BMW i8 heeft het beste van twee werelden

BMW maakt rijden geweldig, althans dat zeggen ze zelf. Maar ook menig BMW (en niet-BMW) rijder is het daar zonder twijfel mee eens. Ik behoor zelf ook wel tot het BMW-kamp. Ondanks dat we nog geen rijtesten voor BMW hebben gedaan, gingen mijn verwachtingen door het dak toen ik de uitnodiging voor de BMW i8 kreeg. En BMW heeft het beste van twee werelden met ons voor. De BMW i8 heeft namelijk een benzine- en elektromotor voor een gegarandeerd rijplezier. En daarnaast testte ik hem niet alleen op de openbare weg, maar ook op Circuit Zandvoort. Life’s good.

Met de i8 slaat BMW een volledig nieuwe weg in. We kenden de volledig elektrische i3 al, maar dat kan niet tippen aan de hybride i8. Alhoewel je met een BMW i8 iets beter voor het milieu bent, heb je nog steeds een fossiele brandstof aandrijving. En eigenlijk vind ik dat niet erg, want ik hou wel van die schreeuwende uitlaten. Nu heeft de BMW i8 een driecilinder met maar liefst 1499cc. Je zou zeggen dat dat niet echt vooruit gaat of geluid maakt. Maar in sportstand is het de mannen van BMW tóch gelukt om een bruut geluid te produceren. Even terug naar de 1.5 liter driecilinder, die is samen met de elektromotor toch goed voor ruim 360PK!

Elektrische Duitse paarden

360PK is niet niks, dat weten we. Als je het vergelijkt met wat andere modellen, zit je ongeveer gelijk met een BMW M2 of een BMW 340i. De M2 en de 340i hebben weliswaar 6 cilinders, ze leggen het van 0 – 100 allebei af tegen de i8. De BMW i8 doet een sprintje naar de 100 namelijk in 4,4 seconden. En dat is niet gek ook, want de BMW i8 is ongeveer 1500 kg en heeft natuurlijk de elektromotor die de i8 vooruit stuwt.

bmw-i8

Sportauto pur sang

BMW zet wederom het merk op de kaart. Waar iedereen al ‘vreest’ voor de beruchte ‘M-serie’, hebben ze nu nog meer de vrezen. De BMW i8 is een sportauto pur sang. Het gewicht van deze auto is licht te noemen en het zwaartepunt ligt ontzettend laag. Daarnaast is de aërodynamica subliem, heeft hij lichtgewicht onderdelen en als klap op de vuurpijl heeft hij vleugeldeuren. Het is een soort van modern batman-mobiel. Overigens zeggen ze bij BMW dat de i8 ook zuinig is. Dat antwoord moet ik je verschuldigd blijven, want probeer maar eens rustig te rijden in deze auto. Op het circuit. Geïnteresseerd? Dat kan ik me zo voorstellen. Mocht je ergens ruim €140k vandaan kunnen toveren, dan is hij van jou. Oh ja, en als je snel bent, kan je als één van de eersten een BMW i8 Frozen Black Edition rijden.

bmw-i8-6bmw-i8-5



ESSENTIALS