Kijkvoer: de marketingcampagnes van ’s werelds grootste sportmerk

CREDITS: Thomas Serer | Unsplash

Iedereen weet waar we het over hebben bij de volgende woorden: Just do it. Wat in 1964 begon met een paar simpele sportschoenen, is uitgegroeid tot een wereldwijd icoon.

Het succes van Nike hebben ze grotendeels te danken aan hun mindblowing marketingcampagnes.

Krachtig, inspirerend en controversieel: Nike communiceert het

De marketing van Nike is on fleek. Overal zie je het merk terugkomen: op billboards, in bushokjes, op kleding (duhh), op social media van de grootste atleten en op events. Daarnaast is Nike niet bang om zich te bemoeien met politiek kwesties. Het merk is een absolute grootheid als het gaat om marketingcampagnes. Wij nemen je mee in enkele voorbeelden.

Winning Isn’t For Everyone (2024)

In aanloop naar de Olympische- en Paralympische Spelen in 2024 kwam Nike met onderstaande marketingcampagne. Atleten zoals LeBron James, Serena Williams en Kylian Mbappé komen aan bod, terwijl Beethovens ‘negende symfonie’ klinkt. De boodschap van deze campagne: iedereen heeft de kans om te winnen, maar alleen wie alles geeft en nooit opgeeft, komt écht aan de top.

Dream Crazy (2018)

Over een politiek statement gesproken. Colin Kaepernick is dé grondlegger van het knielen uit protest tegen discriminatie en politiegeweld tegen zwarte Amerikanen. Tijdens het Amerikaanse volkslied bij een NFL-wedstrijd ging Colin op één knie. De rest is geschiedenis.

Wat begon als een persoonlijk statement, veranderde hem in een nationaal symbool. Bewonderd én bekritiseerd, met Trump als één van zijn felste tegenstanders. Zijn protest, dat al snel navolging kreeg, werd door tegenstanders gezien als een belediging van de Amerikaanse vlag en het volkslied.

Nike dacht daar anders over. Het merk sloot een contract met Kaepernick en die gewaagde move betaalde zich uit: de beurswaarde van Nike schoot gigantisch omhoog. De reclame ging viraal en groeide uit tot een van de meest besproken marketingcampagnes ooit.

Mamba Forever (2020)

Na het overlijden van één van de grootste basketballers aller tijden – Kobe Bryant – bracht Nike een prachtige ode uit.

Dream Crazier (2019)

Ingesproken door tennisicoon Serena Williams, laat deze indrukwekkende Nike-campagne zien hoe vrouwelijke atleten moeten vechten om gezien en gerespecteerd te worden. Het gaat niet alleen om sport – het is een krachtig statement over gelijkheid, doorzettingsvermogen en de moed om dromen na te jagen. Ongeacht de kritiek.

Take It To The Next Level (2008)

Deze marketingcampagne – met spelers als Iniesta, Ronaldo, van Nistelrooy en Sneijder – heeft de volgende boodschap: blijf jezelf continu uitdagen, groei als atleet, en streef altijd naar het hoogste niveau. Zowel fysiek als mentaal. Deze iconische commercial, geregisseerd door Guy Ritchie, laat via een first-person perspectief zien hoe het is om als jonge voetballer op te klimmen van amateur naar prof.

LEES OOK
Het is short sleeve shirt-tijd
Het is short sleeve shirt-tijd
Nu de thermometer richting standje festival kruipt, weet je: het is weer short sleeve shirt-seizoen. We doken in de beste collecties van dit seizoen en selecteerden shirts…
5 must-sees op Amsterdam Open Air 2025
5 must-sees op Amsterdam Open Air 2025
Het festivalseizoen is in volle gang en wij zijn niet vies van een goed feestje. Over een goed feestje gesproken – Amsterdam Open Air vindt dit jaar…
Fotoserie: Ferrari F50 Legacy Tour
Fotoserie: Ferrari F50 Legacy Tour
Dertig jaar oud. Geen ABS. Geen stuurbekrachtiging. Maar wél een Formule 1-hart onder de kap. De Ferrari F50 laat zich niet temmen door tijd, mode of comfortzones.…
Summer ready met de VEJA ETNA
Summer ready met de VEJA ETNA
Een sneakermerk dat sandalen maakt? VEJA doet het gewoon. En zoals we gewend zijn van het Franse-Braziliaanse label, gaat het niet om zomaar een slippertje voor op…