252 PK
0 – 100 km/h: 5,8 seconden
370 Nm koppel
Vanaf prijs: €57.000,- euro
De versie die wij reden: €82.000,-
Audi A5 Coupé 2.0 TFSI Quattro S-line Tronic 7
Oh jazeker, dat is een aardige mond vol. Maar als je de terminologie eenmaal uitgelegd hebt gekregen valt het alleszins mee. De Audi A5 is kleiner dan de A6 en groter dan de A4. Een coupe is een auto die aan de achterzijde schuin naar beneden loopt en waar ‘sier achterbanken’ in gezet zijn, maar waar je met geen mogelijkheid in kan zitten. De TFSI staat voor een benzine versie. Quattro voor vierwielaandrijving. S-line is een optie voor een extra sportief uiterlijk met extra details. En ten slotte staat Tronic 7 voor een automaat met zeven versnellingen.
Hoe rijdt het?
Laten we voor op stellen dat 252 pk verdeeld over vier wielen meer dan voldoende vermogen is als je deze vol inzet bij een stoplichtsprint, of even een gaatje wil dichten op de snelweg. En met een zeer acceptabele sprint van 5,8 seconden naar de 100 km/h, zal je het merendeel van de weggebruikers achter je laten. Daarbij komt ook nog eens dat de A5 een werkelijk een heerlijke wegligging heeft. Strak, zeer direct reagerend stuurgedrag geven je iedere keer weer een pleziermomentje. Zeker bij het nemen van een rotonde of een mooie bochtige weg.
De A5 heeft verschillende rij modi, van Eco tot Sport Plus, die met een simpele druk op de knop te bedienen zijn. We moeten eerlijk bekennen: we hebben voornamelijk in de Sport Plus modus gereden en dat beviel ons zó goed dat we vergeten zijn de andere standen aan te zetten.
Swipen in de auto
Waar we het al gewend waren op Instagram en Tinder, kunnen we nu ook swipen om de navigatie te bedienen. Op een touchpad schrijf je gewoon de letters uit van je bestemming. Een spatie is een laag streepje en wissen is simpelweg terug swipen. Klinkt heel foutgevoelig, maar het werkt erg simpel en intuïtief.
Sowieso zijn we heel erg te spreken over het interieur an sich. Feilloos. Voornamelijk de Audi Virtual Cockpit, waarbij je ook het navigatiescherm tussen je toerenteller en kilometerteller hebt. Het voelt zo logisch aan dat je je bijna gaat afvragen waarom niet meer merken dit hebben. En waarom we dit nog niet vaak eerder gezien hebben.
Waar we overigens ook heel erg van kunnen genieten is de kleine, maar prachtig dikke versnellingspook. Een stuk compacter dan dat je gewend bent, maar daardoor juist veel strakker geworden als we kijken naar de vorige edities van de A5.
Bijzonderheden
Door het Bang & Olufsen 3D sound system heb je altijd knettergoed geluid om je oren, of je nou van fijne gesnaarde muziek houdt of meer van het rauwere werk. Zelfs zó fijn, dat we bij aankomst vaak nog even voor de deur hebben gewacht om een nummertje af te luisteren. Er zijn ergere manieren om te laat op je afspraak te komen! En dankzij de lederen geperforeerde alcantara stoelen zit je ook nog eens als een koning in een zetel.
Looks
De wegligging is strak en het interieur on-point. Dan zal er vast wel iets aan te merken zijn aan het exterieur?
Nou, dat mag er eigenlijk ook best wezen. Ondanks dat we eerder wat sceptisch waren over de misschien wat saaie grijze kleur, vinden we deze toch wel erg geslaagd als we het zo bekijken. Goed, hij lijkt wel wat op de vorige A5 en op de snelweg zie je aan de voorkant niet direct of het een A4 of een A6 is, maar toch heeft de nieuwe A5 genoeg details om van te smullen. En juist in deze ‘leasebak grijze’ setting kun je de mooie strakke lijnen uitstekend zien en beoordelen. En in combinatie met de ‘5 arm Blade’ velgen die 19 inch groot zijn, heb je toch echt een hele dikke verfijnde krachtpatser voor je deur staan.
Al met al stiekem gewoon een gruwelijke auto, alleen we kunnen niet wachten tot we de RS5 onder onze kont hebben. Gelukkig is dat binnenkort het geval. Volg ons op Instagram Stories, dan nemen we je mee!