Rijtest in de BMW M5 Competition: de ultieme dad car

Rides

Bij Manify houden we ervan om de crème de la crème te testen. De eindbazen van de A2 onder onze bips. Daar worden we blij van. Denk aan de Audi RS6, de Porsche 911 Turbo S of de Ford Mustang.

Deze keer is de BMW M5 Competition aan de beurt. Het testosteron-broertje van de BMW 5 serie. Compleet gestoord, want met 625 PK (25 pk meer dan de reguliere M5) lukt het je om in 10,8 seconden de 200 km/h aan te tikken.

BMW M5 Competition

Sommige auto’s zijn van grote afstand te herkennen. Klassiekers als de Volkswagen Golf en een Porsche 911, maar ook een BMW 5 serie. Alleen de nieren aan de voorzijde en zijn vierkantige bips aan de achterzijde verraden hem al. Ondanks dat in de loop der jaren de voor- en achterzijde weliswaar gestroomlijnder zijn geworden, blijft het complete hoekige model herkenbaar.

Maar daar houdt de vergelijking tussen de M5 Competition en de normale 5 serie ook op. De carrosserie is weliswaar hetzelfde, maar onder de motorkap is flink gesleuteld.

Belangrijke kenmerken van de BMW M5 Competition

Vermogen: 460 kW / 625 PK
Motor: 4,4-liter TwinPower Turbo V8
Gewicht: 1950 kilo
0-100 km/h: 3,3 seconden. 0-200 km/h: 10,8 seconden
Vanafprijs BMW M5: € 161.500
Competition Pack: € 9.151
De BMW M5 Competition die wij reden: € 209.495

Zijn snelheid is insane

Allereerst: als je 625 pk onder de motorkap stopt van een voertuig, zal ‘ie vast kei- en keihard rijden. Toch? Ja, dat is ook zo. Alleen BMW is en blijft BMW. Ze hebben van de M5 Competition alsnog een perfect sturende bolide gemaakt.

Zo kun je de rijmodi met 2 rode knoppen aan het stuur instellen van ‘normal’ naar ‘sport plus’, waar net zo goed ‘insane’ had kunnen staan. Daardoor wordt de demping een stuk stijver en ligt de auto retestrak op de weg. Je voelt écht ieder hobbeltje op de weg. Laten we zeggen dat het lijkt alsof je in ‘standje circuit’ rijdt.

De besturing wordt zwaarder en de auto blijft langer in zijn toeren, waardoor de BMW veel later opschakelt. Dit is overigens ook in te stellen door middel van een fraaie knop aan de pook, deze knop lijkt een beetje op een volumeknop. En hoe ‘harder’ je deze zet, hoe later de 8-traps-steptronicbak op zal schakelen.

Fenomenale wegligging

De wegligging is fenomenaal. Dit durven we hardop te roepen, want we hebben het op verschillende manieren getest. Zo hebben we de binnendoorwegen in de polder onveilig gemaakt, maar ook veel op- en afritten hebben het moeten ontgelden gedurende onze testweek.

Het vierwielaangedreven (xDrive) systeem wist ons feilloos op de weg te houden, met hier en daar een kwispelend driftje. Toch hebben we nooit het gevoel gehad dat we de controle gingen verliezen.

Marktplaats-terminologie

Ons testmodel was uitgerust met extreem veel opties. In Marktplaats-terminologie: deze uitvoering zat werkelijk waar BOMMETJEVOL met extra’s.

Neem je rekenmachine bij de hand en druk vooral op de plus-knop:

Een BMW M5 zou dus al voor € 161.000 voor je deur kunnen staan. Het competition pack kost je € 9.151, maar daardoor heb je wel 25 pk extra. Helaas ben je er dan nog lang niet. Zo is het volleder Merino Schwarz interieur additioneel te bestellen voor € 5.694. Classy hoor.

Een échte man wil comfort, dus je kan de voorstoelen upgraden. De zeer fraaie M Multifunctionele voorstoelen hebben een meerprijs van € 2.029. Extra massagefunctie?Dat wordt dan €1.175 alsjeblieft. Als klap op de vuurpijl kan je ook nog stoelventilatie aanschaffen voor €908. Even relativeren: we hebben het hier nog steeds over de stoelen.

Lekker zitten is natuurlijk fijn, maar veiligheid is ook niet geheel onbelangrijk. Doordat je hard rijdt moet natuurlijk ook hard remmen om tot stilstand te komen. Daar zijn we niet bang voor hoor. Met het aanvinken van de M-carbon keramische remmen teken je voor safety. Kosten? €9.396 schoon aan de haak.

Plaat voor € 1000

Zijn we klaar? Nope.

Je cruist pas helemaal veilig en relaxed door het driving- en parking assistent plus pakket aan te vinken voor een totaalprijs van €2.237. Veiligheid tijdens het rijden creëer je door volledige focus. Krijsende kinderen op de achterbank gaan daarbij niet helpen. Door het ‘entertainmentsysteem professional achterin’ aan te vinken ga je dat probleem voorkomen. Iedere passagier heeft een scherm voor zijn neus en kan individueel zijn kijk- en luistergedrag aanpassen. De ultieme dad car dus.

Uiteindelijk doe je het voor jezelf en de passagier rechtsvoor in. Een échte upgrade is dan het Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound Systeem van €3.790. De verschillende instellingen zoals Theater, Studio en Concert zijn écht de moeite waard.

En als je dan toch die knikkers aan het uitgeven bent… Dan kan je net zo goed ook nog een verwarmd stuurwiel voor €288 aanvinken. Een koopje. Ook geinig: de M Carbon afdekplaat voor je motor van €1.220.

Haters gonna hate.

Verdict

De BMW M5 Competition is een wannahave. Mocht je 10k kunnen missen, en je hebt écht behoefte aan 25 pk extra, dan ben je bij de Competition aan het juiste adres.

Als we naar de praktische kant kijken heeft de auto ook voordelen. In een BMW M5 Competition kun je veel boodschappen kwijt én kun je mensen meenemen. Een belangrijke pijler in de WAF (Wife Acceptance Factor). Kun je jouw aankoop toch goed verantwoorden.

tags:
Total
3
Share