Ford Mustang Mach-E GT: rijtest in het elektrische paradepaardje

Rides

Bij een Ford Mustang gaan er bij veel mensen wel wat ogen twinkelen. Ze horen motor en de uitlaatroffel alleen al bij het horen van de naam Mustang. Niet gek ook, want sinds jaar en dag was de Mustang het letterlijke paradepaardje van Ford. Met de tientallen artikelen op Manify, kon je ook wel stellen dat wijzelf ook zeer fan van de Mustang zijn.

Van de handgeschakelde V8 tot de extreem dikke Bullitt, deze machines pakten ons meteen. Helaas waren ze vanwege de hoge BPM voor de Nederlandse sterveling bijna niet te betalen. En toen zag de Ford Mustang Mach-E het licht. Meteen vroeg de autowereld zich af of je een elektrische auto wel de naam ‘Mustang’ mocht geven. En dan nu is er een Ford Mustang Mach-E GT, het sterkste elektrische paard uit de renstal van Ford. We trokken de teugels aan en testten deze machine in een langduurtest.

De Ford Mustang Mach-E GT is een allemansvriend

Hoewel het uiterlijk van de Ford Mustang Mach-E GT – helemaal met de Cyber Orange kleur – zeer opvallend te noemen is, maakt de auto niet zo’n groot statement als de eerdere Mustang met V8 modellen. Sterker nog, de kans is zelfs groot dat jouw werkgever deze Mustang Mach-E GT wel in de companyprofile vindt passen. En dat is lekker voor de elektrische doorrijders die niet te vaak willen stekkeren. Maar of de vanafprijs van bijna € 83k in het leaseplan van jouw bedrijf past, dat is de vraag. Gelukkig kan je in dat geval ook een iets minder snelle variant nemen. De ‘instap’ Mustang Mach-E is namelijk ruim € 61k.

Ford Mustang Mach-E GT zijkant

Elektrische paarden in de Mustang Mach-E GT

We duiken even onder de motorkap. Of eigenlijk niet, want onder de motorkap van de Ford Mustang Mach-E GT vind je nog wat extra opbergruimte. Dat is een mooi bijkomstig voordeel van elektrisch rijden. Het 98 kWh accupakket ligt op de bodem van de auto. Dat zorgt voor een betere wegligging en zorgt voor meer ruimte onder de koffer- en motorkap. Het accupakket met AWD in de ruim 2270 kilogram wegende GT-versie zorgt ervoor dat je in 3,5 seconden op de 100 km/h zit. Dat betekent dus dat dit de snelste Mustang is die je momenteel – af fabriek – kan kopen.

De 487 pk / 358 kW en 860 Nm geven je een mega koppel en trekkracht. Je zal je stoel ingedrukt blijven tot de Mustang Mach-E GT zijn begrensde topsnelheid van 200 km/h haalt. Mocht je vaker een baksteen op het gaspedaal hebben, dan gaat dat uiteraard wel ten koste van de actieradius.

Power gezins-SUV

Of het gezin blij wordt van de stoplichtsprintjes en het ruigere stuurwerk, is maar de vraag. In de ‘untamed’-stand is de Mustang Mach-E GT namelijk bloedsnel en erg leuk om te rijden. Lekker sportief de bochten in sturen, net wat onderstuur meepakken en dan toch nog een beetje uitbreken. Allemaal wel zeer gecontroleerd, want het systeem van dit technologische hoogstandje zorgt ervoor dat je voor alles wordt behoed.

Zo past de MagneRide-ophanging zich ruim 1000 keer per seconde aan het wegdek aan en kan je met de Brembo-remmen circuitwaardig remmen. Maar uiteraard kan je ook normaal rijden met deze auto. De auto is wel wat hard geveerd, maar gelukkig maken de Ford Performance Sportstoelen de rit heerlijk comfortabel. Dus ook op vakantie kan je heerlijk wat langere afstanden maken. En met een bagageruimte van ruim 400 liter, kan je echt een zee aan spullen meenemen.

Stay connected

Deze Mustang Mach-E GT is net zo verbonden met jou als dat je smartphone is. En het lekkere is dat de auto altijd verbonden is met de cloud. Dus je wordt realtime geadviseerd over de snelste routes, waar je het beste kan laden of herinnerd aan waar je auto geparkeerd staat. Blijkt het overdag net iets te warm of te koud te zijn, dan kan je met voertuigbediening alvast de verwarming of airco aanzetten. En als je dan toch bezig bent, stel je de navigatie voor de volgende rit en de stoel alvast in op de juiste instellingen. Eenmaal in de Mustang Mach-E GT word je oog gestreeld met een prachtig design.

Oogstrelende tonen en design

Met de Mustang Mach-E GT heb je niet zomaar een auto. Het is een verlengde van je leven. Met de GT-variant heb je een stylingkit waarmee je net even uitsteekt boven de andere Mach-E’s. De honingraatgrille en de iets meer uitgesproken kleuren – Cyber Orange en Grabber Blue – geven de Mustang een echte GT look. Afgetopt met 20″ wielen, Ford Performance Stoelen en een Bang & Olufsen soundsystem. We kunnen ondertussen wel duizend redenen bedenken om de auto niet meer uit te gaan. Toch is er in ieder geval één reden. Je moet hem zo nu en dan opladen.

Loading…

Bang voor de overstap naar elektrisch rijden is met de Ford Mustang Mach-E GT verleden tijd. De actieradius is 500 kilometer, waardoor een enkeltje van Utrecht naar Parijs op één acculading te rijden is. Zelfs elektrisch rijden op vakantie naar het buitenland is geen enkel probleem meer. Maar helemaal in Nederland zul je voor jouw dagelijkse ritjes niet snel verrast worden door een lege accu. En dankzij het vernuftige snellaadsysteem is de accu van 10 naar 80% geladen binnen 45 minuten. Ofwel 100 kilometer in 10 minuten. Aan een normale laadpaal heb je iets langer de tijd nodig, maar mocht je er thuis een hebben, dan is de Mustang Mach-E GT binnen een nachtje weer helemaal gevuld en ready to rumble.

De prijs van de Ford Mustang Mach-E GT

De Ford Mustang Mach-E GT heeft een vanafprijs van ruim € 82k. Deze zit dan wel afgeladen vol en er zijn maar weinig vinkjes aan te kruizen. Wel kan je kiezen voor een fancy kleurtje voor € 1000 tot € 1400, een panoramadak voor € 1100 en opties zoals een trekhaak, spatlappen, vloermatten en een laadpaal. Iets minder geld uitgeven? Dan is er de Mach-E vanaf € 61k en de Mach-E AWD vanaf € 66k. Voor alle specs, samenstellen en een proefrit check je de website van Ford.

Mustang Mach-E GT koplampMustang Mach-E GT achterlicht
Mustang Mach-E GT oostenrijkMustang Mach-E GT

tags: , ,
Total
17
Share