BMW M3 Competition Touring: 6 redenen waarom onze gebeden zijn verhoord

Na lang wachten zijn onze gebeden verhoord: BMW komt op de proppen met de M3 Competition Touring, een 510 pk sterke gezinsauto.

BMW M3 Competition M xDrive Touring

We gingen er een week mee op pad en zochten naar zes redenen waarom je deze zou moeten aanschaffen.

BMW M3 Competition Touring, <strong>BMW M3 Competition Touring:</strong> 6 redenen waarom onze gebeden zijn verhoord

1. Je rijdt de eindbaas onder de 3-Tourings

Stationwagens zijn populair in ons kikkerlandje en ben je fan van een 3-serie Touring, dan willen we je feliciteren met je goede smaak. Hij ziet er goed uit, er past genoeg in voor een doorsnee gezin en de wegligging is opperbest. Tot op de dag van vandaag kun je nog steeds kiezen voor een ouderwetse diesel, waar de line-up begint met een 316d. Dieselen betekent lekker veel kilometers kunnen maken op één tank, en met 122 pk kom je nog goed mee in het verkeer.

Het feest begint pas echt bij de benzine- en plug-in hybridversies, want de kers op de taart was altijd de M340i. Die heeft namelijk 374 paardenkrachten en stuurt je in slechts 4,6 seconden naar 100 km/h. Niet slecht voor een gezinsauto. De nadruk ligt op ‘was’, want door de komst van de M3 Competition Touring is opeens de grens verlegd naar 510 pk. 136 pk méér heeft dan de M340i.

Specs M3 Competition M xDrive Touring
Cilinderinhoud: 3.0
Vermogen: 510 pk / 375 kw
0-100 km/h: 3,6 seconden
Topsnelheid: 280 km/h
Gewicht: 1940 kilo
Vanafprijs:€ 145.845
De versie die wij reden: € 172.655

2. Hij rijdt fenomenaal

BMW heeft haar naam hoog te houden als het gaat om perfect rijdende bolides. En de BMW 3 Touring heeft ook die test goed doorstaan. Door het xDrive systeem is de auto vierwielaangedreven en hij weegt 1940 kilo, wat redelijk normaal is voor een stationwagen. Maar de combinatie met 375 kW / 510 pk maakt hem waanzinnig lichtvoetig. In 3,6 seconden zoef je naar de 100 km/h en de topsnelheid van 280 km/h volgt enkele tientallen seconden later. Een bocht of rotonde sportief nemen is geen enkel probleem. Sterker nog, de auto ligt zó goed op de weg, dat we vaak het randje meerdere malen hebben opgezocht, maar geen enkele correctie hebben uitgevoerd.

Aan het M-carbon stuurwiel heb je twee rode M-toetsen, de M1 en M2. Dit zijn sneltoetsen waarmee je de motor, het onderstel, de stuurinrichting, de remkracht én de xDrive kunt instellen. De instellingen gaan van Efficient tot Sport Plus. Tip: stel de M1-toets in op standje Comfort. Zijn vrouw en kinderen uitgestapt? Dan knal je hem op de M2-toets waar je alles hebt ingesteld op Sport Plus.

BMW M3 Competition Touring, <strong>BMW M3 Competition Touring:</strong> 6 redenen waarom onze gebeden zijn verhoord

3. Het interieur is om van te smullen

Wat als eerste opvalt bij het instappen, is dat de cockpit en het infotainmentsysteem één scherm zijn. Het scherm is volledig doorgetrokken van links naar rechts. Slick en clean, daar houden we van. Het M-stuur voelt lekker aan en de rode M-toetsen zijn niet alleen functioneel, maar geven het geheel een agressief tintje. In het midden vind je de transmissiehendel en het mooiste knopje is een button met twee uitlaten erop. Druk deze in en je hoort de heerlijke 6-cilinder brullen, grommen, janken. En druk je hem weer uit, dan is alles weer pais en vree. Aan boord vind je verder een drift analyser die je aangeeft hoe goed je drift en waarmee je eenvoudig kunt aflezen of je nog schuiner kunt. Ook heb je een lap timer tot je beschikking waarmee je je rondetijden kunt bijhouden. Supercool.

Maar naast deze toffe dingen, is de bagageruimte ook nog gigantisch. Volgens de specs is deze 500 liter groot, maar omdat dit je vrij weinig zal zeggen, vertalen wij dit in: er past genoeg in om met vieren twee weken op vakantie te gaan.

4. Het uiterlijk is heerlijk agressief

Ondanks dat het een reguliere BMW 3 Touring is, kun je toch snel zien dat het gaat om het topmodel. Zo kijken vier titanium uitlaatdempers je vanaf de achterzijde aan. Dit ziet er zo schofterig agressief uit dat je er de slappe lach van krijgt. De bandenmaat achter is 20 inch, voor 19 inch. Achter staat dus ietsjes hoger dan voor, wat het geheel er opgefokt uit laat zien. Well done, BMW!

5. Eindeloze optielijst

Je gloednieuwe M3 Touring wil je natuurlijk wel een beetje aankleden, want standaard is ook maar zo saai. Onze demomodel was met zo’n € 27.000 aan opties aangevinkt, wat neerkomt op een kleine nieuwe auto. Enkele hoogtepunten:

  • M-carbon keramische remmen: €9.396
  • BMW Individual volleder ‘Merino’ Tartufo: €5.034
  • Technology Pack: €3.494
  • M Driver’s Package: €2.795
  • Driving Assistant Professional: €1.491
  • M Interieurlijsten Carbon Fibre: €1.335
  • Harman Kardon Surround Sound Systeem: €555
  • M Koplampen Shadow Line: €321
  • Verwarmd stuurwiel: €288
  • Geluidswerende zijruiten voorportieren: €213
  • BMW Drive recorder: €213

6. Nauwelijks concurrentie

Een geduchte concurrent is de Audi RS4 Avant. Die is uitgerust met een 3,0-liter motor die 450 pk levert, wat dus 60 pk minder is dan de M3 Touring Competition. Met een vanafprijs van € 140.000 is-ie wel €5.000 goedkoper dan de vanafprijs van deze jongen.

Verdict

De BMW M3 Competition M xDrive Touring. Een hele mond vol, maar in de volksmond: een verlengde 3-serie met vierwielaandrijving die ideaal voor je zomervakantie én waarmee je iedere andere stationwagen het snot voor de ogen rijdt. Een wolf in schaapskleren die we iedereen adviseren, mits het budget toelaat. Mocht je hier al van smullen, hold your horses… De M5 Touring is ook aangekondigd.

Check hier al onze BMW-artikelen!