Nieuwe Suzuki Hayabusa: snelle cultklassieker in een verfijnd motorjack

CREDITS: Suzuki
Rides

1999, Hamamatsu, Japan. De knappe koppen van Suzuki zijn eruit: dit gaat ‘m worden. Deze motor wordt legendarisch. Niet veel later presenteerde Suzuki zijn Hayabusa, en de motorwereld was in shock. De ultieme sportmotor krijg de titel ‘snelste productiemotorfiets ter wereld’, met een topsnelheid van meer dan 300 km/h.

Nu komt ‘ie terug. Sneller, geavanceerder en verfijnder. De Hayabusa is een extreem snelle cultklassieker in een verfijnd motorjack.

Suzuki Hayabusa: snelle cultklassieker krijgt een upgrade

Met de lancering van de Hayabusa was er ook een nieuwe motorcategorie ontstaan: de ultieme sportmotor. Het is nu tijd voor de derde generatie met de allernieuwste technische innovaties, maar wel back to the roots qua design.

Foto: Suzuki

Bizarre prestaties

De prestaties zijn toonaangevend. Het laat zien dat Suzuki vakmanschap hoog in het vaandel heeft staan. Zo kreeg het team eigenlijk een onmogelijke opdracht – op het oog -, maar ze zijn toch met vlag en wimpel geslaagd. De opdracht: ‘Meer vermogen en koppel bij lage toerentallen en tegelijkertijd toch voldoen aan de strenge Euro 5-emissienorm.’ Nou, ga er maar aanstaan.

Het nieuwe paradepaardje van Suzuki heeft de viercilinderlijnmotor geërfd, maar is wel ongekend onder handen genomen. Met als resultaat 140kW (190 pk) bij 9.700 toeren en een koppel van 150 Nm bij 7.000 toeren. Nu horen we je denken: ‘Maar zijn voorganger had toch meer pk?’ Klopt. 197 om precies te zijn, maar toch zijn de prestaties verbeterd. Met name bij lage en middelhoge toeren.

De nieuwe Suzuki Hayabusa sprint in 3,2 seconden naar de 100 km/h. Twee tienden sneller dan de tweede generatie. En dan het belangrijkste, de topsnelheid. Met 299 km/h vlieg je werkelijk waar over de snelweg. Een ongekend getal.

Suzuki Hayabusa
Foto: Suzuki

Verfijnde techniek, toch herkenbaar

Hoe heeft Suzuki de Hayabusa dan in een verfijnd motorjack gestoken? Daar zijn de modernste technieken verantwoordelijk voor. Zo beschikt de Hayabusa over het nieuwste Suzuki Intelligent Ride System (S.I.R.S.). Hierdoor heb je onder andere elektronische gasbediening, Easy Start System, Launch control en Low RPM Assist.

Het Quick Shift System zorgt ervoor dat je snel en moeiteloos op of terug kunt schakelen. En dat zonder de koppeling te gebruiken óf gas terug te nemen. Ideaal.

Als de Hayabusa op de A2 verschijnt (dit voorjaar) zal je ‘m direct herkennen, maar toch is het snelheidsmonster helemaal up-to-date. De scherpere lijnen zorgen voor een agressievere houding. En de nieuwe uitlaten zorgen ervoor dat het zwaartepunt van het design verder naar voren is komen te liggen. Helemaal klaar voor de aanval.

De prijs wordt nog bekendgemaakt. Shit, dat willen we graag weten. Nog even afwachten, maar niet lang, want de Suzuki Hayabusa zal snel bij de dealer staan.

Foto’s: Suzuki 

Total
2
Share