David Bellion en Red Star FC: de stille kracht achter de modieuze voetbalwereld

CREDITS: IG @redstarfc

Een fantastische voetballer is niet per se een topanalist of coach. Kijk maar naar de mislukte prestaties Marco van Basten als bondscoach en zijn kunsten aan de tafel van NOS tijdens dit EK. ‘Ik heb me niet voorbereid’, tja.. Blijf dan lekker thuis, Marco.

Om die reden juichen wij het keihard toe als oud-profs nieuwe wegen inslaan en de standaardroute als coach of analist links laten liggen.

Van het voetbalveld naar de creatieve wereld met David Bellion

Een van de oud-profs waar wij onze handen voor stuk klappen is David Bellion. De voormalige spits van Manchester United hing in 2016 zijn voetbalschoenen aan de wilgen en sprong meteen van de hoogste duikplank in de creatieve wereld. Sindsdien heeft hij zichzelf opnieuw uitgevonden als mede-oprichter van een tijdschrift, een culinair bureau en vooral als creatief directeur van Red Star FC. De oudste – en ondertussen ook de dikste – voetbalclub van Parijs. Sorry not sorry, PSG.

De unieke kant van Red Star F.C.

Voordat Bellion in 2016 aan de slag ging als creatief directeur, stond hij daarvoor al twee jaar lang als speler op het veld van Red Star FC. En dat terwijl Bellion daarvoor nog op het hoogste niveau van Frankrijk speelde bij Nice. ‘Het was tegen alle verwachtingen in. Hij wist dat de transfer betekende dat hij nooit meer op het hoogste niveau zou spelen en een aanzienlijke daling van zijn salaris zou ervaren,’ aldus clubvoorzitter Patrice Haddad, met wie Bellion een kleine tien jaar geleden sprak tijdens de Paris Fashion Week. Daar werd duidelijk dat ze de passie voor mode en kunst deelden, waarna Bellion de overstap maakte. ‘Red Star had iets dat teams aan de top van de voetbalpiramide niet hadden,‘ vertelde Bellion zelf in gesprek met Highsnobiety.

Bellion met Red Star naast Louis Vuitton, Prada en Maison Margiela

Na twee seizoenen in de voorhoede van Red Star en promotie te hebben behaald, werd de spits in 2016 als creatief directeur aangesteld. Ter vergelijking: in 2023 nam de eerste Premier League-club een creatief directeur aan. Op die manier kon Bellion alles wat hij had geleerd van Dries Van Noten, Cavalli, Comme des Garçons en Yohji Yamamoto in de praktijk brengen. Al snel kwamen de eerste creatieve veranderingen met plaatjes van DJ Good Dirty Sound en Hotel Radio op wedstrijddagen. Een jaartje later werden de shirts van het seizoen 17/18 al exclusief verkocht in twee van de grootste boetieks in Parijs: The Broken Arm en Colette. Opeens lagen de shirts van Red Star naast Prada, Louis Vuitton en Maison Margiela.

Voetbal en mode hand-in-hand door David Bellion

Daarna stapelden de samenwerkingen zich razendsnel op. Ook streetwearlabel Daily Paper bundelde samen met het creatieve brein van Bellion krachten voor de tenues van het seizoen 21/22. Vervolgens klopten Lack of Guidance aan de deur en werkte Bellion samen met de Londense designstudio Acid FC om de historische Toile de Jouy-patronen op de shirts van Red Star te bedrukken. Dat voetbal en mode tegenwoordig hand-in-hand met elkaar gaan, is dus vooral te danken aan Bellion en Red Star FC.

Source:
LEES OOK
Hoe de surfcultuur een modegolf werd
Surfcultuur is een van de enige culturen die tegenwoordig wordt uitgekotst door de eigen doelgroep, terwijl hij door alle anderen juist omarmd wordt. De evolutie van surfcultuur…
DENHAM x TeamNL
Terwijl we ons opmaken voor de halve finale tegen Engeland, staat het volgende grote toernooi alweer voor de deur. Vanaf 26 juli begint de strijd om de…