Dit is de gloednieuwe Ford Focus ST Line
Kenmerken

– ST Line 2018
– 1.5 liter 3 cilinder
– 182 PK
– Verkrijgbaar vanaf: 30.500

Vraag je aan je vrienden om een model van Ford op te noemen, is de kans groot dat ze Focus zeggen. Logisch ook, want de Focus is een van de best verkochte modellen die Ford gemaakt heeft en inmiddels al twee decennia oud. En omdat je een succesnummer nooit weg moet doen, kun je deze maar beter moderniseren. Tijd voor een subtiele make-over.

We vlogen naar Nice om het allernieuwste model te testen, de Ford Focus ST-Line.

Waarom Nice?

In Nice is het weer over het algemeen een stuk aangenamer dan in Nederland. En het prachtige bergachtige landschap doet het altijd goed op foto’s. Maar het gaat natuurlijk om de auto. Nice heeft prachtige bergwegen waar we het rijgedrag van de Ford Focus ST Line uitstekend kunnen testen.

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: de Focus ST rijdt heerlijk. De eerste dag namen we de Ford Focus ST Line (Station) Wagon onder de loep. Knalrood, schakelbak 1.5 liter benzine. De tweede dag kozen voor de  ‘normale’ Focus ST Line. Wederom met een 1.5 liter benzine motor. 

Eerste indruk

De Focus oogt wat minder lomp dan zijn voorgangers en het geheel ziet er daardoor wat vlotter uit. Daar komt nog bij dat hij ook werkelijk vlotter is. Het is knap hoe ze tegenwoordig zoveel vermogen uit kleine motoren weten te persen. De Focus ST Line is van vier cilinders naar drie gegaan, maar daar is nauwelijks iets van te merken. We mochten plaatsnemen in de 1.5 Ecoboost, waardoor we 182 paarden door de Zuid-Franse bergen hebben weten te slingeren.

Interieur

Het interieur is er zo een als dat je van een moderne auto uit 2018 mag verwachten. Enkele coole features zijn een head up display, die je de snelheid, ingestelde navigatie route en maximum snelheid toont. Wat op zich niet geheel nieuw is, maar we nooit eerder bij een Ford zagen. In het midden vind je een lekker groot 8 inch touchscreen die nauwelijks te missen is. En daardoor dus niet alleen handig voor de bestuurder is, maar ook voor je medepassagiers.

En hoe relaxed is het om je mobiele telefoon draadloos op te laden. Leg’m neer en je bent verzekerd van een volle batterij. Verder is de afwerking meer dan prima en zelfs best wel te evenaren met Ford haar Duitse concurrenten.

Wegligging

Voor ons is Ford altijd de hidden gem geweest. En dat komt namelijk door de perfecte wegligging van alle Ford auto’s die we wel eens hebben mogen rijden. Goed, we zijn wat verwend geraakt door de Focus RS en de Mustang meerdere malen getest te hebben, maar ook deze Ford Focus ST line heeft ons weer prima op de weg gehouden. Ga je voor een schakelbak dan heb je ontzettend veel plezier en koppel in de derde en vierde versnelling. Vooral in de derde versnelling is het ons in de bergen gelukt om van 30 tot 130 km/h zonder te schakelen nog uitstekend uit de voeten te kunnen. Je hebt gewoon zo veel koppel dat je af en toe vergeet te schakelen. En mocht je niet willen schakelen, dan word je verwend met een 8-traps automaat.

De Focus ST Line hij heeft een enorm race karakter, maar is ook vergevingsgezind. Iets te hard de bocht door? Corrigeren kan nog eenvoudig. En dit geldt zowel voor de Wagon als voor de standaard variant.

Let wel, we hebben op de wegen van Frankrijk niet eens de sportieve variant getest, namelijk de ST, maar puur de ST Line. Optisch is deze dus alleen maar gekieteld, motorisch en qua chassis niet. De ST line heeft een meer agressieve diffuser achter en een bescheiden spoiler. Niet fout, juist stijlvol. Grote luchtopeningen in het front ogen agressief. We zijn dan ook erg benieuwd naar de ‘echte’ ST.

Specs

Er zitten best wat functies op de Focus ST Line die ons positief verraste. Zo is het optioneel mogelijk automatisch in te parkeren door Active park assist, met één druk op de knop volledig automatisch inparkeren. Het systeem neemt namelijk de versnellingsbak, gaspedaal en remmen over voor volledig autonoom parkeren. Adaptive cruise control, waardoor de auto remt automatisch afremt en optrekt en afstand houdt ten opzichte van je voorligger. En als je echt haast hebt: deze functie werkt tot een snelheid van 200 km/h. Lane centering houdt de auto netjes binnen de lijnen en voert zonodig stuurcorrecties uit en Evasive steering assist helpt je om af te remmen en uit te wijken om een aanrijding te voorkomen.

The verdict

De Focus ST Line heeft zoals bijna iedere moderne auto verschillende rijmodi. Van Eco, tot Normaal tot Sportstand. En om eerlijk te zijn vonden we iedere stand wel lekker rijden. En dat is misschien wel het allergrootste compliment aan de Focus ST Line. Of je nou zin hebt om te raggen of heel bedeesd te rijden, de Focus is een hele complete auto. En met vanafprijzen van 30k ontzettend veel value for money.  



ESSENTIALS



MEER ESSENTIALS