Getest: de bloedsnelle BMW M2 Competition

Belangrijke kenmerken:

– 410 PK / 302 kW / 550 nM koppel
– Topsnelheid: 280 km/h
– 0-100 km/h: 4,2 seconden
– Vanafprijs: € 100.000
– De versie die wij reden: € 113.000

Oké oké, we geven het toe. We zijn wat verwend geraakt. Of we de BMW M2 Competition willen testen. En om precies te zijn de Coupe, F87, uit 2018. Let’s do this!

Wat is er zo Competition aan?

De BMW M2 Competition auto is dus echt rap. Met een gewicht van slechts 1600 kilo en een motorblok waar 410 PK uit geramd wordt, zit je kneitertjesnel op de begrensde 280 km/h. Maar dat is niet het enige wat ons bij is gebleven aan de BMW M2 Competition. Het is met name de wegligging. Die is zo messcherp en vilein tegelijkertijd, dat het moeilijk te omschrijven is hoeveel plezier je in een auto kunt hebben, die zo strak op de weg ligt.

We kregen een 2.9 liter benzine motor mee die voorzien was van maar liefst 2 turbo’s. Of 1 niet genoeg was. 2 turbo’s die ervoor zorgen dat jouw medeweggebruikers bij stoplichtsprintjes transformeren tot Madurodam poppetjes in je achteruitkijkspiegels.

BMW M2 Competition

Zoals gezegd gaan we op pad met maar liefst 410 PK op de achterwielen. En dat geperst uit een 2.9 liter blok. Een knappe prestatie. Sowieso is het genieten met dit blok, want in de M2 Competition ligt namelijk hetzelfde blok als dat in een M3 en M4. Maar in een M2 ben je uiteraard een stuk lichter. Ook is het maximum toerental met 7.600 tpm echt kneitertje hoog. Ofwel, lekker lang doortrekken in zijn tweede, derde of vierde versnelling, wat je zo’n boost geeft en snelheden bereikt die je in je eigen bolide niet eens in zijn 6 zou halen.

En waar hard gereden wordt, moet ook hard worden geremd. Door het speciale M-sportremsysteem, die voorzien zijn van het geroemde M logo, heb je 4 loei grote remklauwen tot je beschikking die je iedere te hard genomen bocht onmiddellijk zullen vergeven.

Hoe rijdt het?

We kregen de automaat versie mee, maar wel met flippers op het stuur. En wat is het heerlijk om een auto te rijden met zoveel vermogen en dan ook nog eens achterwiel aangedreven. Werkelijk als plakband op de autoweg, maar met het venijn van een kickbokser.

Het M sportuitlaatsysteem is in te stellen door een knopje bij schakelpook. Dit knopje ziet er uit als een WiFi signaal die van klein naar groot loopt. Zet je’m vol open en zet je het rijprogramma in Sport en Sport+, blijft de auto langer in zijn toeren en zal je heerlijke plofjes uit de uitlaat horen knallen. Mega verslavend.

Maar je kan er ook best wel normaal mee rijden. Lange toerenstand uit, en je kan redelijk anoniem zonder keiharde brul rijden. Niet dat je geen bekijks zult trekken. Anoniem je auto starten is er trouwens ook niet helemaal bij; heb je ’s ochtends een koude start, dan hoor je een heerlijke brul, roffel, pof, hoe je het ook wilt noemen. Voor liefhebbers klinkt het als muziek, maar ik kan me voorstellen dat het voor sommige nogal lomp kan klinken.

Zijn er nog bijzonderheden?

Bestel de auto alsjeblieft in Hockenheim Silver Metallic. Want daar komen de mooie lijnen van de wide body kit uitstekend tot zijn recht. Grappig om te zien dat een auto in de meest saaie kleur die ooit bestaan heeft, toch zo mooi uit de verf kan komen. Mits de lijnen maar goed zijn. De speciale M2 spiegels zijn niet alleen aërodynamisch, maar zien er ook gewoon retestrak uit. Oh, voor we het vergeten. De stoelen. Als je de auto van de deurvergrendeling af haalt, dan gaat de stoelverlichting aan: Het M2 logo geeft licht. Hoe James Bond wil je het hebben?

The verdict

We geven niet snel een testauto met tegenzin terug, maar deze keer hebben we toch echt met frisse tegenzin de sleutel teruggegeven. Voor € 113.000 heb je een van de dikste hot hatches onder je kont die wij ooit hebben gereden. Let wel, van die € 113.000 gaat maar liefst € 34.000 aan rook op aan BPM. En dat is best wel veel geld. Maar goed. Met deze auto rij je niet alleen van A naar B. Je zal waarschijnlijk de meest lange route met bochten uitkiezen. En dan iedere keer de grenzen opzoeken. Van niet alleen je eigen durven, maar ook het kunnen van de auto. Superverslavend. Ja, hier wil ik mee rijden is een gevoel wat BMW heeft willen nastreven, is ons idee.

     BMW M2 Competition BMW M2 Competition achterkant     BMW M2 Competition



ESSENTIALS