Audi viert feest en bouwt een R8 V10 Decennium

CREDITS: Audi

Als er bij mij iets te vieren valt dan komen de kaasjes, toastjes en plakken worst op tafel. Borrelnoten in een kommetje en zoute stengels in een glas. Je weet gewoon dat het niet meer mis kan gaan. We gaan in een kring zitten en zeiken over het weer, ons werk of de files. Bij Audi pakken ze dit iets anders aan, want als die iets te vieren hebben bouwen ze een jubileum auto. En dat doen ze vrij aardig. Want er ligt al 10 jaar een V10 motor in een Audi R8. En hoe vier je dat? Je bouwt een jubileum model, de

Audi R8 Decennium

Kun je het je voorstellen om een R8 te bezitten met met een V10 motor, met 620 pk en waar er slechts 222 van worden gemaakt. En al deze auto’s zijn individueel genummerd, want je wilt je uiteraard niet vergissen op de parkeerplaats mocht je toch dezelfde naast je geparkeerd zien staan. Zoals gezegd wordt dit er een jubileum editie uitgebracht, maar deze valt ook samen met de lancering van de vernieuwd Audi R8.

, Audi viert feest en bouwt een R8 V10 Decennium

 

V10

In 2007 werd de Audi R8 al gelanceerd, maar in 2009 kwam er de V10 motor in met een cilinderinhoud van 5,2 liter. En daar had je destijds al een vermogen mee van 525pk, wat al reteveel was. In de loop der jaren is het vermogen alleen maar toegenomen. Maar wat er altijd constant is gebleven: de V10 motor. Van 0 naar 100 km/h knal je in slechts 3,1 seconden en de topsnelheid bedraagt 331 km/u.

 

Hoe herken je hem?

De echte liefhebbers hoeven niet heel goed te kijken, wat opvallen doen de 222 modellen. Maar wil je toch zeker zijn dat je een echte spot: de R8 V10 Decennium is zwart uitgevoerd en heeft diverse accenten in glanzend koolstofvezel. De sportstoelen, de met Alcantara beklede versnellingshendel en het stuurwiel hebben koperkleurige stiksels, evenals de armsteunen.

Het verjaardagsmodel is verkrijgbaar als coupé en gespoten in Daytona Grey mat effect. De 20-inch wielen en het inlaatspruitstuk van de 5.2 FSI-motor zijn afgewerkt in mat brons. De voorspoiler, de dorpels en de diffuser zijn glanzend zwart gelakt, aangevuld met zwarte Audi-ringen en badges aan de buitenzijde. De sideskirts en de spiegelbehuizingen zijn gemaakt van koolstofvezel. Mocht je een iets andere kleur willen, dan is dat ook mogelijk. Wel is de jubileum-V10 van van zowel binnen als buiten voorzien van Decennium logo’s.

Vanaf het voorjaar van 2019 kun je naar de dealer rennen, dan is de Audi R8 V10 Decennium beschikbaar. Prijzen zijn nog niet bekend.