– 2.0 Benzine Automaat
– 250 PK
– Funfact: Automatic High Beam Assist
– Vanafprijs: € 70.000
– De versie die wij reden: € 90.000
Jaguar XF Sportbrake
Snelle voertuigen. Houden we van. Maar een mooie snelle auto testen waar ook nog eens veel bagage in kan? Daar denken we eerlijk gezegd niet zo vaak over na. Totdat je het nodig hebt! Als in: extra laadruimte voor andere familieleden, vrienden, collega’s of wekelijkse boodschappen. Kan altijd van pas komen. We gingen een week op pad met de stijlvolle Jaguar XF Sportbrake.
Jaguar
Zijn Jaguars geen ouwe-lullen voertuigen? Niet meer. Als je ons al enige tijd volgt heb je vast al gezien dat zeker niet de eerste Jaguar is die we aan de tand voelen. Dat Jaguar heden ten dage de juiste weg heeft ingeslagen hadden we al enkele jaren door. Geen saaie voertuigen voor mannen met grijze haren meer, maar stijlvol getekende auto’s waar je echt in gezien wilt worden. En stijlvol genoeg dat het niet te agressief is. Dat hebben de ontwerpers bij Jag best goed voor elkaar!
XF Sportbrake
Het zal je vast wel opgevallen zijn dat ieder automerk tegenwoordig een SUV heeft die ze aan je willen slijten. Om een SUV suf te noemen gaat ons wat ver, want hoog zitten heeft ook gewoon zijn voordelen. Maar back in the days was het toch ook gewoon harstikke gaaf om een ruime stationwagen te rijden. Een grote auto waar je altijd genoeg ruimte hebt en nooit met de vraag zit of het wel past, of dat er wel genoeg personen mee kunnen. Het past gewoon altijd. Bijkomend voordeel van de XF Sportbrake is dat er ontzettend veel in past, maar dat ie ook gewoon heel mooi is. Strakke lijnen en veel minder vriendelijk ‘rond’ getekend als zijn voorganger. Met name over de voorzijde en achterzijde zijn we erg te spreken. Yes, we like!
Eerste indruk?
Die is goed. Op het oog een hele elegante auto die zomaar het mooiste voertuig van je straat zou kunnen zijn. Met afstand. Misschien komt het ook wel door de glimmende 19-inch licht metalen velgen, die er lekker agressief uit zien. Dit in combinatie met een diepzwarte kleur van een grote Jag zorgen er voor dat je toch wel een pronkstuk op je oprit hebt staan.
Eenmaal ingestapt waan je je in een interieur of je bij een moderne Engelsman belandt bent. Sjiek, maar niet overdadig. Fijne Windsor lederen stoelen, die je vastgrijpen als een getailleerd jasje. En om je iedere ochtend bij het starten het James Bond gevoel te geven: bij het starten van de XF Sportbrake komt de versnellingspook automatisch naar boven, en draaien de luchtroosters van dicht naar open.
Wat ook gelijk opvalt is 8-inch navigatiescherm, wat lekker groot oogt en nog eens erg eenvoudig te bedienen is. Mocht je dan nog steeds verdwaald raken dan kun je er zelfs voor kiezen om het navigatie display in je cockpit scherm, in plaats van je kilometerteller en je toerenteller te laten zien. Mooi om ruzie in de auto te voorkomen: kan iedereen mooi op zijn eigen scherm bekijken hoe je de verkeerde kant op rijdt. Het glazen panoramadak maakt de auto echt feest om in te zitten. Lekker veel licht om je heen, en als het allemaal te veel wordt dan verduister je de boel gewoon door de elektrisch verstelbare zonnewering dicht te doen.
Hoe rijdt het?
We mochten de benzine variant van de XF Sportbrake een weekje proberen. 250 pk wordt er uit een 2.0 liter blok geperst. En dat is meer dan genoeg voor een auto van 1800 kilo. Hij komt snel uit de startblokken en een sprintje van 0 tot 100 zou je in 7 seconden moeten voltooien. Voor ons gevoel was dit echter veel sneller, maar we hadden dan ook geen stopwatch om het exact te meten. Waar we met name over te spreken zijn is de wegligging van de XF Sportbrake. Goed geveerd en voor alledaags gebruik is het heerlijk zoeven over de weg. En heb je zin in wat meer tempo, dan kun je er ook nog voor kiezen om’m in de sportstand te zetten.
Bijzonderheden
Bij slecht verlichte wegen springt het grootlicht automatisch aan. En dat is ideaal. Want als je het zelf moet, ben je er vaak al veel te laat achtergekomen dat je op een slecht verlichte weg rijdt. Is er een tegenligger gespot? No worries. De Jag detecteert automatisch en zal vroegtijdig de normale verlichting weer aan knallen.
Eindoordeel
De Jagaur XF Sportbrake kun je qua looks, ruimte en prijs het beste vergelijken met zijn Duitse concurrenten zoals een BMW 5 Touring en een Audi A6 Avant. Echter kom je de Jag veel minder vaak in het straatbeeld tegen en hij is wat ons betreft ook nog eens veel stijlvoller. Qua aanschafprijs zal je met vergelijkbare opties iets meer kwijt zijn voor de Jag maar hey, dan heb je ook wel iets moois op je oprit staan.