Jaguar F-Pace SVR: een laatste ode aan de V8

De laatste der mohikanen. Als je de kans krijgt om anno 2023 ooit nog eens een auto met een brullende V8 te rijden; grijp je kans. Want voor je het weet houdt het toch echt op. We gingen een week op pad met de Jaguar F-Pace SVR.

Jaguar F-Pace SVR

Zie je een SVR-logootje op een Jaaag staan, steek dan even je duim op. Je kijkt nu namelijk naar het topmodel van Jaguar. Een grotere motor, een hogere maximumsnelheid en een snellere 0-100 km/h. SVR staat voor Special Vehicle Rating en deze modellen worden gebouwd door een speciaal team, Special Vehicle Operations (SVO).

De thuisbasis van Special Vehicle Operations is het Technical Centre in Warwickshire, Engeland.  Deze gespecialiseerde productielocatie is het Centre of Excellence van Jaguar Land Rover en biedt plaats aan een team van 200 experts op het gebied van autotechniek. Het hoofdkwartier van SVO beslaat een oppervlakte van 20.000 m2 en beschikt over meer dan 40 werkplekken voor technische werkzaamheden en inspecties.

, <strong>Jaguar F-Pace SVR:</strong> een laatste ode aan de V8

Pulserende hartslag

De F-Pace staat standaard ingesteld op standje Comfort. Goed om je buren te vriend te houden en lekker onopvallend weg te rijden. De fun begint echter bij standje Dynamic. Bij het instappen zie je de start-stopknop zachtjes pulseren, als een hartslag. Druk je deze knop één keer in gaat de auto aan. Door middel van een draaiknop in het middenconsole twee keer naar links te draaien kom je in standje Dynamic. De uitlaatkleppen gaan open en dat zie je doordat het uitlaatknopje wat licht geeft. Druk je hierna nog een keer op de startknop, dan komt er een oorverdovend gebrul vanuit de achterzijde. Een paar toefjes gas geven en je hebt een monster gecreëerd. Mocht je hier overigens niet van gediend zijn; in standje Eco is het orkest verdwenen en kun je prima undercover je weg vervolgen.

Belangrijke kenmerken van de Jaguar F-Pace SVR
Motor: 5.0 liter benzine
Maximum vermogen: 550 pk
Maximum koppel: 700 Nm
Topsnelheid: 286 km/h
Prijs: € 183.441

, <strong>Jaguar F-Pace SVR:</strong> een laatste ode aan de V8

Door merg en been

Een 5.0 liter V8 blok waar maar liefst 550 pk uit geperst wordt zingt, schreeuwt en brult bij iedere dot gas die je geeft. Ga je er wat mee sturen in binnenwegen, dan galmt het geluid heerlijk. Met 2100 kg is de power-SUV geen lichtgewicht, maar ondanks dat heeft Jag de 8-cilinder redelijk lichtvoetig kunnen houden. Het is geen strak sturend bochtenwonder, maar dat vergeven we ‘m met alle liefde. In vier seconden zit je aan de 100 km/h: echt loeisnel voor een SUV. Combineer dit met het brullende motor geluid en we garanderen je een grijns van oor tot oor.

, <strong>Jaguar F-Pace SVR:</strong> een laatste ode aan de V8

Line-up

Kijken we naar de benzine line-up van de F-Pace dan begint het feest bij de R Dynamic S uitvoering. Deze heeft 205 pk en staat voor € 106.000 voor je deur.  Een treetje hoger volgt de R Dynamic SE, die heeft 250 pk en kost je € 113.000 pietermannen. Nog een stap hoger vinden we de R Dynamic HSE. Die heeft een gecombineerd vermogen (want plug-in hybride) van 404 pk en kost je € 98.000, wat dus 15k goedkoper is dan de SE. De 400 Sport heeft 400 pk en kost je € 140.000 en als Koningsnummer is er de SVR, die 550 pk heeft en voor € 183.000 te verkrijgen is.

, <strong>Jaguar F-Pace SVR:</strong> een laatste ode aan de V8

Concurrentie

Kijken we bij de concurrenten, dan vinden we bij de Audi de RSQ3. Weliswaar net een slag kleiner, maar met 400 pk en in 4,5 seconden naar de 100 km/h geen slecht alternatief. Met een vanafprijs van € 117.000 kan-ie gezien worden als een concurrent. Een ander alternatief is de BMW X3M die vanaf € 152.000 te verkrijgen is. En met 510 pk onder de motorkap ook niet geheel onbedeeld.

Verdict

Benzine, diesel, LPG, plug-in hybrid, EV. En zelfs waterstof. Er zijn zo veel manieren om met een vierwieler van A naar B te komen. En de ene manier is rationeler dan de ander. Want wie aan het milieu denkt, deugd. Het is zelfs een statusdingetje geworden wanneer je vertelt in een EV of minimaal in een plug-in hybrid te rijden. Hoe het zover heeft kunnen komen weten we niet, maar godzijdank zijn er nog merken zoals Jaguar die je nog een echte man laat voelen. Toegegeven, de F-Pace SVR heeft wat cosmetische ingrepen gehad, zoals een nieuw interieur en een ietwat ander smoelwerk aan de voor- en achterzijde, maar geheel vernieuwd is-ie niet. De bonus zit ‘m nog steeds in de heerlijke motor.

Bij Jaguar Land Rover hebben ze het nog steeds begrepen. De Engelsen voelen zonder al te veel woorden aan wat mannen drijft, wat we leuk vinden. Rijden is een beleving, de bestemming is een bijzaak. Zie je een Jaguar F-Pace SVR rijden, steek dan je duim omhoog, of knik de bestuurder even toe. Je zit waarschijnlijk op dezelfde golflengte zonder elkaar ooit gezien of gesproken te hebben.