De grondleggers van het nieuwe CUPRA-tijdperk

Er zijn maar weinig types waar wij niet mee door één deur kunnen. Maar ja-knikkers, routinejunkies, comfortzeilers en lijntjeslopers staan wél op dat lijstje. Sorry, not sorry.

Gelukkig is er altijd wel een rebels broertje te vinden met wie wij schouder-aan-schouder via de nooduitgang vertrekken. Zonder de rekening te betalen natuurlijk.

Nieuwe modellen belichamen het DNA van CUPRA

Dat rebelse broertje heeft zich ondertussen in Martorell, Barcelona genesteld. Want daar waar de meeste autofabrikanten nog iets te vaak netjes binnen de lijntjes tekenen, steken ze op het hoofdkantoor van CUPRA zonder twijfel een schilderskwast in een pot neonverf. Een werkwijze die, sinds de lancering van CUPRA als eigen merk in 2018, garant staat voor kunstzinnige testosteronbommen op wielen. En met de gloednieuwe CUPRA Tavascan en Born VZ hopen ze die trend nog even fijntjes door te zetten.

CUPRA, De grondleggers van het nieuwe <strong>CUPRA-tijdperk</strong>
Foto: CUPRA

De Tavascan en Born VZ testen in de heuvels van Catalonië

Om te bepalen of de nieuwe modellen ook gezegend zijn met een verfrissend rebels karakter, vlogen wij afgelopen week af richting de hoofdstad van Catalonië. En daar waren we al snel overtuigd van de Tavascan. Onze chauffeur vond het namelijk een goed idee om zonder pardon de acceleratiesnelheid in de spotlights te zetten. En met een sprint van 0-100 km/u binnen 5,6 seconden in de Tavascan VZ voel je dat wel even in je onderbuik.

CUPRA, De grondleggers van het nieuwe <strong>CUPRA-tijdperk</strong>
Foto: CUPRA

Tavascan blijkt een waar asfaltmonster

Om het topmodel verder CUPRA-waardig te maken, is de Tavascan VZ voorzien van achterwielaandrijving en een vermogen van 250 kW. Omgerekend een keurige 340 pk. Verder zit er een indrukwekkend koppel in de VZ met 545 Nm achter en 134 Nm aan de voorzijde. Ook de instapversie mag zich met een 210 kW sterke elektromotor met achterwielaandrijving bestempelen als asfaltmonster. Wil je dit vermogen in volle glorie testen? Dan is er de mogelijkheid om gebruik te maken van een sportieve rijstand zoals de Performance, CUPRA, Individual of Traction-rijstand. Wanneer je boodschappen haalt met je gezin raden we weer de Range of Comfort-modus aan.

CUPRA, De grondleggers van het nieuwe <strong>CUPRA-tijdperk</strong>
Foto: CUPRA

CUPRA levert assist na assist

Elke Tavascan krijgt een accupakket van 77 kWh. Hierdoor kan de achterwielaangedreven versie tot 568 kilometer door, terwijl de VZ een rijbereik van 522 km krijgt. Met een snellader stekker je binnen 7 minuten weer 100 kilometer aan actieradius erbij. Hightech op alle fronten dus. Ook op het gebied van assistentie: de nieuwe hero car is voorzien van de allernieuwste hightech assistentiesystemen. Ook werkt de Connected Travel Assist samen met de adaptieve cruise control, waardoor de Tavascan keurig binnen de lijntjes blijft. Op de weg dan hè.

Naast deze handige functie is de Tavascan ook voorzien van Side en Exit Assist, Emergency Assist, vermoeidheidsherkenning, verkeerstekenherkenning, Rear View eSmart camera, Front Assist met uitwijk- en afslagassistent. Met Assisted Parking kun je de Tavascan zelfs via je smartphone parkeren.

CUPRA, De grondleggers van het nieuwe <strong>CUPRA-tijdperk</strong>
Foto: CUPRA

Een belichaming van de nieuwe designtaal van CUPRA

Nadat we in Berlijn al verliefd al onder de indruk waren van de looks van Tavascan, blijkt de auto van dichtbij nog indrukwekkender. De Tavascan valt op door zijn bijzondere sharknose en strakke lijnenspel, en belichaamt daarmee de nieuwe designtaal van CUPRA. Bedenk daarbij de strak gesneden matrix LED-lichtunits en je hebt een wagen die pure rebellie ademt. Aan de binnenkant zijn we vooral gecharmeerd van de ‘Spine’ die het dashboard met de middenconsole verbindt. Met een F1-halo-achtige uitstraling zorgt deze eyecatcher meteen voor een sportief ogend interieur. De koperkleurige accenten en de sportieve kuipstoelen doen daar op hun beurt nog een schepje bovenop.

CUPRA, De grondleggers van het nieuwe <strong>CUPRA-tijdperk</strong>
Foto: CUPRA

Sennheiser x CUPRA zorgt voor magisch geluid

Op het dashboard zelf maakt CUPRA gebruik van het grootste infotainmentscherm tot nu toe met 15-inch. Hierbij hebben ze gekozen voor een Human Machine Interface-systeem waardoor het scherm nog eenvoudiger te bedienen is en het mogelijk is om het systeem naar eigen wens te configureren. Wij hebben tijdens het rondrijden over de B-10 vooral van dit scherm gebruik gemaakt om wat Spaanse hitjes te draaien. En met een keuze uit twee audiosystemen waarvan een high-end Sennheiser soundsystem met twaalf speakers, is het soms iets te verleidelijk om de geluidsknop niet helemaal naar rechts te draaien. Spoiler alert: dat hebben we dus wel gedaan.

CUPRA, De grondleggers van het nieuwe <strong>CUPRA-tijdperk</strong>

Born VZ: de angstgegner van elke heuvelweg

Na de banden van de Tavascan te laten piepen, was het tijd voor de Born VZ. Een wagen die de Born-range een krachtige impuls geeft met een vermogen van 240 kW waarmee hij prestaties levert van sportauto-niveau. En dat hebben we gemerkt. De kronkelige wegen in de heuvels van Barcelona maakten geen kans tegen het dynamische karakter van de Born VZ. Waar we met een flink tempo richting de rotswand scheurden, zorgde het hoogwaardige ondersteltechnologie met Direct Chassis Control ervoor dat we probleemloos door de bocht vlogen. En met een acceleratiesnelheid van 0-100 km/u binnen 5,7 seconden en een begrensde topsnelheid van 200 km/u schoten we daarna ook weer weg op het rechte stuk.

Tijdens het ritje met de Born VZ hadden we soms dan ook het gevoel dat we stiekem meededen aan een rally-wedstrijd. Dat is ook te danken aan de sportieve kuipstoelen met een lage zitpositie en de paddles achter het stuur die het race-gevoel nog meer laten opborrelen.

In de festivalsfeer komen met Born VZ

Net als de Tavascan is de Born VZ uitgerust met de nieuwste rijassistentiesystemen. Ook op het gebied van audio heeft Sennheiser ook bij deze wagen wonderen verricht. Met een 425 watt Sennheiser sound system met 10 speakers, is de Born VZ een rijdend festival. Op die manier kwamen wij dan ook heerlijk in de stemming voor Primavera Sound, waar wij voor het tweede jaar op rij hebben gestampt in de CUPRA x Boiler Room. Een samenwerking die perfect aantoont dat CUPRA meer is dan ‘alleen een automerk’. Het is een hele beweging.

CUPRA, De grondleggers van het nieuwe <strong>CUPRA-tijdperk</strong>
Foto: CUPRA

Alle details van de CUPRA Tavascan en Born VZ

Nog even terug naar de Born VZ. Met een nieuw 79 kWh-accupakket dat een rijbereik van 570 km levert en de mogelijkheid om binnen 30 minuten van 10 tot 80% op te laden, zijn we namelijk nog niet uitgepraat over het nieuwe topmodel binnen de Born-range. De Born VZ wordt vanaf het derde kwartaal van 2024 gelanceerd, terwijl de Tavascan al bijna verkrijgbaar is. Het kostenplaatje van beide auto’s is nog niet bekend, al verwachten we een vraagprijs van 50.000 euro voor de Tavascan. En dat is het absoluut waard als je het ons vraagt.

LEES OOK
Hoe de surfcultuur een modegolf werd
Surfcultuur is een van de enige culturen die tegenwoordig wordt uitgekotst door de eigen doelgroep, terwijl hij door alle anderen juist omarmd wordt. De evolutie van surfcultuur…