De Jaguar I-Pace EV400 is het summum van elektrisch rijden

De heritage van Jaguar is erg groot en geliefd. Maar gelukkig kijkt het merk verder en brengt het fantastische elektrische modellen op de markt. En zo ook de Jaguar I-Pace EV400. Een 400 pk sterke volledig elektrische auto uit de Britse renstal. Aan ons de eer om deze Jaguar te temmen en goed op de proef te stellen.

Een week op pad in de Jaguar I-Pace EV400

Of eigenlijk beter gezegd, de Jaguar I-Pace HSE EV400 90kWh AWD. Dat klinkt als een hele mond vol, maar de achtervoegsels zijn makkelijk te herleiden. HSE kennen we al uit het verleden van Jaguar en Land Rover, waarin HSE staat voor de high-end lijn van het model. Je hebt met een HSE dus te maken met de crème de la crème van een bepaald model. Om nog iets verder te ontleden, komen we bij de EV400 wat staat voor Electric Vehicle met 400 pk. En dan een AWD met een accu van 90kWh. Goed, genoeg over de naam. Wat zit er under the hood?

Pop the trunk

Het grote voordeel aan een elektrische auto is dat je veel ruimte bespaart door het gebrek aan een verbrandingsmotor. Je krijgt er wel een accu voor terug, maar die past gelukkig aan de volledige onderzijde van de auto. Zo hou je dus ruimte over onder de traditionele motorkap en in de kofferbak. Naast meer opslagruimte levert de Jaguar I-Pace EV400 ook een heerlijk vermogen én een prima actieradius. De 400 pk sterke elektromotor zorgt ervoor dat je in 4,8 seconden op de 100 km/h zit en stopt pas bij een begrensde 200 km/h. Erg lekker, helemaal als je het naast de bijna 700 Nm koppel legt. Dat betekent dus dat je vrijwel altijd de baas bent met inhalen of stoplichtsprintjes. Iets minder voor je actieradius, maar wel zoveel fun.

Jaguar I-Pace EV400 Paleiskwartier Den Bosch

Geen range anxiety in de Jaguar I-Pace EV400

Het blijft voor veel mensen die nog niet heel bekend zijn met elektrisch rijden een terugkomend fenomeen: de actieradius. En inderdaad, je moet iets meer nadenken over hoe ver je kan rijden, waar je kan stekkeren en hoe je van Nederland naar jouw vakantiebestemming komt. Toch is de officiële WLTP actieradius bij de Jaguar I-Pace EV400 470 kilometer. Voor jouw beeldvorming, dat is van hartje Amsterdam naar 40 kilometer boven Parijs. Of sowieso een retourtje van Amsterdam naar Maastricht. Niet slecht toch? Vonden wij ook niet, maar als je de Jaguar I-Pace EV400 een beetje aankleed, zoals de testauto bij ons het geval is, kom je op iets andere cijfers. Tuurlijk, de flinke 22 inch wielen zorgen zeker voor iets meer rolweerstand. Maar met een score van ruim 350 kilometer is de actieradius echt méér dan prima.

Jaguar I-Pace EV400 actieradius

Sportief en verfijnd rijden

Een Jaguar is geen Jaguar als hij niet lekker op de weg ligt. En daar hebben de engineers uiteraard voor gezorgd. Dankzij de accu, heeft de Jaguar I-Pace EV400 een zeer uitgebalanceerd laag zwaartepunt. Voeg daar een Active air suspension aan toe en je weet dat je letterlijk op lucht gedragen wordt. Lekker sportief de bochten insturen zit er zeker ook in, want dankzij torque vectoring kunnen de wielen individueel worden afgeremd. En dat betekent dat de rijeigenschappen tot in de puntjes zijn zijn doordacht en zorgen voor een fantastische rijbeleving.

Jaguar I-Pace EV400 interieur

High-tech

Je zou het misschien niet snel verwachten, maar in de Jaguar I-Pace EV400 zit in de grille een warmtepomp verwerkt. Deze warmtepomp onttrekt warmte aan de elektronische componenten van de auto en de buitenlucht, om zo het interieur te verwarmen. En uiteraard kan je die ook op afstand bedienen, zodat jij een heerlijk warme auto hebt op de winterdagen. Om nog meer energie te besparen, kan de Jaguar I-Pace EV400 bijna de volledige remenergie terugwinnen. Zo is een noodstop dus goed voor je leven, maar ook voor je actieradius. En om de actieradius nog een stukje verder te brengen zien we actieve lamellen in de grille van de Jaguar I-Pace EV400. Deze lamellen openen als de accu gekoeld moet worden, maar blijven dicht om de aerodynamica te optimaliseren.

It’s all about the details

Wij gaan nog steeds erg lekker op de finesse in auto’s. En zo worden we ook heel gelukkig van diverse snufjes in de Jaguar I-Pace EV400. Denk hierbij aan handvaten die uit de deur komen, dynamische knipperlichten en een zeer sportieve verschijning. Daarbij is het mooi dat mensen voor deze auto nog wel even omkijken om hem te bewonderen. Het blijft natuurlijk een pracht van een auto. Je moet uiteraard wel even de portemonnee trekken, want de versie die wij mee op pad hadden was ongeveer € 110k. Gelukkig is er al een Jaguar I-Pace voor € 66k. Je krijgt dan wel een EV320, maar die is nog steeds bloedsnel.

LEES OOK
De grondleggers van het nieuwe CUPRA-tijdperk
Er zijn maar weinig types waar wij niet mee door één deur kunnen. Maar ja-knikkers, routinejunkies, comfortzeilers en lijntjeslopers staan wél op dat lijstje. Sorry, not sorry.…