Lekker leven op de Ducati Scrambler 1100 Sport Pro

CREDITS: Jasper Loeffen Photography

Drie jaar nadat Ducati het iconische model een nieuw leven inblies, kwam de Scrambler 1100 op de markt. Maar liefst 300cc meer dan het reguliere model én wel 750cc meer dan de oude Scramblers uit de sixties, waar deze modellen op gebaseerd zijn. Dit kon niet anders dan heel veel plezier betekenen.

Nu zijn de opvolgers daar: de Ducati Scrambler 1100 Pro en Ducati Scrambler 1100 Sport Pro. Wij gingen voor de Sport:

, Lekker leven op de Ducati Scrambler 1100 Sport Pro

Ducati Scrambler 1100 Sport Pro

De Scrambler is al een icoon sinds de jaren ’60. Een synoniem voor amusement en non-conformisme. De nieuwe modellen zijn comfortabel door nieuwe technieken, maar nog even manoeuvreerbaar als altijd. Het is altijd een populaire motor geweest om te customizen.

Ducati heeft dan ook voor elk type motorrijder wat in huis: van flat tracker tot classic, en van off-road (geïnspireerd door de 70’s en 80’s) tot café racer (authentiek uit de 60’s). En de 1100 Pro Sport is de is de nieuwste telg uit de Scrambler-fam.

, Lekker leven op de Ducati Scrambler 1100 Sport Pro

The land of joy

Meer cc’s, meer pk’s (86) en meer comfort. Dat was het uitgangspunt. Zónder het Scrambler-DNA uit het oog te verliezen. Zo heeft de Scrambler 1100 een grotere tank, namelijk 15L, voor langere reizen. En de Sport Pro heeft een minimalistische, platte handlebar gekregen met café racer spiegels. Vrijwel volledig Matt Black met goud- en zilverkleurige details. Denk aan de voor- en achter vering van Öhlins, die volledig in te stellen zijn, en wat ons betreft hét pronkstukje van deze motor: de dubbele uitlaat met hoge plaatsing en een verslavend lekker geluid.

Is de motor koud en je geeft een keer goed gas, dan wordt je verrast met een uniek Scrambler 1100-geluid dat moeilijk te beschrijven is maar gewoonweg addictive is. Een fijne roffel dat wordt afgewisseld met een agressief snerpend geluid. Heb je een stukje gereden en is de motor wat warmer, dan wordt je bij het loslaten van de gashendel regelmatig getrakteerd op heerlijk plop- en knalwerk.

Verder wordt de 1100 (Sport) Pro nog getypeerd door een zwart ‘X’ in de LED-koplamp en de lage kentekenhouder, voor een vrij zadel en dus sportieve look.

, Lekker leven op de Ducati Scrambler 1100 Sport Pro

Technologie

Om de 86 paarden tussen je benen in bedwang te houden, zit de Ducati Scrambler 1100 Sport Pro volgepropt met technologie. Een safety pack met cornering abstraction control en ride by wire. Maar ook verschillende rijmodi om de instellingen af te stellen op je rijsituatie: City, waarbij het aantal pk’s wordt teruggeschroefd naar 75, de tractie controle op maximaal staat en je een zeer vloeiende gashendel hebt. Of Journey, waarbij je het volledige vermogen kan aanspreken, maar nog steeds een vloeiende gashendel en veel tractie controle hebt. En Active, waarbij je alle 86 pk’s tot je beschikking hebt en daarnaast een directere gashendel. De traction control is hierbij ook afgestemd op sportief rijgedrag. Onze favoriet.

Tijdens onze jaarlijkse MANIFY motortrip kon een klein stoplichtsprintje niet achterblijven. “Ach die Scrambler zal wel achteraan blijven hangen,” was de tendens. Niks daarvan. Een klein beetje air time en enkele seconden later werd iedereen getrakteerd op een mooi uitzicht in de uitlaatpijpen van de Scrambler 1100. Ciao ragazzi!

, Lekker leven op de Ducati Scrambler 1100 Sport Pro

Op de stoep

Oké, jij wil dit ding hebben? No? Wij sowieso! Dus we hebben even wat research gedaan: dit gaat je €18.490 kosten. Dat is geen habbekrats, maar je moet ons geloven dat dit een van de leukste motoren is waar we op hebben gereden. Maak een proefrit om het zelf eens te ervaren! Heb je dit bedrag niet liggen? Dan kan je ook naar Engeland verhuizen, daar heb je ‘m op de stoep staan voor omgerekend €13.144. Al zouden wij niet aanraden om ‘m op de stoep te laten staan…