Wat krijg je als je het beste van twee werelden combineert? In het geval van Ducati zou je ‘de Hypermotard 939 SP’ kunnen zeggen. Het is eigenlijk een mix tussen de sportiviteit van de 1299 Panigale en het gemakkelijke touren van de Multistrada. Maar dat was niet genoeg voor de Ducati mannen uit Bologna. Het moest nóg meer fun zijn. Kortom, de Hypermotard 939 SP was geboren.
Hypermotard 939 SP
Waar te beginnen? De Ducati Hypermotard 939 SP is een geval apart. Het is een soort van naked tourmotor, met een touch van een crosser of supermoto, en dan een motorblok waar je U tegen zegt. Kortom een groot speelgenot voor volwassenen. Probeer er maar eens rustig en op twee wielen mee te rijden. De Hypermotard 939 SP wordt niet voor niets de wheelie-king genoemd.
De speeltuin is geopend
Ik ga nu iets heel tegenstrijdigs zeggen; eigenlijk adviseer ik elke motorrijder om op een Hypermotard of supermoto te rijden en anderzijds: probeer dit beest maar eens in bedwang te houden. Eigenlijk komt het op het volgende neer: het is meer dan leuk om op deze machine te rijden. De Hypermotard 939 SP geeft je ontzettend veel vertrouwen, heeft meer dan voldoende power en ligt ontzettend lekker op de weg. Ga je er dan mee op de snelweg rijden? Dat kan, maar dat is niet het leukste. De Hypermotard 939 SP wil gereden worden in de bergen of op dijkwegen. Elke bocht iets scherper, sneller en platter. De Hypermotard leert je als het ware écht rijden. Mits je hem niet meteen in race zet, want dan moet ik je alvast waarschuwen. In race is dit beest volledig uit zijn schulp gekomen en is het bij het wegrijden en optrekken lastig om het voorwiel aan de grond te houden. Kortom, een motor die niet snel verveeld.
Italiaanse paarden
Ducati heeft de Hypermotard 939 SP een 937cc blok meegegeven die goed is voor 113pk. Niet slecht voor een 200kg wegende motor. Al hoorde ik her en der wat geluiden dat dat niet heel veel was. Voordat ik op de Hypermotard 939 SP had gereden geloofde ik het meteen, maar na net weggereden te zijn bij Ducati begon ik meteen te twijfelen. Ik kon me namelijk niet voorstellen wat er zou gebeuren als er maar 1pk meer in dit blok had gezeten. Wat mij betreft is het prima zo en rijdt het fenomenaal. Al zou ik het wel relaxt vinden als er bijvoorbeeld nog een standje ‘Urban’ op zou zitten. Normaal wegrijden bij een stoplicht of een beetje normaal over een rotonde rijden is een flinke klus met deze machine.
Snufjes
Uiteraard is de Hypermotard 939 SP ook voorzien van allerlei mooie technische snufjes. Drie rijmodi (sport, race en wet) bepalen hoe het vermogen, traction control en de (ABS) remmen werken. In tegenstelling tot de ‘gewone’ Hypermotard 939, biedt de ‘SP’ versie Öhlins vering, Brembo remmen en banden waar je direct het circuit mee op kan. De Hypermotard 939 SP heeft ook een iets hoger zadel dan de ‘niet-SP’ variant. Voor mij geen probleem, maar voor mensen onder de 1.85m was het opstapje redelijk hoog. Wat eigenlijk betekent dat je gewoon niet moet stoppen.
Italiaanse prijzen
Ik kan je garanderen dat je een super leuke tijd gaat beleven op de Hypermotard 939 SP. Het levert je fenomenale ritjes op en brengt je comfortabel van A naar B. Al moet ik er niet aan denken om deze motor elke dag in een grote stad te moeten rijden, of er elke dag ruim 200km op te maken. Ieder voor zich natuurlijk, dus ga snel voor die proefrit en neem hem meteen mee naar huis. De Hypermotard 939 SP kost je ongeveer €18k. De ‘niet-SP’ variant kost je ongeveer €14k.