De allereerste Ferrari 500 TRC gaat onder de hamer

CREDITS: RM Sotheby's

Tussen de zeven en negen miljoen dollar voor een auto. Dat klinkt al als een statement. Maar de Ferrari 500 TRC uit 1957 doet daar nog een schepje bovenop. Het is een sculptuur op wielen. Een machine die elegantie en motorsport-DNA in perfecte harmonie laat versmelten.

En nu kun je er zelf op bieden.

Onder de hamer: de allereerste Ferrari 500 TRC uit 1957

Vraag een kenner wat de mooiste sportwagen ooit is, en de kans is groot dat de 500 TRC valt. Zijn laaggehouden lijnenspel, open cockpit en sierlijk geplooide spatborden zijn een liefdesbrief aan de jaren ’50.

Ferrari 500 TRC
Foto: RM Sotheby’s

Een leven vol overwinningen

Slechts zestien stuks verlieten ooit de fabriekspoort in Maranello, en bij RM Sotheby’s gaat het allereerste exemplaar nú onder de hamer. Deze Ferrari heeft niet alleen staan glimmen in een verwarmde garage. Nee, hij racete mee aan de 12 Uur van Sebring, een iconische ronde van het World Sportscar Championship in 1957. Tussen 1957 en 1963 verscheen hij in twintig races aan de start, goed voor dertien podiumplekken en tien klassezeges. Daarna bleef hij decennialang in de handen van slechts twee toegewijde verzamelaars.

Ferrari 500 TRC
Foto: RM Sotheby’s

Mille Miglia-veteraan met rode stempel

Alsof dat nog niet genoeg is, reed deze klassieker mee in maar liefst 21 edities van de Mille Miglia Storica tussen 1993 en 2014. En ja, hij komt met een zeldzaam Ferrari Classiche Red Book-certificaat: een bewijs dat het chassis, de motor, het koetswerk én de achteras allemaal origineel zijn. Met andere woorden: deze Ferrari is net zo puur als een espresso aan de bar van een Italiaans benzinestation om 07:00 uur ’s ochtends.

Wil je ooit meedoen aan events als Le Mans Classic, de Mille Miglia, het Goodwood Revival of de Colorado Grand? Met deze Ferrari zwaait elke poort voor je open. Het is niet alleen een auto, het is een ticket naar een wereld die normaal gesloten blijft.

Source:
LEES OOK
Fotoserie: Ferrari F50 Legacy Tour
Fotoserie: Ferrari F50 Legacy Tour
Dertig jaar oud. Geen ABS. Geen stuurbekrachtiging. Maar wél een Formule 1-hart onder de kap. De Ferrari F50 laat zich niet temmen door tijd, mode of comfortzones.…
Hermes behandelt de audio-aficionado met liefde
Hermes behandelt de audio-aficionado met liefde
Een koptelefoon van vijftienduizend dollar. Dat zou kunnen betekenen: diamantjes, een AI-assistent en noise cancelling tot in de ruimte. Maar bij Hermès denken ze anders. Daar begint…