Succesverhaal: Nike Air Max sneakers zijn niet meer weg te denken

Wie aan sneakers denkt, denkt aan Nike Air Max. Of in ieder geval als je drie soorten sneakers moet opnoemen, zit er sowieso een variant van Nike Air Max bij. De sneakers zijn een icoon op zich geworden en dat moet je als merk maar voor elkaar zien te boksen. We lieten al wel eens eerder weten dat we fan zijn van het merk Nike en het verhaal daarachter. En de Nike Air Max sneakers werken daar alleen maar aan mee. Achter het succes van de Air Max zit natuurlijk een verhaal dat een eigen leven is gaan lijden. Dat verhaal werd een succesverhaal, een verhaal dat elke liefhebber van sneakers minstens één keer moet lezen. Net zoals je het verhaal achter het logo van Nike een keer gelezen moet hebben.

Het succesverhaal van de Nike Air Max

Dit gebeurde er zoal in 1987: de filmstad Hollywood bestond 100 jaar, Lionel Messi werd geboren, de grootste beurskrach ooit vond plaats en de Nike Air Max werd geboren. De laatste gebeurtenis voelde je misschien al wel aankomen. Laat dit maar even bezinken: de Nike Air Max bestaat dus al méér dan 30 jaar. We beginnen bij het begin: wie is de man die de Nike Air Max bedacht en waarom? Maak kennis met de man die de wereld van sneakers veranderde: Tinker Hatfield. Voordat hij in 1985 begon met het ontwerpen van schoenen voor Nike, werkte hij als bedrijfsarchitect om gebouwen te ontwerpen voor het Amerikaanse merk. Bij het ontwerpen van schoenen maakte hij dan ook gebruik van zijn architecturale achtergrond.

In de jaren ’80 was Nike gingen de zaken best goed voor Nike. De waarde van het bedrijf ging richting de €1 miljard en 50% van de Amerikaanse sportschoenenmarkt was in handen van Nike. Alleen de concurrentie zat ook niet stil. Er verschenen steeds meer felle kleuren en opvallende designs in het modebeeld. Hatfield zag het nut van risico’s nemen in en ging vanuit die gedachte verder met ontwerpen. De ontwerper maakte een reis naar Parijs en raakte geïnspireerd door Centre Georges Pompidou. Dit gebouw heeft alle functionele en structurele elementen tot zich genomen en zo geplaatst dat het voor iedereen zichtbaar is. In de documentaire ‘Respect the Architects’ zegt hij hierover: “Ik herinner me alleen dat ik er super beïnvloed door was en mijn architecturale zintuigen op zijn kop had gezet.”

Foto: Levi Alvarez

Maar de ‘Air’ in de schoenen was niet nieuw

De Air-technologie in de schoenen van Nike was niet helemaal nieuw. Al in een eerder stadium is het ontwikkeld door Frank Rudy, een voormalig NASA-ingenieur, en die sneaker kreeg de naam Nike Tailwind. De ‘Air’ die in de schoenen zaten mocht alleen niet gezien geworden, totdat Hatfield zich ermee ging bemoeien. Doordat hij dus bij het Centre Georges Pompidou zag dat alle elementen van een gebouw gezien mochten worden, ging hij dat ook doen bij de Nike Air Max. Dat werd gedaan door een stuk uit de tussenzool te verwijderen, waardoor het luchtkussen zichtbaar werd.

Zijn ontwerp, waar de Air écht te laten zien, viel in eerste instantie niet in de smaak. In de documentaire ‘Abstract: The Art of Design’ geeft Hatfield aan: “Het werd in het algemeen besproken dat ik het te ver had geduwd. Mensen probeerden ons te laten ontslaan“.  Maar hij gaf niet op, vooral niet omdat David Forland, toenmalig Nike’s directeur van Cushioning Innovation, hem bleef steunen.

Nike Air Max 1

Toen het ontwerp er uiteindelijk doorheen was, werd het tijd voor de lancering. 26 maart 1987 is de datum dat het gebeurde: de Nike Air Max 1 werd uitgebracht. Het was een onderdeel van het ‘Air Pack’ wat verder bestond uit: de Air Trainer 1 , de Air Sock, de Air Revolution en de Air Safari. En sinds is Nike door gegaan met het ontwerpen van Nike Air Max. Dat het een succes is hoeven wij je niet meer te vertellen. Kijk alleen maar is naar de modellen die allemaal zijn uitgebracht: de Air Max 90, de Air Max 93, de Air Max 95, de Air Max 97, de Air Max Plus én nog veel meer. Want er zijn nog enorm veel special editions uitgebracht die steeds meer waard worden. Bekijk hieronder de eerste tv-commercial van Nike voor de Nike Air ‘Revolution’.

Tijdloos

Voor ons blijft het een bizar verschijnsel dat een toch wel opvallende verschijning, toch tijdloos is. Want als je bedenkt: de sneakers die toen in 1995, de Air Max 95, op de markt kwam zijn nu weer helemaal in. Bij ons op kantoor worden ze gedragen en op Instagram hoef je alleen #airmax95 in te typen en je krijgt al 376.617 berichten. En dat is dan alleen maar de variant uit 1995. Als je de variant uit 1990 pakt en je #airmax90 intypt krijg je bijna 1,5 miljoen resultaten. Voor sneakers die meer dan 30 jaar gelden zijn ontworpen is dat geen slecht resultaat.



ESSENTIALS



MEER ESSENTIALS