. Bad AF!
Drive
Het sleuteltje gaat om en je trommelvliezen worden getrakteerd op een zeer uitnodigend geluid. Geen scrambler heeft ons tot nu toe écht kunnen bekoren qua geluid, maar dit ding heeft the X-Factor. Dat is wel duidelijk. De pruttel die de Scrambler 1100 produceert als je het gas loslaat is opwindender dan het Instagramaccount van Yolanthe en doet denken aan het knopje met een uitlaatpijpje en een druppeltje in de meeste Porsches en een Jaguar F-Type.
De Scrambler 1100 rijdt als alle ander scramblers van Ducati, heerlijk. Soepel, intuïtief en comfortabel. Alleen deze heeft een plus: 300cc meer en dus 11pk meer. Die pk’s klinken misschien niet veel, maar neem het maar eens op tegen 11 paarden. Spreek je daarna wel weer. Of niet.
De 1100 is heerlijk snel. Het is geen Multistrada, XDiavel of Panigale, maar hij doet precies wat je ervan verwacht + net een beetje extra. Ideaal dus!
Dit maakt de Scrambler 1100 een perfecte stadsmotor, waarmee je ook nog eens prima langere tijd op hoge snelheid kan rijden, zonder dat het oncomfortabel wordt. Daarnaast heb je een zeer unieke motor, vooral als je voor de Sport-versie gaat die wij reden.
Ducati Scrambler 1100 Sport
De Sport-versie van de Scrambler is uitgerust met een lager stuur, waardoor je een sportievere zithouding hebt en een voor- en achterwielophanging van Öhlins. Deze benadrukken het sportieve karakter van de motor! En ten slotte natuurlijk die prachtige kleurencombinatie van geel en ‘Viper Black’.
In house
De Ducati Scrambler 1100 wil je natuurlijk in huis zetten, maar we raden je ook zeker aan om er mee te gaan rijden. Voor een kleine €18k heb je ‘m in je bezit en kan je genieten van het leven, zoals wij dat ook een weekje konden doen met deze heerlijke bike waar werkelijk niets op aan te merken is.
De Scrambler 1100 is verkrijgbaar in drie uitvoeringen: de Sport, de Special en de ‘gewone’.