Getest: De Lexus RC300h

[a>powerkit_alert] Belangrijke kenmerken:

– Achterwiel aangedreven / automaat
– 2.5 liter benzine motor (181 pk) gecombineerd met een elektromotor (143 pk)
– Gecombineerd systeemvermogen: 223 pk
– Vanaf prijs: € 49.000
– De versie die wij reden: € 62.000[/powerkit_alert]

Opvallen doe je in een Lexus. Je ziet ze niet zo heel vaak rijden, de lijnen van de modellen zijn erg uitgesproken en ze kunnen ook nog eens hard de hoek om. Maar er zal toch wel een reden zijn waarom je ze niet vaak ziet? We zochten het voor je uit en gingen een week op pad met de Lexus RC300h.

Lexus RC300h

, Getest: De Lexus RC300h

Als je naar het lijnenspel van de RC300h kijkt dan zal je misschien wel iets opvallen. Het voertuig in kwestie lijkt verdacht veel op de eerder geteste LC500 en daar is het design ook op geïnspireerd. Hoekig, met veel scherpe lijnen. De eerste RC300h is in 2014 uitgekomen en in de loop der jaren is ie er steeds puiker uit gaan zien. Maar de eerste indruk is bij verreweg iedereen: wat een bijzondere verschijning. We kregen de bolide mee in Sky Blue Metallic, wat in het Nederlands gewoon ‘kneitertje knalblauw’ betekent.

Hoe rijdt het?

We gingen een week op pad met meest aangeklede uitvoering, namelijk de F-sport P Premium. En die kenmerkt zich door net wat betere sportstoelen, verlichting in de portierpanelen die automatisch donkerder of lichter worden en wat toffere interieurcombinaties. De 19-inch lichtmetalen velgen zal je niet snel over het hoofd zien, want die zijn geowoon bloedmooi.

Een hybride sportcoupe rijdt eigenlijk best wel lekker. Hij is op den beginne geruisloos, waardoor je’m nauwelijks hoort, zoals we dat van Lexus gewend zijn. Maar trap je’m vol op zijn staart dan hoor je de motor toch wel ronken. Bij iets minder dan 200 km/h is de rek er wel uit, maar dan rijd je nog steeds behoorlijk comfortabel in een achterwiel aangedreven auto. De besturing is in normale modus al vilein te noemen. En zet je’m in de sportmodus dan is alles nóg wat verfijnder en kun je behoorlijk scherp insturen.

, Getest: De Lexus RC300h

Pico bello

Lexus heeft dan ook behoorlijk zijn best gedaan om het rijgedrag pico bello voor je te maken. Sinds de introductie in 2014 is bij dit model de ophanging en aandrijflijn gefinetuned en de aerodynamica verbeterd. De motorrespons is nog meer aangepast en de nieuwe vorm van de zijramen, luchtinlaten en achterbumper schijnen te hebben geresulteerd in een nog betere stabiliteit.

Ook is de RC300h voorzien van nieuwe schokbrekers met meer dempingskracht. Maar goed, omdat we het model van 2014 niet eerder getest hebben kunnen we dit niet vergelijken. Qua rijgedrag vinden we’m een volwaardige concurrent van BMW’s in hetzelfde segment.

, Getest: De Lexus RC300h

Cassettebandjes

Stap je in de RC300h dan zal je eerst even tot rust moeten komen. Overal waar je kijkt zijn knoppen te vinden. Waar de ene knop er wat logischer uit zien dan de ander. Naar mijn mening iets te veel knoppen, het had allemaal wat minder gekund. Maar er zijn uiteraard ook positieve punten. Zo heb je nog een heuse cd speler tot je beschikking (waar vind je díe nog?) en lijkt het wel of er een voorbereiding/uitsparing is gemaakt voor een cassettebandje. Hoe gaaf zou dat zijn als je die nog in je bezit hebt en deze kunt afspelen in je gloednieuwe auto. En het analoge Lexus klokje kennen we nog van de LC500. Oud, maar vertrouwd.

Bediening van de navi vindt plaats door middel van een handig touchpad, wat je met je vinger kunt besturen. Wat in den beginne even wennen is, maar daarna best wel lekker werkt.  Maar wat misschien nog wel fijner werkt is de spraakbediening. Of je nou de radio van zender wilt veranderen of naar een bestemming wil navigeren, het werkt echt goed. En dit scheelt je weer tijd omdat je niet door de knoppenbrij heen hoeft.

, Getest: De Lexus RC300h

Versnellen

De RC300h heeft een CVT automaat, ofwel, een Continu Variabele Transmissie. Bij vol gas wegrijden schakelt ‘ie vlot door zijn versnellingen…maar zonder écht te versnellen. De RC300h zit op dat moment hoog in zijn toeren, zonder echt keihard van zijn plek af te komen. Met 1.800 kilo is het niet de meest lichte bolide, dus je hebt wel wat power nodig om vooruit te komen. En dat voelt niet zoals je gehoopt had.

, Getest: De Lexus RC300h

Verdict

Liefhebbers die iets bijzonders willen rijden, opgelet. De RC300h is qua looks een dikke aanwinst voor de Nederlandse snelwegen. Over het interieur en de CVT transmissie zijn we wat minder te spreken maar ach, een mens (of auto) kan niet alles hebben. Als je op zoek bent naar iets origineels en de geijkte sportcoupés van Germaanse makelij nu ook al weer hebt gezien; dit is je kans. En wil je niet helemaal failliet gaan door het aanvinken van een aantal opties, dan zit je bij Lexus meer dan goed. Kortom: we zijn zeker fan!

, Getest: De Lexus RC300h  , Getest: De Lexus RC300h , Getest: De Lexus RC300h , Getest: De Lexus RC300h , Getest: De Lexus RC300h , Getest: De Lexus RC300h , Getest: De Lexus RC300h , Getest: De Lexus RC300h  , Getest: De Lexus RC300h  , Getest: De Lexus RC300h , Getest: De Lexus RC300h  , Getest: De Lexus RC300h , Getest: De Lexus RC300h  , Getest: De Lexus RC300h , Getest: De Lexus RC300h