Hoe je met het eten van een pizza je spieren laat groeien!

Een beetje een ongeloofwaardige titel, niet waar? Zeker omdat er zoveel ‘experts’ zeggen dat fit te worden gelijk staat aan: veel sporten en weinig eten.  Dus, als je het lichaam wilt waar je ex-vriendin van op hol slaat, zit er niks anders op dan uren in de sportschool rondbanjeren en ‘Nee’ zeggen tegen al het goede dat het leven te bieden heeft.

Als je al eerder een artikel van mij gelezen hebt weet je dat dit onzin is. Je kunt een sixpack hebben, zonder daarvoor álles op te geven. En dus zónder je schuldig te voelen een pizza te bestellen of eens flink te drinken.

Kanttekening hierbij: je moet wel weten wat je aan het doen bent en pas op met het volgen van ‘mainstream advies’. Gelukkig hoef jij niet zelf te zoeken wat dan wél werkt. Dat heb ik voor je gedaan. In dit artikel vertel ik je hoe je er letterlijk voor zorgt dat je een pizza kunt eten en daadwerkelijk je spieren laat groeien (en de pizza dus niet als vet opslaat).

Koolhydraten zijn de duivel

In fitness- en gezondheidsindustrie wordt er vaak gezocht naar dat ene ding dat al het kwaad veroorzaakt. Vetten zijn een hele tijd de boeman geweest. Tegenwoordig zijn dat vooral koolhydraten. En heel eerlijk, deels is dat terecht. Zeker in de mate waarin wij koolhydraten eten, met een dieet vol met brood, pasta, snoep, en frisdrank. Maar als je jezelf een klein beetje serieus neemt, doe je dit sowieso al niet.

Maar goed, we zijn ook mensen. Als we uit eten gaan willen we ook gewoon een stokbroodje en een glas wijn bestellen. Ik ben de laatste die dat ontkent. Of zal laten. Gegeven dat we toch wel koolhydraten blijven eten, is het wel interessant om te kijken wat we kunnen doen om te zorgen dat de koolhydraten in ieder geval niet als vet worden opgeslagen (dat zou namelijk zonde zijn). Vandaar een tip die je vandaag nog kunt toepassen!

Een mogelijkheid:
Wil je al een tijdje fitter worden? Maar ben je niet tevreden over je vooruitgang? Of heb je eigenlijk geen idee wat je aan het doen bent? En wil je nu eindelijk eens wel een keer het resultaat waarvan je weet dat het mogelijk is?

Dan heb ik een leuke mogelijkheid voor je. Ik heb namelijk voor de lezers van Manify een aantal plekjes voor een vrijblijvend adviesgesprek beschikbaar gesteld. Dit gesprek is telefonisch en duurt 30 minuten. In dat gesprek vertel ik je precies wat je kunt doen om fit te zijn. Natuurlijk kijken we daarvoor eerst naar jou persoonlijke situatie, om te kijken wat voor jouw werkt!

Na het gesprek stuur ik je een plan op waar je mee aan de slag kunt. Natuurlijk mag je die informatie zelf gebruiken. Alleen als we beide vinden dat samenwerken de beste optie is, help ik je om je doel te bereiken. Klik hier om direct je adviesgesprek in te plannen

Pizza voor je spieren

Om die tip te snappen, het volgende (houd vol, het wordt even technisch)… Wanneer koolhydraten je lichaam binnenkomen, leggen ze de volgende route af:

  1. Een deel blijft in je bloed om je direct van energie te voorzien (dit is rond de 30 gram)
  2. Daarna heeft je lever dips (ongeveer 60 tot 100 gram)
  3. Je spieren zijn de volgende in de rij. Hier wordt tussen de 250 en 500 gram opgeslagen (afhankelijk van de grootte van je biceps)
  4. Wanneer je bloed, lever en spieren genoeg gehad hebben, slaat je lichaam de rest op als reserve, in de vorm van vet.

In de spieren worden dus de meeste koolhydraten opgeslagen. Zou het niet top zijn als al die koolhydraten (oftewel, glycogeen) uit je spieren zijn op het moment dat je begint aan die Calzone met Parmesan uit Italia?

De vraag is dus: hoe doe je dat? Het antwoord is simpel: krachttraining.

Wanneer je je spieren traint, gebruiken je spieren de opgeslagen glycogeen voor energie. Zeker als je iedere keer je grens opzoekt (dé enige manier om echt gespierder te worden), hebben je spieren veel energie nodig.

Dus, staat er in je agenda dat je ’s avonds uit eten gaat of een film gaat kijken en daar een zak chips bij hoort? Plan er een workout vóór, zodat de koolhydraten direct je spieren ingaan en dus niet als vet worden opgeslagen.

Weet je dat je uit eten gaat ’s avonds, de nodige alcoholische versnapering gaat drinken of gewoon zin hebt om een zak chips open te maken bij de film? Doe een flinke workout voordat het zover is. Zo zorg je ervoor dat je koolhydraten direct je spieren ingaan en dus niet als vet opgeslagen worden. Easy as that!

Geniet ervan! Thanks voor het lezen van het artikel, vriend.



ESSENTIALS



MEER ESSENTIALS