Getest op eigen bodem: De Volkswagen Tiguan R-Line

Enige tijd geleden zijn we met Volkswagen op perstrip richting Berlijn gegaan om de vernieuwde Volkswagen Tiguan onder de loep te nemen. Omdat ie zo goed bevallen is besloten we het nog eens dunnetjes over te doen in Nederland. Maar deze keer dan wel de R-Line. Zouden we in Nederland dezelfde ervaringen hebben? We waren benieuwd hoe de Tiguan R-Line als daily drive zou bevallen.

Bijzonder

De Volkswagen Tiguan is al een ruime tijd te zien in het straatbeeld. Dus zo bijzonder is deze nou ook weer niet. Zou je denken. Precies 10 jaar geleden werd deze SUV geïntroduceerd op de IAA in Frankfurt, een van de meest toonaangevende autobeurzen. En 10 jaar na dato is de auto toch wel heel erg volwassen geworden. Van een boodschappen auto op hoge poten naar een stoere, bad ass look SUV met een dikke snelle GTI motor.

GTI power

Uit een 2.0 benzine blok wordt maar liefst 220 pk geperst. En dit blok kennen we, want we hebben al eerder de Golf GTI flink aan de tand mogen voelen. Stoplicht sprintjes hebben we kunnen timen in iets meer dan 6.5 seconden. Klinkt wat langzaam, maar je zit echt in een kolos van een auto, hoog van de grond, die rap van zijn plek af komt. Overigens veel complimenten voor het motorblok, want de DSG bak rijdt werkelijk in alle standen heerlijk weg. Of je nu wilt toeren, of wat bochten wilt knallen, de Tiguan R-Line heeft ons nimmer in de steek gelaten.

R-line

En dan de leuke details van de R-line uitvoering. Dit geeft toch weer wat extra cachet aan de auto, letterlijk en figuurlijk wat extra body. Wat te denken van 19 inch licht metalen velgen, extra dikke bumpers en hier en daar een kek logootje. We werden sowieso al wat verwend met een Highline uitvoering, wat inhoudt dat de we simpelweg de allerdikste variant mee kregen. Denk hierbij aan heerlijke comfortabel leren R-line zetels, een panorama dak dat bijna volledig open kan, een digitaal instrumentenpaneel en overal om je heen camera’s en parkeersensoren die het autoleven net even wat relaxter maken.

Oh, mocht je toch geen zin hebben om gebruik te maken van al die parkeersensoren dan laat je de Tiguan toch gewoon zichzelf even inparkeren? Het digitaal instrumentenpaneel is iets waar we een groot voorstander van zijn. Het ziet er sowieso al erg dik uit, maar we hebben het systeem ook nauwelijks kunnen betrappen op fouten, vastlopers, of beeld wat opeen niet meer helder is. Zelfs bij fel zonlicht hield het display zich uitstekend staande.

Head up display

Verdwalen is overigens ook een kunst met zo’n uitgebreid navigatie systeem. Stel je route in, en je kunt deze op volgen op het navigatie scherm. Vervolgens kun je de route ook nog bekijken op het digitale instrumentarium. Ofwel, de toerenteller en de kilometerteller schuiven allebei een tikkeltje op waarna je de route dus ook nog eens tussen je klokken hebt. Mocht je dat nog steeds te weinig vinden, is er zelfs een head up display. Deze projecteert de route in je voorruit, waardoor je dus niet meer naar beneden hoeft te kijken.

Plug & play

Een groot compliment aan Volkswagen is nog steeds, na al die jaren, dat je instapt, de motor start en simpelweg weg rijdt. Lang zoeken naar knoppen of andere instrumenten zal je nooit hoeven doen, alles zit op een logische plek. Niet te veel knoppen, maar ook zeker niet te weinig. Dit hebben ze van begin af aan uitstekend onder de knie gehad en gelukkig is dit nog steeds het geval.

Wat vinden we er van?

Mocht je op zoek zijn naar een auto met veel ruimte, je comfortabel hoog zit die er ook nog eens bad ass uit ziet zouden we je de Tiguan R-line absoluut adviseren. Deze auto komt niet alleen rap van zijn plek af, hij stuurt ook nog eens heerlijk. Wat we van Volkswagen gewend zijn. De Tiguan is leverbaar vanaf € 31.000. De R-line versie die wij reden kan voor je deur staan voor  € 67.500.



ESSENTIALS



MEER ESSENTIALS