Audi RS6 C8: rijtest in het meest agressieve model tot nu toe

Rides

De legende is terug. En hoe? Audi presenteerde vorig jaar de C8, dé 2020-editie van de RS6. We hebben de nieuwe Audi RS6 een weekendje getest en kunnen vast verklappen: hij is agressiever dan ooit!

De Audi RS6 is een begrip én de natte droom van menig man. En dat is niet gek, want het is de ultieme daily driver én performance car in één. Daarnaast zijn stations in Nederland altijd ongekend populair geweest. Voilà: de Audi RS6!

Welke man wil nou niet z’n burgerlijke leven wat extra joie de vivre geven door een V8 in z’n ‘papa-bak’ te hebben liggen? Twee kids achterin, wat snowboards, een kinderwagen, weekendtassen en kratten bier in de kofferbak. Past prima, én nog comfortabel ook! Die normaal tien uur-durende rit naar je favoriete skigebied is ineens een zes uur-durend feestje.

2020 Audi RS6 C8

De RS6 is dé snelste variant van de ook al indrukwekkende Audi A6. Maar eigenlijk is er weinig van de A6 terug te vinden op de RS6. Alleen het dak, de voordeuren en achterklep zijn hetzelfde. De rest is door andere Audi modellen geïnspireerd of custom made.

Agressiever dan ooit

Loop je een rondje om de C8, dan zie je heel wat verschillen met z’n voorganger, de C7. De nieuwe RS6 oogt een stuk agressiever. Audi heeft de koplampen van de RS7 (inclusief eigen animaties) overgenomen en heeft heel wat aanpassingen moeten doen aan de hood om de 4L V8 in te passen. Strakke lijnen, een dikke gril met zwart Audi-logo en een flinke diffuser achterop, zorgen dat het duidelijk is dat je hier niet zomaar in een auto rijdt. Tel daar heupen groter dan die van Beyoncé bij op, en je niemand kan meer om je heen.

En dit is waar de nieuwe C8 ook op wat kritiek kan rekenen. Wat velen zo aantrok aan de Audi RS6 is het ‘wolf in schaapskleren’-gehalte. Niet-liefhebbers zien niets speciaals aan een wat meer standaard-ogende station wagon, waardoor je wat minder patserig overkomt. Maar als het gas open getrokken wordt, laat je tegen de verwachtingen in iedereen achter je.

Bij deze nieuwe C8 zijn er absoluut verwachtingen, ook van mensen die weinig van auto’s afweten. In een all-black versie konden we heel wat duimpjes verwachten en keek letterlijk íedereen ons na.

Family car?

Aan het geluid, waar je ons absoluut niet over hoort klagen, zal het niet zozeer gelegen hebben. Dit is voor een V8 niet overdreven, wat eigenlijk wel goed past bij deze high performance family car. De RS6 is dan absoluut heel comfortabel om te rijden. Zet je de RS-stand uit, dan gaan de kleppen in de enorme uitlaatpijpen dicht en worden alle systemen ingesteld op heel hard chillen. We gaan je eerlijk bekennen: dit hebben we alleen van horen zeggen 😉

Specs Audi RS6 C8

Om dit paradepaardje van Audi à meer dan 2000 kg vooruit te krijgen, hebben ze een 4L Biturbo V8 geïnstalleerd dat goed is voor zo’n 600 pk en 800 Nm. Dit wil zeggen: 0 naar 100 in 3,6 seconde en 0 naar 200 km/h in 12 seconde. Trek je ‘m nog even door dan stopt de teller op 305 km/h, ten minste als als je Dynamic Package Plus hebt. Heb je Dynamic, dan houd hij op bij 280 km/h en bij het ‘instap-model’ vind hij het genoeg geweest bij 250 km/h.

Onder de enorme hood van de Audi RS6 zit ook een 48V mild-hybrid elektromotor, welke voor het start-stop systeem zorgt en de auto 16 extra pk’s geeft.

Rijmodi

De C8 heeft twee sport-rijmodi, RS1 en RS2. Deze zijn via een prachtig ontworpen en intuïtief touchscreen te personaliseren. Welke systemen wil je aan of uit en hoe wil je het sport differentieel instellen? Traction control kan je ook uitzetten, maar bedenk wel dat driften met een auto van dik twee ton (in gewicht én prijs) geen kattenpis is.

Rijtest Audi RS6 C8

Hoewel de looks en cijfertjes allemaal heel spannend zijn, wil je maar één ding als je de sleutel van een Audi RS6 overhandigd krijgt… rijden! En hard. We zijn daarom de grens over gegaan om de Duitse Autobahn om veilig én legaal de hogere snelheden van deze auto te ontdekken. Die magische grens van 300 km/h hebben we gehaald (de beelden hiervan, check je hier) en we durven te zeggen het volledig comfortabel en veilig voelde. Dikke pluspunten!

Eén minpuntje: in een gloednieuwe Audi RS6 C8 voel je je de koning van elke weg. Of deze nou Duits is of niet. Maar als je dan met 200 km/h+ op de linkerbaan ineens in je spiegels kijkt, en je ziet iemand seinen dat ‘ie er langs wil, dan kijk je wel even op. Oké, netjes naar links… Haalt een Aston Martin DBS Superleggera Volante ons in. Check hier of we ‘m bij konden houden:

Interieur

Mocht je tijdens het rijden de tijd hebben om op het interieur te letten dan merk je dat je absoluut getrakteerd wordt. Het is onmiskenbaar een Audi waar je in zit, wat te herleiden is aan het strakke minimalistische, maar toch design. Alles klopt. Van het infotainmentsysteem tot het alcantara stuur en versnellingspookje. De heel fam kan comfortabel genieten, zelfs terwijl de bestuurder aan zijn of haar adrenaline-verslaving aan het toegeven is.

Ook het display ziet er super goed uit. Staat de auto in RS-stand? Dan verschijnt er een toerenteller in de iconische Quattro-ijshockeystick.

Hebben

Dat wil iedereen wel, maar je zal toch echt €231.458 moeten overmaken naar de Duitse autofabrikant. Althans, als je de versie wilt rijden die wij reden. Dit is wel inclusief een Dynamic Package a €17.504. Ga je voor de instap-versie, voor zover je dat kan noemen bij een Audi RS6, dan red je het met €184.600. Als je dan tóch geld aan het uitgeven bent, zouden wij ‘t wel weten!

tags:
Total
58
Share