Op deze manier train jij net als een professionele bokser

Een professionele bokser dient in top conditie te zijn. Snelheid is net als kracht en uithoudingsvermogen een belangrijk element. Er is aardig wat discipline nodig om je hier volledig aan over te geven. De Australische bokser Tim Tszyu heeft zijn workoutsessies naar buiten gebracht en hij bevestigt die benodigde discipline zeker. Inmiddels heeft de zoon van voormalig light welterweight wereldkampioen Kostya Tszyu een record van twaalf overwinningen op zijn naam met nul verliezen. Als we van iemand kunnen leren hoe je moet trainen als een professionele bokser op het hoogtepunt van zijn carrière is het Tim Tszyu dus wel.

Op deze manier train jij net als een professionele bokser

Discipline

Zonder discipline om een hoog niveau te bereiken zal je het niet ver schoppen. Je moet er dan ook helemaal voor willen gaan. Tszyu zijn manier? Zes dagen per week trainen en zondag tijd om te herstellen. Om deze dagen door te komen gaat hij één keer per week naar de fysio voor een massage. Daarnaast bezoekt hij een dag in de week de sauna om vervolgens drie keer af te wisselen tussen warm en koud. Hierdoor voelen zijn lichaam en zijn spieren de volgende dag beter aan. Ook helpt hij bij zijn slaap, zijn alertheid en het ontspannen van zijn spieren.

Snelheid

Als je snelheid wilt moet je de kracht vergeten en zoveel mogelijk slagen maken. Tszyu vertelt dat de ‘2-4-6’-punch combo een juiste methode is. Daarbij stoot je twee keer achter elkaar op een bokszak, vervolgens vier stoten en tot slot zes. Dit doe je met rondes van 1,5 minuut en blijf je gedurende een aantal rondes herhalen. Het is echter niet de bedoeling dat je doorgaat tot je niet meer kan, omdat je dan gefocust bent op uithoudingsvermogen. Om de snelheid van je voeten te verbeteren werken sprintsessies erg goed.

Foto: Wade Austin Ellis

Kracht

De Australische bokser zegt dat het niet aankomt op een geheime techniek. Het draait allemaal om structuur, discipline en veelzijdigheid bij kracht. Drie keer per week plant hij een krachttraining in die gebaseerd zijn op stoten en beenoefeningen. Daarbij focust hij zich vooral op push bewegingen. Inclusief squats en deadlifts! Daarnaast rent hij vijf dagen per week in de ochtend. Tot slot heeft hij zes dagen per week een bokssessie in de namiddag waarbij hij veel spart en losgaat op een stootkussen. Zijn aanpak is totaal niet te vergelijken met work-outs van een bodybuilder. De bokser is juist gefocust om in de juiste gewichtsklasse terecht te komen, terwijl een bodybuilder gefocust is om zijn spieren optimaal te tonen.

Uithoudingsvermogen

Een lichaam van een professionele bokser heeft uithoudingsvermogen nodig. Dat is een ding wat zeker is. Tszyu gebruikt daarvoor specifieke oefeningen om zo zijn tegenstander te kunnen verslaan. Hij doet daarbij minimaal 12 rondes van 3,5 minuut met beengewichten. Kies hier een oefening die voor jouw werkt met het juiste gewicht. Daarnaast is de bokser groot fan van de medicijnbal om zo zijn buikspieren te oefenen. Buiten de ring zwemt hij om zo zijn uithoudingsvermogen te vergroten. Op het begin zwom hij slechts 50 meter tot hij uitgeput was, maar inmiddels staat hij op 1.000 meter. De zwemsessies eisen namelijk veel kracht van je bovenlichaam en je ademhaling op. De gedachte dat het puur om ademhaling gaat is dan ook zeker niet terecht. Techniek is minstens zo belangrijk!

Rust

Voor iemand die zo intensief traint is rust en herstel van groot belang. Jezelf overtrainen is een gevaar dat op de loer ligt en hier moet je voor waken. Train dus niet enkel hard, maar train slim. De professionele bokser ligt de meeste nachten rond 22.00u in bed. Hij slaapt vervolgens acht tot tien uur en heeft daardoor voldoende rust om de volgende dag weer goed aan de bak te kunnen. Al met al is een combinatie van krachttrainingen, snelheidstrainingen, conditietraining, voldoende rust en een goede dosis discipline hét recept om tot topniveau te komen.

professionele bokser
Credits: Fiona Smallwood


ESSENTIALS