– 400 PK
– 2.5 TFSI Quattro, S-tronic 7
– Sprint 0/100 km/h: 4.1 seconden
– Basisprijs: €81.000
– De versie die wij reden: € 108.000 euro
Van sommige auto’s wordt je gewoon vrolijk. Of laten we het anders formuleren: van sommige hoeveelheden PK’s onder 1 motorkap wordt je gewoon vrolijk. Maar liefst 400 PK hebben ze in de Audi RS3 Sedan weten te proppen. 400!
Audi RS3 Sedan Quattro
Nou zeg, wat een enthousiasme. Inderdaad. De eerlijkheid gebied te zeggen dat we wel vaker dit soort kanonnen hebben gereden. Maar echter nog nooit een kanon die slechts 1600 kilo weegt. En als je dan gaat bedenken dat de engineers van Audi de RS3 gezegend hebben met 5 cilinders en de eerder genoemde aantal paardenkrachten ga je je toch afvragen: hoe gaan we dit in hemelsnaam de aankomende dagen op de weg houden?
Rijden
En, is het gelukt? Nou en of! Want de wegligging van de RS3 Sedan is fenomenaal. Het Quattro systeem zorgt er voor dat je maximaal grip hebt en we moeten zeggen dat we echt het gevoel hadden of we op de weg geplakt zaten. En we zijn niet vies van een sportief bochtje hier en daar. Zeven versnellingen knallen je direct door naar illegale snelheden en het S-tronic systeem met dubbele koppeling schakelt zonder enige haperingen of vertragingen.
Door de keramische remmen die zich echt ‘inbijten’ sta je nog sneller stil dan de carrière van een VVD’er die op een Russische bijeenkomst zou zijn. De snelheid zou begrensd zijn op 280 km/h, maar uit ervaring kunnen we je vertellen dat we hier niets van gemerkt hebben.
Kijken
Is ie ook mooi? Yes. De kenner ziet het direct, aan de vele subtiele details van deze RS3. Embleempje hier, een iets te groot remschijfje daar, een spoilertje in een net wat ander kleurtje en ietwat bredere wielkasten. Wat ons betreft goed gelukt.
Bijzonderheden
De virtual cockpit vinden we toch wel echt gelikt te noemen. Ofwel, je instrumentenpaneel met je vertrouwde toerenteller en kilometerteller blijft, maar vind je het fijn om een complete kaart van je rijroute in je scherm voor je te projecteren, is dit met 1 druk op de knop ook mogelijk. Zo dus:
Luisteren
Mocht je de RS3 aanschaffen verwachten we dat je niet vaak met muziek aan zult rijden, vanwege het keiharde orkest wat al uit de uitlaten komt. Maar als je het dan toch doet, laat het geluid dan pompen uit een (optioneel) Bang & Olufsen Sound System. Fenomenaal geluid. En over geluid gesproken. Bij het starten van de auto hoor je een zwaar, rochelend auto die even in zijn toeren schiet en op die manier zijn spierballen toont. Voor een indruk swipe onderstaand naar rechts en zet je geluid aan:
https://www.instagram.com/p/Bex2QR0hfh_/?taken-by=hienstagram1