De gezondheidtips voor de koude dagen

CREDITS: Screenshot Shaft | Warner Bros. Pictures
Care

Lange nachten, korte dagen, vogels die zijn vertrokken, de neusspray die uit de kast wordt gehaald en de dikke jassen op straat. Het is helaas de ijskoude realiteit dat de winter er weer héél snel aankomt.

Hier op de redactie weten we als geen ander dat je fysieke gezondheid en je humeur tijdens de winter – vrij letterlijk – tot het vriespunt kunnen dalen.

Dé tips om jou gezond te houden tijdens de koude dagen

En daarom gaan wij je helpen, amigo. Jij kan er namelijk helemaal niks aan doen dat je tijdens de winterperiode niet de beste versie van jezelf bent. In de winter is je stofwisseling namelijk lager dan in de zomer, waardoor je sneller aankomt. Bovendien ben je door de temperatuursverandering en de droge lucht sneller vatbaar voor verkoudheid en griep. Het gevaar ligt tijdens de barre wintertijd dus overal op de loer. Om jou in tiptop shape te houden, hebben wij een aantal tips opgesteld: dit zijn dé tips om jou gezond te houden tijdens de koude dagen.

Zoek zoveel mogelijk je maten op om gezond te blijven

Het is wetenschappelijk bewezen dat mensen die zich eenzaam voelen meer risico om ziek te worden en daarbij zijn de symptomen ook nog heftiger bij eenzame mensen. Eenzaamheid heeft een soortgelijk effect op ons lichaam als stress en heeft uiteindelijk een negatieve invloed op je immuunsysteem. Tijdens de winterperiode is het daarom – voor je gezondheid zullen we maar zeggen – een bijzonder goed idee om vaker met je maten de kroeg te bezoeken.

Screenshot Diner | Metro-Goldwyn-Mayer

Voedsel voor je gezondheid

De zon is tijdens de winterperiode net als jouw wil om in de ochtend uit je warme bed te stappen: onvindbaar. Dat betekent dat jouw lichaam met verloop van tijd een hoop vitamine D tekort komt. Tijdens de winterperiode is een fikse portie zalm daarom geen verkeerd idee. In vette vis – zoals zalm – zitten Omega 3 en Omega 6-vetzuren die jouw lichaam helpen. Daarnaast is het nog een hele handige tip om bananen te eten: in bananen zit namelijk serotonine a.k.a. gelukshormonen en daarbij zit het vol vitamines. Een waar medicijn tegen je winterdip dus. Fruit, groenten en vezels zijn essentieel om de winter door te komen. 

Maak van je huis geen sauna

Dat het buiten aanvoelt als de koudste regio van Antarctica betekent nog niet dat je je huis in een ware sauna moet transformeren. Wanneer je je lichaam blootstelt aan grote temperatuurschommelingen is dit allesbehalve bevorderlijk voor je gezondheid en het kan zelfs resulteren in een thermische schok. Het is daarom beter om een extra hoodie over je nek te trekken dan de thermostaat kapot te draaien.

Blijf lekker sporten voor je gezondheid

Oké, we snappen dat het koud is buiten en je dus het liefst binnenblijft, maar toch: sporten blijft van enorm belang om jezelf fit te houden. We hopen eigenlijk dat je dit allang weet, maar sport zorgt voor het verkleinen van aandoening als hart- en vaatziekten, obesitas, beroertes en osteoporose. Daarbij heb je door sport een betere nachtrust, meer spierkracht en bovendien een betere conditie. Plus, mocht je het écht een keer te koud vinden zijn er genoeg mogelijkheden om binnen te sporten. Geen excuses.

Foto: Vidar Nordli-Mathisen | Unsplash

Mentale tips om fysieke gezondheid te krijgen

Het mentale aspect en het fysieke aspect staan altijd in verbinding met elkaar. Gaat het mentaal kut met je voel je je lichamelijk waarschijnlijk ook een stuk minder. Des te belangrijker dat jij dus lekker in je wintervelletje zit. Om bij jou een kleine winterdip te voorkomen is het een enorme aanrader om elke dag voor acht uur op te staan en direct te ontbijten: door een vast ritme maak je het voor je biologische klok een stuk makkelijker en bovendien zet je de spijsvertering direct aan de gang door te eten. Tevens blijft het – ook in de kou – altijd belangrijk om naar buiten te gaan. Door buiten te lopen krijg je er niet alleen vitamine D bij, maar maak je ook nog eens endorfine aan, het welbekende gelukshormoon in ons lichaam.

Koud en warm douchen

We zeiden al dat grote temperatuursverschillen je de das omdoen, maar een klein temperatuurverschil doet daarentegen soms veel goeds. Uit een onderzoek van de Medische Hogeschool in Hannover blijkt namelijk dat dagelijks afwisselen tussen een koude- en een warme douche het risico op verkoudheid met 53 procent vermindert. En als je onze eerste tip nog hebt onthouden dan weet jij dat het al helemaal ‘gezond’ is om deze douches met een partner te nemen. Twee vliegen in een klap, we denken ook zo goed met je mee hé.

Foto: Victor Furtuna | Unsplash 
Total
39
Share