Stukkie gassen in de BMW Z4 M40i

Rides

BMW Z4 M40i

Dat populaire automodellen om de zoveel tijd een facelift krijgen zijn we inmiddels wel gewend. Maar dat ze na de facelift ook nog eens een samenwerking aangaan met een ander automerk? We gingen op pad met de vernieuwde BMW Z4 M40i, die best wel veel weg heeft van de vernieuwde Toyota Supra. Hmm, let’s find out! 

Bond. James Bond.

Noem ons ouderwets, noem ons nostalgisch, maar die BMW Z4 doet ons nog steeds denken aan James Bond. En hoewel Pierce Brosnan destijds in Goldeneye in een Z3 rondreed, hebben we met een Z4 voor de deur toch nog een beetje dat James Bond gevoel. En dat komt door een combinatie van best wel prettige ingrediënten. Het zit namelijk zo. Neem een achterwiel aangedreven cabrio en zet daar 340 PK in. Doe het dakje volautomatisch open zet een stijlvolle zonnebril op je neus. Doe ook even een petje op, want van een kapsel blijft weinig over. Hoe deed James Bond dat? Anyway, je voelt je instant een spion van wie alles afhangt om de wereld te redden. 

Collab

De BMW Z4 M40i heeft veel weg van de vernieuwde Toyota Supra, die je later dit jaar op Manify tegen zal komen. BMW en Toyota zijn dan ook een collab aangegaan en hebben gebruik gemaakt van elkaars kennis en platformen. Aan de ene kant kun je van elkaars expertise gebruik maken en aan de andere kant is dit ook een manier om kosten te besparen. The best of both worlds zullen we maar zeggen. 

Rijden in de BMW Z4 M40i

De Z4 M40i rijdt zoals je dat van een BMW verwacht; we gaan hun slogan niet herhalen, maar je krijgt toch wel heel veel plezier met het rijden van deze bolide. En je kan hier dus echt snoeihard de hoek mee om. 

Zoals gezegd, 340 pk is echt een boel vermogen, voor iedere auto. Maar stop je dat onder motorkap van een lichtgewicht van slechts 1600 kilo met achterwielaandrijving, dan heb je echt een speer in je handen. Een speer die alleen maar vooruit wil. Een flauwe bocht met 20 km/h harder nemen dan je normaal doet, is geen enkel probleem. Hard rijden betekent ook hard remmen. Gelukkig zet het M sportremsysteem (met van die gigantische remklauwen) je binnen no time weer met beide voetjes op de grond. Die overigens aan de achterzijde een mooi M-logo hebben. 

Net zoals bij de BMW M850i, heeft de Z4 een intelligent onderstel dat zich continu aan het wegdek aanpast, maar hier hebben we nauwelijks iets van gemerkt. Of is het systeem zo perfect, dat het ook juist de bedoeling is dat we hier simpelweg geen erg in hadden? Of misschien hebben we het systeem niet tot het uiterste getest?

Je kunt de auto in verschillende rijmodi instellen, zoals Sport en Sport+. En dan gaat het feest beginnen. De gasrespons wordt nog directer en het insturen gaat ietsjes stijver. Dan druk je het gas in en je merkt direct dat je een M onder je kont hebt. Een onbeschrijfelijk lekker gevoel! De standen ‘Normaal’ en ‘Efficiënt’ hebben we overgeslagen, die testen we wel een keer als we ooit oud en verstandig zijn. 

Overigens is de BMW ook heel behulpzaam, want bij lagere snelheden en bij inparkeren wordt de stuurbekrachtiging dan weer opeens heel licht. Dat vinden we dan wel weer lekker ;-).

Vernieuwd design

Het vernieuwde design van BMW valt de puristen niet direct in de smaak is ons opgevallen. Omdat het schijnbaar geen echte BMW meer is. Het is allemaal wat majestueuzer getekend en minder strak of subtiel. En aangezien de Aziatische markt voor BMW steeds belangrijker wordt, kunnen we de minder subtiele designkeuze best wel begrijpen. 

Zo zijn de ‘nieren’, ofwel de iconische grille van BMW uitgevoerd in Ceriumgrau, wat er best imposant uitziet. De grote luchthappers bij de voorwielen zien er niet alleen indrukwekkend uit, ook zorgen deze voor vermindering van luchtwervelingen in de wielkuipen. Ofwel, de luchtweerstand wordt verlaagd waardoor je nog harder door de bochten kan gaan.  En dan het zware stoffen roadster kapje. Volautomatisch met een glazen achterruit. In ongeveer 10 seconden kun je deze met één druk op de knop in het middenconsole open- en dichtdoen. Dit kan ook rijdend, tot een snelheid van 50 km/h. Minpunten zijn toch wel de sierstukken die aan de uitlaten vast zitten. Dit heeft verder geen functionele waarde, maar is gewoon ‘voor de mooi’. 

Laag, laag, laag

Bij het instappen valt op dat je echt heel erg laag aan de grond zit. Nog net niet zo laag dat je in een Formule 1 kuipje zit, maar mocht je rugklachten hebben, don’t go there. De auto is dan ook slechts 130 cm hoog. Ofwel: gratis parkeren, want je kan gewoon onder de slagboom door. 

Eenmaal ingestapt voelt alles premium aan. De kritiek die je misschien zal hebben over het exterieur zal verstommen, want na het zien van het interieur zal je zien dat het geheel ontzettend gelikt er uit ziet. 

‘Onze’ M40i was meer dan compleet uitgerust. Zo hadden we M sportstoelen tot onze beschikking, die hard maar comfortabel zitten. Een Harman Kardon soundsysteem voor prima geluid en wat te denken van een volledig digitaal scherm. Er is dus definitief afscheid genomen van de analoge tellers. De 8-traps automaat bedien je door een mooi maar simpel pookje. Schakelen kan indien gewenst door middel van twee flippers aan het stuur. En dit werk best wel heel lekker. 

Make sure you have options

Er wordt je best wat hulp geboden aan boord. Zo heb je de beschikking tot park assistence met achteruitrij-camera. Want in je cabrio aan komen rijden in de binnenstad is helemaal de bom, maar hoe gaaf is het om dan het stuur los te laten en vervolgens de auto te laten fileparkeren, terwijl jij naar je vrienden nonchalant aan het appen bent dat je er aan komt. 

De adaptive cruise control zorgt er voor dat je cruisecontrol ook rekening houdt met je voorganger, ofwel stopt en accelereert daar waar nodig. Zet de cruise control gerust op 130 km/h en laat lane assist de auto netjes tussen de lijntjes te kleuren. Maar vergeet niet je handen aan het stuur te houden. 

Power

Het is misschien door het overdaad aan vermogen en een overdaad aan schoonheid. 340 PK op de achterwielen is ontzettend veel, vooral voor een lichtgewicht van slechts 1600 kilo als de Z4. En die Twinpower Turbo 6 cilinder benzinemotor staat ook niet bepaald op de handrem. In slechts 4,5 seconden zit je op de 100 km/h, maar door met open dak te rijden en de combinatie van laag bij de grond zitten heb je het gevoel veel harder te gaan.

Kleine duiding: de M40i staat overigens niet meer perse voor een 4,0 liter motor. Ons testmodel had dan ook een 3.0 liter motor. Bij de eerder geteste Audi A7  en de Audi Q8 hebben we dat eerder gezien. Steeds meer automerken gaan werken met een klasse aanduiding, zoals 50 of 55, wat niet symbool staat voor een 5,0 of een 5,5 liter motor. Iets wat in het leven is geroepen omdat er steeds meer hybride modellen op de markt komen. En aangezien het vermogen van een benzinemotor optellen met dat van een elektromotor best wel complex is, is er besloten om alvast te gaan werken met type aanduidingen. Voor nu verwarrend, maar het zal in de toekomst waarschijnlijk logischer aanvoelen. 

Zijn er vergelijkende modellen?

Voor pakweg € 90.000 loont het de moeite om ook even bij de concurrent te kijken. Mocht je kiezen voor de Toyota Supra dan ben je met € 81.000 net wat goedkoper uit en heb je nagenoeg dezelfde auto, qua specs tenminste. Al circuleren er beelden dat de Supra op de rollerbank veel meer vermogen heeft dan in het boekje staat, wat ook geldt voor de topsnelheid. De looks zijn dan wel net even wat anders dan de Z4 M40i. 

De sleutels van een Mercedes SLC AMG krijg je voor € 87.000 in je knuistjes gedrukt. Let wel, je hebt dan wel 27 pk (totaal 367 pk) meer en de beschikking over een 3.0 liter V6. En over smaak valt uiteraard niet te twisten, maar de SLC blijft een tijdloos model. 

Verdict

Keuzestress. Het zijn een van die dingen die een som geld hebben met zich meebrengt. Gelukkig zijn dit soort keuzes allemaal te overzien, want een tweepersoons cabrio koop je vaak als tweede of zelfs derde auto, niet als daily driver. De BMW Z4 M40i vinden we een heerlijke auto. De combinatie van de looks en het overdreven aantal pk’s onder de motorkap zijn perfect. Fijn om relaxed met open dak te rijden, maar ook als het wat harder moet gaan met dak dicht. Of je het dan wel of geen geslaagde ‘typische BMW’ vindt, is een tweede. Wij vinden in ieder geval van wel. En iedere generatie moet zo met zijn tijd meegaan, en dat hebben ze waarschijnlijk bij het design team van BMW ook zo gezien. Roadtrip naar Oostenrijk anyone?

tags:
Total
10
Share