Tien psychologische mindfuck-feiten

CREDITS: Janosch Lino | Unsplash

Het brein is veruit het meest complexe deel van het lichaam. Met meer dan honderd miljard neuronen die zich door ons hoofd weven, is het safe to say dat er héél veel dingen zijn die jij niet weet over de manier waarop je eigen hoofd werkt.

Dit zijn de tien psychologische ‘what the f*ck‘-feiten die je moet kennen

Daarom schieten wij maar weer eens te hulp, amigo. Omdat wij als ware experts natuurlijk alles weten over de manier waarop ons brein werkt. Ahem. Oké, alle gekheid op een stokje, wij zijn weer even op onderzoek gegaan en hebben redelijk wat psychologische feitjes gevonden waardoor jij zeker weten denkt: what the f*ck?

Ben Franklin-effect

De ervaring leert dat we mensen eigenlijk liever niet om hulp vragen. Toch kan het heel handig zijn, niet alleen om hulp te krijgen, maar vooral om ervoor te zorgen dat iemand je aardig vindt. Wacht, wat? Ja, ja. Volgens het ‘Ben Franklin-effect’ interpreteren onze hersenen, wanneer we iets aardigs doen voor iemand anders, dit als bewijs dat we die persoon aardig vinden. Dit maakt de kans dan ook direct groter dat we hem of haar in de toekomst willen blijven helpen. Dus de volgende keer dat je twijfelt om te vragen voor hulp, denk dan aan die goede ouwe Ben Franklin.

Het IKEA-effect

Ken je dat gevoel dat je eigen eten altijd net iets beter smaakt dan wanneer anderen het maken? Misschien gaat het niet helemaal op voor de mensen die een drama zijn in de keuken, maar over het algemeen is dit gevoel psychologisch onderbouwd met het IKEA-effect. Dit effect is gebaseerd op het idee dat mensen meer waarde hechten aan voorwerpen die ze met moeite hebben gemaakt, omdat de moeite deel uitmaakt van hun gevoel van voldoening. Het perfecte voorbeeld daarvan is bijvoorbeeld het in elkaar zetten van een IKEA-meubelstuk, – vandaar dus ook de naam – maar ook koken, knutselen en schrijven zijn hier van toepassing.

psychologisch, Tien <strong>psychologische mindfuck-feiten</strong>
Foto: Bigstock

In een andere taal denken verbetert je beslissingen

Als we denken, denken we vooral in ons eigen taaltje. Maar wat blijkt? Als je in een andere taal denkt, dan zorgt dit ervoor dat je rationelere beslissingen maakt. Dat blijkt uit een onderzoek van de Universiteit van Chicago, waarin de onderbouwing is dat we onze emoties niet kunnen uitschakelen als we in onze moedertaal denken, maar wanneer we in een vreemde taal denken dan blijven deze emoties uit. Werkt misschien niet als we in het Pakistaans proberen te denken, maar je snapt het idee.

Het ‘schaap-effect’ bestaat echt

Als Peter van de brug afspringt, doe jij het dan ook?” Nou, misschien wel ja. Er zijn namelijk aanwijzingen dat kuddegedrag een reëel verschijnsel is. Studies hebben aangetoond dat individuen zich eerder aanpassen aan een groep wanneer ze zich onzeker voelen of in een onbekende situatie zitten. En naast die studies zijn er genoeg contexten waarin kuddegedrag aangetoond kan worden: financiële markten waar investeerders de menigte volgen, rellen of protesten waar mensen gewelddadig gedrag vertonen omdat de groep het ook doet en ga zo maar door. Om het ‘schaap-effect’ meer kracht te geven hebben wij een perfect voorbeeld gevonden:

Het Halo-effect

Het Halo-effect is als een superkracht voor aantrekkelijke mensen. Net als de Master Chief uit de Halo-serie lijken ze een bijna magisch vermogen te hebben om mensen voor zich te winnen met hun charme en goede uiterlijk.  Dit effect betekent namelijk dat iemands algemene indruk van iemand zijn perceptie van eigenschappen en kwaliteiten beïnvloedt. Dus wanneer iemand ongelofelijk knap is, dan zien we die persoon eerder als intelligent, aardig en succesvol.

Het Recency-effect

Misschien een iets mindere mindfuck, maar wel een heel handig psychologisch feitje om te weten: het Recency-effect. Uit dit effect blijkt dat mensen de neiging hebben om de meest recente informatie beter te onthouden ten opzichte van eerdere informatie. Tijdens een discussie is het dan ook een absolute must om je beste argument of idee voor het laatst te bewaren, om de mensen zo compleet te overtuigen.

Het Spotlight-effect

Als wij met een vies overhemd door een drukke winkelstraat moeten lopen, dan gutst het zweet uit ons lichaam. Iedereen lijkt je aan te kijken en je vieze overhemd af te keuren. No worries. Dat is, psychologisch onderbouwd, helemaal niet het geval, althans als we het Spotlight Effect moeten geloven. We neigen te denken dat anderen meer aandacht aan ons besteden dan ze in de werkelijkheid doen, dus hé: trek eens die outfit aan die je nét te gek vindt, de kans is groot dat niemand het merkt.

Aantrekkingskracht
Foto: Bigstock
LEES OOK
Weekend Desires #344
Weekend. Komt-ie: View this post on Instagram A post shared by Brydie Mack (@wolfcubwolfcub) View this post on Instagram A post shared by Rafael Moura (@rafael_moura) View…
De ‘Socktails’ van Burlington en Lavish
Het afgelopen jaar hebben we heel wat eigenaardige samenwerkingen voorbij zien komen. Maar een sokkenmerk als Burlington dat samenwerkt met een pre-mix cocktailmerk als Lavish? Ja, wij…