Wat Jeff Bezos leerde van burgersflippen bij McDonald’s

CREDITS: Bigstock

Jeff Bezos. Wie kent hem niet? En wie kijkt niet tegen zijn bankrekening op? Dat hij multimiljardair is, dat wisten we. Maar dat hij veel heeft geleerd van burgersflippen bij Maccie D niet.

Jeff Bezos: keukenprins bij Maccie

Laatst postte meneer Bezos een foto waarop hij een klassiek burgertje van McDonald’s achter de kiezen werkt. Met een portie friet én nostalgie. Toen Jeff Bezos 16 was werkte hij namelijk bij McDonald’s. En daar kijkt hij uiterst positief op terug. De fastfoodkeuken was Bezos’ domein, want verder mocht hij niet komen. De pubertijd had hem zwaar getroffen, want met een gezicht vol puisten mocht hij niet in de buurt van gasten. Dat klinkt niet héél positief, toch?

Jeff Bezos McDonald's
Foto: Unsplash

Lessen van Maccie D

Maar in zijn ogen was het wel een positieve ervaring. In een interview deelt hij de belangrijkste lessen die hij heeft geleerd tijdens zijn baantje burgers grillen.

Automatisering van processen

Een bedrijf hoort snel en soepel te werken. Daar was hij op jonge leeftijd ook al van op de hoogte. Daarom bestudeerde hij een hele zomer de ‘automatiseringsprocessen’ van het bedrijf. Alle signalen, piepjes en lichtjes nam Bezos tot in de puntjes door. Hij wist precies wanneer er door de eieren geroerd moest worden, wanneer de burgers geflipt moest worden en wanneer de friet uit het vet mocht.

Dit deed hem erop wijzen processen zo goed en geautomatiseerd mogelijk te laten verlopen. En het leert jou om een bedrijf te leren kennen voordat je er gaat werken. Efficiency komt daardoor zeker voor in het woordenboek van Bezos. Wat hem dus ook ver heeft gebracht met gigant Amazon.

Customer service

Eén van de eerste lessen die hij heeft geleerd, is dat klanten verdomd lastig zijn. Je kunt nooit genoeg doen om ze tevreden te houden. Althans zo zou je te werk moeten gaan. Jeff heeft dan ook geleerd om geobsedeerd te zijn met de klanten en haar behoeften. Zijn belangrijkste les is dan ook je te verplaatsen in de wereld aan de andere kant van de balie. Of zelfs nog beter: ga eens in de schoenen staan en neem zelf de positie als klant in.

Retail-drukte op rolletjes

Iedereen heeft weleens te maken met werkdruk. Zelfs Jeff Bezos. Op zijn 16e was hij verantwoordelijk voor het goed kunnen functioneren van de keuken. Dit klinkt niet zo moeilijk, maar wel tijdens de etenstijd wanneer de hongerige Amerikanen zich een weg naar binnen weten te beuken. Zo zegt hij zelf dat hij bij dit simpele baantje alsnog wist om te gaan met druk en alles alsnog kon blijven werken. Stressbestendig is meneer de miljardair dus wel, mede dankzij de Mc.

Meneer Bezos heeft dus genoten van zijn bijbaantje en ook van zijn burger. Pijn op zijn bankrekening zal dit ‘diner‘ in ieder geval niet doen.

Source:
CNBC, Bigstock