Harley-Davidson Breakout 2020: een chopper waar we aan toe zijn!

CREDITS: Jasper Loeffen Photography

We kunnen er niet meer omheen: na café racers en scramblers, zij choppers nu ook bezig met een keiharde comeback! Waar we tot aan een paar jaar geleden nog vonden dat deze motoren alleen voor het grijze deel van de motorcommunity waren, denken we daar nu een stuk anders over. En daar heeft Harley-Davidson een groot aandeel in gespeeld. Kijk naar de vernieuwde Breakout, die al twee jaar geleden op de markt kwam.

Apple?

Midden 2018 presenteerde het motormerk hun toekomstvisie en veel fans hadden het niet meer. Dit was Harley-onwaardig, helemaal toen ze aangaven te gaan investeren in elektrische modellen zoals de LiveWire (check hier onze test). Maar nu we een beetje terug kunnen kijken, zien we dat Harley een hele slimme move heeft gemaakt. Wie had gedacht dat een merk als Harley-Davidson een ‘Apple-tje’ zou doen?

Harley-Davidson Breakout

Een echte chopper

Samen met de nieuwe Heritage, Fat Boy en Street Bob, wijkt de Breakout helemaal niet zo veel af van wat het typische Harley-DNA. Het is een échte chopper: hij heeft voorvork van een halve kilometer lang en een dikkere reet dan je tante. Wat chrome erop en je bent een biker. Een stempel die veel jongere motorrijders niet per se hoefden te hebben. Tot nu. Mede door het succes van bovenstaande modellen, maar ook zeker door de wat futuristischere modellen uit de Softail-lijn als de Fat Bob en FXDR.

De Breakout symboliseert deze shift geweldig. Het is een model dat, qua looks, door iedereen gewaardeerd kan worden door de combinatie van old school en modern. We schreven het al in 2018:

“The best of both worlds, een bekende uitspraak die zeker van toepassing is bij de Breakout. Het is een chopper, het zit als gegoten, er is veel chroom en de wielen zijn met 18” achter en 21” voor (!) gigantisch. Ook de achterband is zo ontzettend breed (240mm), dat je niet verwacht er fatsoenlijk op te kunnen rijden. Maar het tegendeel is waar.

Daarentegen is er geen overkill aan chroom, gewoon het juiste om die gruwelijke Milwaukee-Eight V-Twin te accentueren. Veel details, zoals de velgen en uitlaatbeschermers zijn bijvoorbeeld zwart, wat het een prachtige look geeft.

Ook siert er een moderne en iconische koplamp met verticale LED-verlichting op de voorvork, met daarachter een breed en recht stuur, zonder al te vele poespas. Dat is ook wel een beetje het credo van de nieuwe Softail lijn van Harley-Davidson en voornamelijk bij dit model: de motoren worden gestript tot het minimum. De kilometerteller is dan ook verwerkt in het stuur, wat volgens Harley nog maar nét legaal is.

Dit alles geeft de Breakout een clean look, maar snoept ook wat kilo’s van het totaalgewicht zodat de motoren een stuk sneller zijn.”

En hier sluiten we ons nog steeds bij aan, al zijn we nu nóg positiever. We namen onder andere de Harley-Davidson Breakout mee op onze motortrip door Vlaanderen, wat een absolute aanrader is om te doen. Helemaal nu we het dichter bij huis moeten zoeken!

Rijden

Hoewel Vlaanderen de Breakout niet écht test, qua bochtenwerk, kunnen we zeggen dat het een motor is de heerlijk rijdt. Logischerwijs ga je met een achterband van 240 mm en een voorvork van 34° wat minder soepel een haarspeldbocht in, maar juist dat maakt het uitdagend. Én het ziet er gewoon kicken uit ;-).

Door het minimale design zit je met volle lichaam in de wind. Wie mooi moet zijn, moet érgens inleveren. Al kunnen we niet anders dan zeggen dat het allemaal heel erg meevalt. Beetje wind door je lokken, zo lang we die nog hebben, is wel lekker!

Geluid

En als je ‘m open trekt, weet je weer waarom je verslaafd was. Tuurlijk, een racer houd je niet bij. Maar wat gaat er nou boven een Harley-Davidson die op net iets te lage toeren op wordt getrokken? De Breakout heeft een hartverwarmende roffel, waar je geen genoeg van krijgen!

Get it

De ervaring van Harley-Davidson begint al voordat je ‘m gestart hebt. Élke Harley is een blikvanger, waar je ‘m ook neerzet. Bij het opstappen en aanzetten laat je de sleutel lekker in je zak zitten. Dan zit je: de Breakout zit werkelijk mega comfortabel. En dan mag je ‘m nog starten!

Het is duidelijk dat dit om kwaliteit gaat. En ja, daar betaal je voor. De Breakout heb je al op de stoep staan voor €25.600,-. Hiervoor heb je de 107. Pak je liever flink uit dan ga je voor de 114 met meer vermogen en hier een daar wat Screaming Eagle onderdelen. Beginprijs van de 114: €26.900,-

Total
2
Share