Brute M-performance in de BMW M550i
Belangrijke kenmerken BMW M550i
4.4 liter V8 benzine (automaat)
Vermogen: 462 pk / 650 Nm
0-100 km/h: 4,0 seconden
Basisprijs: €129.000
De versie die wij reden: €179.000

Een BMW M550i. Dan weet je wel dat het serious business is. Hoewel je aan de benaming van 550i alleen nog kan aflezen dat het een 5-serie op benzine betreft, weet je dat een 50 wel heftig moet zijn. Oké, geen 5.0 liter motor in deze 5-serie. Maar niemand zal klagen van een 4.4 liter achtcilinder met M-power in een BMW. Een ding is zeker, onze zintuigen zouden worden gekieteld.

BMW M550i

BMW M550i-pressed-37

BMW M550i

Momenteel is de BMW M550i de op één na snelste 5-serie die leverbaar is. De grote broer, genaamd M5, doet een sprintje van 0-100 in 3,3 seconden. Toch is de BMW M550i misschien wel een wolf in schaapskleren. Een M2, M3 of M4 is namelijk van 0-100 niet sneller dan deze 5-serie.

Dankzij de vierwielaandrijving perst de 4.4 liter V8 al het vermogen zo perfect mogelijk op het asfalt. Is het gevoel van de BMW achterwielaandrijving dan helemaal weg? In tegendeel. De focus ligt nog steeds op de achterwielen, maar bij de momenten dát je het nodig hebt, helpen de voorwielen je perfect mee. En dat is best wel lekker met 462pk onder je kont.

BMW M550i-pressed-26

M xDRIVE

Doordat deze BMW M550i zoveel vertrouwen geeft met de vierwielaandrijving, is het rijden een groot feest. Het maakt dus niet uit of je een nat wegdek hebt, of veel rotondes mee moet pakken. De BMW M550i is overal tegen bestand. De echte hardcore BMW-rijders zullen de achterwielaandrijving alleen missen tijdens het driften.

De 5-serie zweeft in de comfort stand heerlijk over de weg en geeft je een ontzettend rustige autorit. Zodra je Sport of Sport+ indrukt, spuit je direct wat adrenaline in de auto en jezelf. De stoelen geven je een sportstand met extra ondersteuning bij de lenden en je gordel wordt even aangetrokken. De V8 brul (scroll helemaal naar beneden om het te horen) op de achtergrond wordt wat prominenter en nodigt je uit om het pedaal even iets dieper in te trappen.

Pure luxe

Dat de BMW M550i snel is, dat zie je er niet meteen vanaf. De subtiele M-emblemen geven je een vermoeden dat hij vlot is. Toch is de M550i meer dan alleen snel. Deze auto is luxe tot in de puntjes. Zo luxe dat snelheid bijna bijzaak lijkt te zijn geworden. Heerlijke stoelen, met een fenomenale massagestand die je op alle mogelijke standen kan instellen. Zeg gedag tegen vermoeiende ritjes of spierpijn van de sportschool, want deze massagestoelen zorgen ervoor dat je helemaal fris de auto uit komt.

Mocht je gechauffeurd worden, dan kunnen de ruiten natuurlijk verblind worden en kan je heerlijk genieten van enkele tv-schermen achterin. Natuurlijk zit er ook stoelverwarming en -verkoeling in en kan je jouw telefoon lekker draadloos opladen.

Nieuwste snufjes

Uiteraard is het infotainment systeem helemaal in lijn met de rest van de auto. Het geluid over de premium speakers van Bowers & Wilkins is heerlijk en zorgt ervoor dat je de muziek nog net een tikkeltje harder zet. Dat kan ook met handgebaren, genaamd gesture control. Het echte voordeel daarvan zien we er niet van in, dus deden we dat lekker op het stuur of met de echte volumeknop.

Het Safety Pack met Driving Assistance Plus zorgt ervoor dat alle medeweggebruikers in de gaten worden gehouden door de auto. Rijd je in het donker net iets te hard op een fietser af, dan gaat het groot licht selectief op de fietser gericht. En dat doet hij natuurlijk alleen als de fietser dezelfde richting in fietst, zodat je hem niet verblind. Wil je liever verstoppertje spelen in het donker? Pas dan op voor de BMW M550i, want hij is uitgerust met night vision.

Zakenauto van het jaar 2019

Hoewel de BMW 5-serie is uitgeroepen tot de zakenauto van het jaar 2019, is de M550i van een ander kaliber. Zakelijk is de BMW M550i voor de meesten wat minder interessant. Maar voor degene die wel een flink bedrag op kan hoesten, is deze M550i zeker meer dan het overwegen waard. Sterker nog: dit wil je!

Voor een ruime €150k heb je een auto die vrijwel iedereen kwijt rijdt bij het stoplicht, luxe tot in de puntjes is en niet te overdreven is.



ESSENTIALS



MEER ESSENTIALS