Vijf pijlsnelle motoren waar ieder mannenhart sneller van gaat kloppen

Rides

Speed. Dat willen wij mannen. En nope, dat willen we niet in de club. Dat willen we op de A2. Op twee wielen. Een hoge snelheid bereiken op een motor is namelijk een natte jongensdroom voor een moderne man. Het laat een mannenhart simpelweg sneller kloppen. Geef een man een superbike onder de bips en hij verandert van kletsmajoor in een stille genieter. Het enige dat hij laat horen is het geluid van zijn kindje met twee wielen, en dat zorgt voor een eargasm.

Snelle motoren die jij op de stoep wil hebben

De meeste dromen zijn bedrog. Tenminste, als we Marco Borsato moeten geloven. Wij werken liever hard zodat we dromen omtoveren in werkelijkheid. Dat klinkt beter, toch? Deze vijf pijlsnelle bikes kunnen ook gewoon op jouw stoep staan. Als je het maar écht wil.

Ducati Panigale V4

De Panigale V4 is hét sportieve vlaggenschip van Ducati. Of racemotoren nou wel of niet je ding zijn; iedereen loopt een extra rondje om de Ducati Panigale. Dit snelheidsmonster heeft álles waar Ducati trots op is. Op de V4 heb je comfort, maar daar ben je éigenlijk niet mee bezig. Je wil speed. En veel ook.

Dat heeft ‘ie. De Panigale V4 is met 214 pk loeisnel en lijkt juist in de zeer hoge toeren een eindeloos vermogen te hebben. Sprintje naar de 100 km/h kost je 3,4 seconden, iets langzamer dan de V2. Maar trek je ‘m door naar de 200 km/h, dan kost je dit maar 3,7 seconden. Lekker hoor. Check hier onze volledige rijtest van de Panigale V4 vs. Panigale V2.

BMW S1000 RR

De superbike der superbikes. Een S1000 RR wil je gewoon onder je bips hebben. Vanwege het uiterlijk, maar ook door het geluid én al helemaal door de specs. De viercilinder motor perst namelijk 207 pk en ruim 100 Nm uit het blok. En dat voor een motor van nog geen 200 kg.

Tijdje geleden bereden we de superbike in de ‘M’ kleur, ofwel de Light white uni/Racing blue metallic/Racing red uni. Een hele mond vol, maar het is een fantastische kleurstelling met een prachtige combinatie tussen wit, blauw, rood en brons. Hier leggen we je alles haarfijn uit.

Dankzij de quickshifter, launch- en wheeliecontrol, plus verschillende rijmodi vlieg je binnen de 2,6 seconden naar de 100 km/h. De eerste versnelling haalt ongeveer de 150 km/h en de tweede brengt je verder naar de 250 km/h. Elk moment als je ook maar een beetje het gas opent, merk je dat er een berg aan koppel en vermogen achter zit. Bij deze krachtpatser is het integraalhelm op en gaan. De topsnelheid? 299 km/h. Schoon aan de haak.

Suzuki Hayabusa

Aah, een cultklassieker. Áltijd goed. In ’99 werd de Hayabusa omgetoverd tot ‘snelste productiemotorfiets ter wereld’, met een topsnelheid van meer dan 300 km/h. Baanbrekend in die tijd. Begin dit jaar kondigde Suzuki een nieuwe variant aan van de snelle cultmotor. Sneller, geavanceerder en verfijnder. Wij noemen ‘m een snelle cultklassieker in een verfijnd motorjack.

De prestaties zijn toonaangevend. Met 140kW (190 pk) bij 9.700 toeren en een koppel van 150 Nm bij 7.000 toeren, kan de Suzuki Hayabusa tóch een topsnelheid van 299 km/h bereiken. En dat is knap. Zijn voorganger had namelijk meer pk, maar toch zijn de prestaties verbeterd. Hij sprint in 3,2 seconden naar de 100 km/h. Niets mis mee.

Foto: Suzuki

Kawasaki ZZR1400

Oké oké, tijd voor het echte werk. De Kawasaki ZZR1400 is een thrill seeker. Dat gebruiken ze in hun eigen marketingpraatje, maar we gaan er graag in mee. Hoe je het namelijk ook wendt of keert, het is ook écht thrill seeker. Met 200 pk en 158 Nm koppel in de gelederen, mag ‘Kawa’ het beestje zo noemen.

Alleen daar onderscheidt de ZZR zich niet mee, het zijn vooral de verschillende Power Modes die hem een racemonster maken. En waarschijnlijk klinkt standje Full Power jou goed in de oren. De ZZR1400 mag qua topsnelheid aansluiten bij de Hayabusa en S1000 RR, ook dit beest tikt de 299 km/u aan.

Foto: Kawasaki

MV Agusta Rush 1000

Een wel héél hoog prijskaartje bewaren we voor ‘t laatst. De MV Agusta Rush 1000 is een moddervette tweewieler met een vermogen waar Valentino Rossi van schrikt. Nou ja, overdrijven is ook een vak. De Rush 1000 behaalt een topsnelheid van dik 300 km/h, en dat is lekker te noemen. Je kan gaan voor 208 pk, maar je kan uitpakken: het racepakket zorgt ervoor dat je motor 212 pk heeft.

Qua gewicht heeft MV Agusta goed gespeeld door veel koolstofvezel te gebruiken. Dit hebben de Italianen op de manier gedaan zoals ook veel MotoGP-motoren worden gebouwd. En wat is dan dat hele hoge prijskaartje? €34.000. Costoso.

Foto: MV Agusta
Total
7
Share