Zuid-Koreaanse Ssangyong bestormt de Nederlandse automarkt

Hoe ga je van het randje van faillissement tot de top-5 bestverkopende auto’s in Korea binnen twee jaar tijd?

Dat is voor ons een vraag, maar voor de heren van Ssangyong een weet.

Stilte voor de Zuid-Koreaanse storm

Of, nouja, wás voor ons een vraag. Ondertussen weten we het maar al te goed. Wij zijn afgelopen week namelijk samen met Ssangyong richting Brussel afgereisd, om daar vervolgens in de gloednieuwe SSangyoung Torres vol gas te geven door het Waalse landschap. Hebben we dan alleen maar rondgescheurd? Nee hoor, we zijn ook heel wat ins and outs rijker over het Koreaanse merk. We weten in ieder geval genoeg om met goede moed te vertellen dat het nog stilte voor de storm is. En als wij het zeggen, weet je natuurlijk genoeg.

Ssangyong, <strong>Zuid-Koreaanse Ssangyong</strong> bestormt de Nederlandse automarkt
Foto: Ssangyong

Van Ssangyong naar KGM

Stilte voor de storm van KGM, zo moeten we het eigenlijk noemen. In de loop van het komende jaar schakelt de autoproducent van Ssangyong Business Group over naar de KG Group en switcht daarmee gelijk naar de naam KG Mobility, wat afgekort dus neerkomt op KGM. En hoewel de naam verandert, blijft de dubbele draak die in de Oosterse legendes vertaalt naar Ssangyong nog altijd in het logo te vinden. Wij zijn er wel fan van, dus houden zo.

KG Group reden voor wedergeboorte

Dat Ssangyong, sorry, KG Mobility, weer de weg naar boven heeft gevonden is ook grotendeels te danken aan de overname van de KG-groep afgelopen jaar. Zij hebben met hun meerderheidsbelang van 61% als het ware een reddingsboei uitgegooid richting de Zuid-Koreaanse autoproducent. Bij KG-groep zijn ze de tiende sector waarin de gigant in Zuid-Korea actief is. Samen met de KG-groep zijn er grootse plannen voor diverse elektrische auto’s die in 2025 ontwikkeld worden, met onder andere de 0100.

Ssangyong, <strong>Zuid-Koreaanse Ssangyong</strong> bestormt de Nederlandse automarkt

De Ssangyong Torres (EVX) moet het gaan doen

Door zijn robuuste, koetsachtige look en zijn heerlijke ligging op de weg is de Torres een ware SUV on steroids. Elke Belg draaide wel even het koppie om toen we met deze wagen van 4,70 meter lang door de wegen van Wallonië reden. En als de Torres zelfs op de Belgische wegen lekker rijdt, dan weet je zeker dat je een auto met rijcomfort hebt. Helaas moeten we er wel meteen bij vermelden dat de benzineversie van deze parel niet in Nederland verkrijgbaar is, en dat zal ook niet veranderen. We focussen ons daarom even op de Torres EVX, die als volledig elektrische auto wél door de Nederlandse straten mag scheuren zonder dat je er een godsvermogen voor neer tikt.

Ssangyong, <strong>Zuid-Koreaanse Ssangyong</strong> bestormt de Nederlandse automarkt

Koreaanse verwijzingen overal terug te vinden

Niet getreurd, de benzineversie is in de basis hetzelfde als de EVX. In de basis, want er zitten – afgezien van het elektrische puntje – natuurlijk wel wat verschilletjes tussen de twee. Zo heeft de EVX een bereik van 420 tot 450 kilometer en LPF-batterijen. Het Koreaanse merk verwijst, naast haar dubbele draak, ook in de koplampen terug naar haar vaderland. Zo krijgen de voorlampen een ‘Qi’-achtige vorm, die in de Koreaanse cultuur refereert naar vitale energie. Klinkt misschien een beetje zweverig, maar het resultaat mag er zijn hoor. De grille is bij de EVX ook hertekend, waardoor de voorkant meteen onderscheidbaar is van de ‘normale benzineversie’.

Details over de Ssangyong Torres (EVX)

Bij de aankoop van een Torres EVX sta je wel gelijk voor een dilemma: je moet niet alleen kiezen voor een voor- of vierwielaangedreven wagen, maar ook tussen de vier verschillende afwerkingen. De eerste heet Amber en is de basisversie met voorwielaandrijving, dual-zone airco, parkeersensoren, achteruitrijcamera, bluetooth, Apple CarPlay en Android Auto. Daarna ga je richting de net iets duurdere Quartz die ook een geheel infotainment, kunstlederen stoelbekleding, verwarmd stuur met verwarmde stoelen en een smart key heeft. De Forest Edition heeft een elektrisch verstelbare stoel aan de bestuurderskant, geventileerde stoelen aan de voorkant, verwarming voor de achterbank en een elektrische kofferklep. De laatste, en beste versie, heet de Sapphire die écht leder in het interieur heeft.

Vanaf het eerste kwartaal van 2024 is de Torres EVX beschikbaar op de Nederlandse markt. Zet het dus in je agenda, amigo. Bedank ons later maar. Nog niet overtuigd? Check hier maar even de foto’s van de heerlijke Torres.