Upgrade je leven met de Audi SQ7

Op een winterse dag met veel sneeuw een Audi SQ7 ophalen. Hadden we hier nou geluk mee of ging dit tegen ons werken? We testen de Audi SQ7 voor je uit onder winterse omstandigheden.

De S staat uiteraard voor Sport?

Snel, Sport, Sodeju wat een vermogen. Die S kan overal wel voor staan. Want het gespierde broertje van de Audi Q7 heeft maar liefst 435 pk die je met veel liefde mee zeult. En dat is veel, want we hebben een hoop lol gehad met deze auto. Extra lol-factor: je kunt eenvoudig 7 extra vrienden, collega’s of showpony’s vervoeren door de drie extra stoelen achterin die elektrisch te bedienen zijn.

Staat die S dan voor Slome Diesel?

Nope, ook niet. De Audi SQ7 is de grootste Audi op diesel die je tegenwoordig tegen zult komen. Maar we geven een groot compliment aan deze diesel uitvoering, want nergens is te blijken dat we te maken hebben met een slome variant. Uit een 4.0 liter diesel motor worden meer dan 400 pk’s geperst. Nog indrukwekkender is misschien wel het koppel van 900 Nm, want deze joekel van een Audi blijft maar doorknallen, zonder een centje pijn. Vermogen en een flink koppel komen ook tot uiting in stoplichtsprintjes, want je zit in 4.8 seconden op de 100 km/h. En dat is echt rete snel voor een kolos van maar liefst 2300 kilo. Overigens gebeurt alles wel met een extreem goede wegligging. Het Quattro-systeem verdeelt het vermogen netjes over de 4 wielen.

Hoe zit het met de looks?

Echt anoniem rondrijden doe je niet in een ‘Tofanawit met kristaleffect’ uitvoering van de SQ7. Maar af en toe is het ook niet erg om even te shinen. De uitvoering die wij aan de tand mochten voelen had een soort van panda-look. Zwart geblindeerde ramen en achterlichten op een witte auto heeft iets agressiefs, maar bij deze uitvoering blijft het nog net binnen de perken, en aardig chique.

Kun je anoniem rijden?

Zoals we al eerder bij de Audi RS5 hebben gezien is ook de SQ7 te verstellen in verschillende rijmodi, van Eco tot Comfort en Dynamic. Ook hierbij is de verdeling weer klip en klaar. Zet je ’m op Eco stand dan schakelt de 8-traps automaat vroeg op en zul je de motor nauwelijks toeren horen maken. Het opa en oma zondag gevoel zullen we maar zeggen. Zet je de rijmodi op Automatisch dan schakelt ie al wat later op zodat je wat meer vaart maakt, en zet je de Dynamic stand aan dan is het helemaal feest. De vering wordt wat stijver en de SQ7 blijft lang, zeer lang in zijn toeren hangen. Er komt een grommende roffel uit de uitlaten en je voelt je instant een hooligan.

Hoe rijdt het in de sneeuw?

Aan vermogen dus geen gebrek. Bij hevige sneeuwval merkten we opeens dat we een stuk minder grip hadden in Dynamic stand. Al had dit met name te maken met het feit dat we op een setje zomerbanden aan het rijden waren. Zoals je onderstaand kunt zien hebben we we toch wel veel lol gehad in de sneeuw (swipe naar het tweede shot).

Kunnen er nog extra opties aangevinkt worden?

Dat je bij Audi nog wat vinkjes kan zetten op de optielijst mag een understatement zijn. Zoals bovenstaand geschetst is de SQ7 te verkrijgen vanaf 125k. Dat is in basis al best een flink bedrag. Maar je wil natuurlijk je auto wel even flink aankleden. Tel je even mee?

Pro Line Plus uitvoering
Simpelweg qua looks de dikste uitvoering: € 10.000

Exterieur:
Denk hierbij aan een panoramadak, elektrische trekhaak en de witte lak: € 9.000

Interieur
Lederen bekleding, geborsteld aluminium 4 zone climatecontrol en sportstuurwiel met schakelpaddels: € 6.000

Stoelen
Sportstoelen, elektrisch verstelbaar met geheugen en derde zitrij stoelen: € 4.000

Techniek
Sportdifferentieel met actieve rolstabilisator, automatisch inparkeren en head up display: € 16.000

Velgen
5-arm tornado design: € 2.000

Moedertje Staat
Helaas komt Moedertje Staat ook nog met een fikse BPM rekening er overheen: je betaalt namelijk € 5.600 aan extra BPM voor de 21 inch velgen en derde zitrij. We kid you not. 

Wat vinden we er van?

Audi mag trots zijn door weer een prachtexemplaar uit te brengen in de vorm van een Audi SQ7. Wil je lekker burgerlijk een half voetbalelftal vervoeren met ook nog daar bijbehorende bagage kan dat eenvoudig. Zoek je een dagelijks sportief voertuig en vind je het fijn om lekker hoog te zitten heb je hier ook een uitstekende voiture te pakken. En door de diesel uitvoering stiekem ook nog eens best goed voor je portemonnee. Nog niet goed genoeg voor je portemonnee? Dan is een Audi occasion natuurlijk ook nog een goede optie!

Oeps…

Total
12
Share