De Ford Puma ST Line is een hele dikke middenklasser

Rides
Specs

Motor 1.0 liter benzine
Vermogen: 155 pk
Transmissie: Handgeschakeld
Max snelheid: 205 km/h
Gewicht: 1280 kg
Vanaf prijs: € 26.000
De ST Line die wij reden: € 30.000

Als je op perstrip gaat zijn er een paar dingen die je nooit moet vergeten. Zorg er ten eerste voor dat de accu’s van al je apparaten vol zijn. Laptop, telefoon en camera. Neem een powerbank mee die even zwaar is als een gemiddelde peuter en je zit helemaal goed. Daarnaast zorg je ervoor dat je niet teveel zooi bijhebt: alleen spullen mee die in je handbagage koffer passen.

Als je naar een zonnig oord gaat zoals Málaga: vergeet je zonnebril niet. En dat laatste item waren we nou nét vergeten, waardoor we vroeg in de ochtend zoveel stress hadden dat we bijna onze vlucht hadden gemist. Eenmaal gearriveerd hadden we zoveel noodweer dat de ruitenwissers van de onze testauto het nauwelijks konden bijbenen. Ofwel, die hectiek om de zonnebril was allemaal voor niets geweest. Het leven van een Manify-redacteur gaat niet altijd over rozen. Enfin, al met al gingen we twee dagen op pad met de Ford Puma ST Line.

Ford Puma ST Line

We gingen dus op pad met de Ford Puma ST Line. Voor de 30+ lezer op Manify: deze bolide zul je vast nog wel van vroeger kennen. Een kleine sportcoupé, die genoot van het platform van een Ford Fiesta. De Puma werd al in 1997 geïntroduceerd en de motorisering liep van een 1.4 (90 pk) tot een 1.7 (157 pk), wat voor toen al echt bizar veel was. Je zag hem niet zo vaak rijden als de good old Ford Ka, maar áls je de Puma dan zag dan was het toch altijd een bijzondere verschijning.

Snel over tot de orde van de dag: De Ford Puma ST Line is back in business en uit een 1.0 liter 3 cilinder benzine motor wordt 155 pk geperst. En dat is best flink voor een middenklasser. Extra funfactor: de Puma is voorzien van een mild-hybrid aandrijftechniek, waardoor je én  lekker snel optrekt én minder snel aan de pomp staat.

Hoe zit het met de looks?

De Ford Puma ST Line is een best wel opvallende verschijning. Hij heeft een hogere instap vergeleken met een ‘normale’ personenauto maar heeft absoluut geen opa-gehalte. Net als vroeger is de nieuwe Puma gebouwd op het platform van een Ford Fiesta, waar we eerder de ST hebben getest. Met een lengte van 420 centimeter en een breedte van 1 meter 80, hebben we hier met een grote auto te maken. Wat ook direct opvalt: de koplampen. Als je naar je auto loopt kijken ze je meteen lief aan. De motorkap loopt ook wat bol, waardoor de voorzijde een sympathiek uiterlijk krijgt.

Tel daarbij de 18 inch velgen bij op en dan lijkt het of je naar een lieve hond met iets te grote oren aan het kijken bent. Extra fun detail: de koplampen in de vorm van een kano, zijn ‘geleend’ van de moddervette Ford GT.

Luxe tot

Als je in de auto kruipt dan sta je best wel verbaasd van de luxe die je geboden wordt. Uiteraard gingen we wel op pad met de meest uitgeklede en sportiefste versie, de ST Line. Eenmaal de auto gestart zie je een volledig digitaal display. Met best wel gave show animaties bij het indrukken van de startknop. Bij het wisselen tussen de verschillende rijmodi (Normaal, Sport en Eco) krijg je nog meer coole details te zien in je display.

Het grote multimediascherm van maar liefst 12.3 inch werkt eenvoudig en is erg overzichtelijk. Audio, navigatie en al je andere instellingen kun je met slechts twee drukken op het scherm terugvinden. Heel relaxed dat je met weinig handelingen bij je favoriete instellingen komt. Helaas komen we bij andere merken nog te vaak tegen dat we te lang door een menu aan het scrollen zijn om simpele instellingen aan te passen.

Geluid

Het B&O Soundsystem zorgt ervoor dat het geluid uit tien luidsprekers én een subwoofer komt. Tot in de bagageruimte heb je piekfijn geluid. Als je net als wij gemiddeld twee uur per dag in de auto zit kun je dit echt wel waarderen. Het geluid is in te stellen op stereo of surround, maar op beide settings klinkt het erg warm en vol.

Luxe handigheidjes

Voor de rest kunnen we stellen dat de auto prima is afgewerkt, maar dat luxe ook weer heel snel went. Je telefoon draadloos opladen, achteruitrijcamera, parkeersensoren, adaptive cruisecontrol (in een handbak, het werkt perfect!), you name it they got it. De lat voor de middenklassers wordt op deze manier wel erg hoog gelegd.

Hoe rijdt die?

Zoals beschreven beschikt de Ford Puma over een mild-hybrid systeem. De 48 volt elektrische knecht aan boord bepaalt zelf wanneer en met hoeveel energie de batterij moet worden bijgeladen. Plus hij bepaald zelf wanneer de opgeslagen energie benut wordt. Hierdoor heb je én extra koppel én aanvullend koppel waardoor je dus een soort lancering krijgt bij het optrekken.

In het bergachtige gebied tussen Málaga en Marbella hebben we dit uitgebreid kunnen testen en de Puma rijdt bijzonder lekker. Van het hele gebeuren onder de motorkap merk je nauwelijks iets, behalve dan dat je het idee hebt mega veel pk onder je kont zit. Én dat je veel directer gasrespons hebt dan bij een reguliere auto. Wat wil je nog meer?

Ook reden we op plaatsen waar we de Ford Puma ST Line ook eens wilden testen met adaptive cruise control. Dit werkt perfect. Je stelt de cruise control in op 120 km/h en tussendoor kun je omhoog- en omlaag blijven schakelen. De cruise control blijft je instelling onthouden, na het schakelen pakt hij de gekozen snelheid gewoon weer op. Behalve bij het terugschakelen naar de 2de versnelling, dan annuleert de cruise control zichzelf. Maar goed, bij een automaat heb bij lagere snelheden hier ook ook mee te maken.

Verder nog wat geinigs aan de auto?

Jazeker! In de kofferbak van de Puma bevindt zich een soort van functionele krater. Ofwel een megabox. Mega relaxed! Er zit in de vloer een gat, ter grootte van een handbagage koffer. Hierdoor is dus extra ruimte gecreëerd om nog meer spullen mee te nemen. Ook is de megabox voorzien van een afvoer, als je dus iets hebt wat nat is kan dit eenvoudig drogen. Bijvoorbeeld al je de box  gebruikt als bierhouder als je gaat barbecueën.

De nieuwe Ford modellen hebben ook allemaal een Local hazard info system. Ofwel, alle Ford auto’s praten met elkaar. Als een auto hard remt, wordt deze informatie doorgegeven aan andere auto’s die hier weer op kunnen anticiperen. Ook de nieuwe BMW’s, Volvo’s en Mercedes-Benzen doen mee in dit onderlinge ‘gesprek’. Dus, is er voor je net een ongeluk gebeurd, kan er een waarschuwingssignaal in je auto klinken. Zo kan jij op tijd je snelheid aanpassen en erger voorkomen.

Misschien niet het eerste waar je aan denkt, maar voor de toekomst mega handig: De rug- en zitvlakken van de Ford Puma zijn afritsbaar. Zo kun je ze dus eenvoudig in de wasmachine doen of zelfs geheel vervangen. Handig als je kinderen hebt die er een bende van hebben gemaakt, of als je je bolide wilt verkopen.

Verdict

Nadat we twee dagen in de Ford Puma ST Line hebben gereden zijn we er eigenlijk best verliefd op geworden. Hij heeft een heerlijke wegligging, wat we gewend zijn van Ford auto’s. Daarbij heeft de Puma alle luxe en comfort die je verwacht van een moderne auto. Wat wil je nog meer? Het design is eigentijds en kan nog jaren mee, we zien dit niet zo heel snel verouderen.

De mild-hybrid technologie creëert het beste van both worlds; een elektromotor die ondersteunend is aan de benzinemotor. Mocht je relaxed willen rijden, doe dat dan vooral in de eco-modus. In de sportstand kun je best wel als een hooligan tekeer gaan. Dat laatste is nou net wat deze auto zo leuk maakt. Kwam die zonnebril toch nog van pas.

 

 

tags:
Total
0
Share