Off road op Texel met de Audi Q8

Belangrijke kenmerken:

Galaxy Blue Metallic  
– 50 TDI Quattro Tiptronic
– 210 kW / 286 pk
– 0-100 km/h: in 6,3 seconden
– Topsnelheid: 245 km/h
– Vanafprijs: € 107.000
– De versie die wij reden: € 148.000

Audi heeft weer een nieuw pareltje op de markt gebracht en echt bescheiden is de Audi Q8 niet te noemen. We gingen richting Texel om te testen of deze bolide ook echte off road capaciteiten heeft…

Audi Q8

Een boot op een boot

Gearriveerd in Den Helder om de bootovertocht te maken valt al gelijk een ding op. Wat is de Q8 groot. Past net op de boot en vooral tussen modale auto’s heeft ie toch echt afwijkend uiterlijk. Langer, hoger maar vooral veel moderner. Zet de Audi Q8 naast een iedere andere auto en je degradeert je opponent 10 jaar terug de tijd in.

De Q8 staat op hetzelfde platform als de Audi Q7, maar is wat gestroomlijnder, strakker en heeft een meer shooting brake achtig gevoel. En oogt daardoor minder lomp en vierkant zoals een Q7. Zoals we laatst ook bij de Kia Proceed hebben gezien. Het oog wil ook wat, terwijl dit niet altijd ten goede komt aan de praktische ruimte die een auto biedt. De kofferbak is wat kleiner dan de Q7, maar achterin zit je nog steeds erg riant. Achter jezelf gaan zitten gaat perfect. En dat terwijl ik met mijn 1.79 meter niet de allerkleinste ben.

KITT

Als je op de afstandsbediening drukt swoosht de welkomstverlichting je tegemoet. De voor- en achterlichten gaan elegant van links naar rechts en weer terug, zoals je misschien wel kent van KITT uit de Knight Rider. De meerwaarde hiervan? Shinen op de parkeerplaats.

Interieur

En het instappen in de Q8 is sowieso een groot feest. Het interieur is clean en perfect minimalistisch te noemen. Weinig echte knoppen, maar veel digitale knoppen. Met haptisch feedback, een kleine trilling zodat je vingers toch nog voelen of je wel het iets hebt ingedrukt. Twee grote dikke schermen onder elkaar, waar het bovenste scherm iets meer dan 10 inch groot is en het onderste scherm 8 inch. Bij het bovenste scherm voer je alle gebruikelijke handelingen uit die je gewend bent van een normaal navi- of infotainment systeem, zoals je radio en navigatie. Maar op het onderste scherm heb je dus standaard je klimaatregeling en tekstinvoer: schrijf met lompe blokletters waar je heen wilt en de navigatie zal starten. Klinkt in eerste instantie wat overbodig, maar wij hebben dit als erg handig ervaren.

Parkeren

Extra toffe feature: de Topview 360 camera’s met parkeerhulp. Ofwel rondom de Q8 heb je een shitload aan camera’s die continu de omgeving in de gaten houden en je helpen met inparkeren. Mocht je dus twijfelen of je wel strak in een parkeervak staat, dan is dit gewoon op je multimedia scherm te zien. En dankzij de camera’s is het zo gedetailleerd te bekijken dat je op de centimeter kunt zien of je echt exact gecentreerd in vak staat. Het moet niet gekker worden.

Eindelijk een echte slimme auto

Voor de rest de gebruikelijke luxe die we al kennen van auto’s in dezelfde klasse, zoals adaptive cruisecontrol, lane assist en natuurlijk stoelverwarming. Waar we heel erg over te spreken zijn de alle assistenten die de Q8 aan boord heeft. Het zal niet de officiële benaming zijn, maar we noemen het voor het gemak maar assistenten, want je wordt wel heel erg verwend aan boord. Stel dat je je cruise control op 120 km/h hebt staan, dan remt de Q8 automatisch af op je voorligger (adaptive cruisecontrol). Zo nieuw is dit niet meer, maar wat we nog niet zo vaak tegen zijn gekomen is dat de auto ook afremt voor rotondes en bochten. Combineer dit met snelheidsherkenning en dan heb je een bijna vol automatisch rijdende auto onder je kont.

En zo kun je het dus best voor elkaar krijgen om lange afstanden naar je eindbestemming te rijden zonder het gas- of rempedaal te gebruiken. Wel nog de handjes aan het stuur houden.

Hoe rijdt het?

Een zware auto die 286 pk mee zeult. De 8 traps S-tronic bak schakelt vloeiend en zet je de schakelpook in de sportstand, dan blijft ‘ie langer in zijn toeren hangen zal een later punt zoeken om over te schakelen naar een hoger verzet. Van 0 tot 100 doe je in 6,3 seconden. Niet bijster snel, maar snel genoeg voor een auto van zo’n groot formaat. Ondanks dat ie erg goed op de weg blijft plakken misten we soms wel wat directheid. Ofwel, bij gas geven niet direct respons, maar net een fractie te laat. Als we dan toch iets moeten opnoemen…

We hebben in Texel ook wat off road paden kunnen pakken en over het algemeen gaat dit’m gewoon goed af. Zet’m via de select button op standje off road en je maakt optimaal gebruik van het Quattro systeem. Wel even opletten dat je hier en daar geen beschermd natuurgebied onder je wielen meepakt.

Nieuwe type aanduidingen

Zoals gescheurd scheurden we een weekend rond met de 50 TDI Quattro. Maar 50 staat niet meer voor een 5.0 liter motor. 50 staat tegenwoordig voor een klassenaanduiding. Ofwel, 50 staat voor een bepaalde vermogenscategorie.

En om er nog wat dieper op in te gaan: Cijfercombinatie 30 staat voor alle Audi modellen met een vermogen tussen de 81 en 96 kW. 45 staat voor de vermogensrange van 169 tot 185 kW. En ben je echt de koning van de weg, dan heb je een Audi met een type aanduiding 70. Dit is namelijk de top van de range en staat voor vermogensklasse van meer dan 400 kW. De cijfers worden weergegeven in combinatie met de motortechnologie zoals TFSI, TDI, g-tron en e-tron. Bij het schrijven van dit stuk was 55 TFSI de hoogste vermogenscategorie voor de Q8. Maar wat nog niet is is, kan nog komen.

Make sure you have options

Dat de Germaanse automerken bekend staan om hun befaamde optielijsten zal je vast wel weten. Bij de Audi Q8 is dat niet veel anders. De basisprijs voor een Q8 begint bij € 107.000 Ga je voor een Pro Line S uitvoering, dat wil zeggen een mooiere, dikkere body kit (wie wil dat nou niet) betaal je € 12.000 extra.

Voor een panoramadak ben je € 2.100 verder en datzelfde bedrag betaal je ook voor stoelverwarming aan de twee voorstoelen. Wil je een beetje proper muziekinstallatie in je Q8 dan kies je voor een Bang & Olufsen soundsystem voor € 1.600. Voor de 22 inch Audi 5V spaak velgen betaal je € 4.500 euro.

En om een of andere vage reden betaal je aan Vadertje Staat ook nog eens € 545 aan BPM aftrek i.v.m. de 22 inch velgen. Zal wel met het verbruik en extra gewicht te maken hebben. De HD Matrix LED-koplampen (swoosh) waar we zo fan van zijn kosten je € 2.200 extra. Tel daar nog een hele geschikte autoverzekering bij op en je bent aardig op weg.

Al met al zijn dit geen gekke opties om aan te vinken, maar je merkt het al: het kan al snel oplopen.

The verdict

De show stelen doe je overduidelijk met een Audi Q8. Grote opvallende 22 inch velgen die in de stad de blits maken maar off road iets minder handig zijn. Het is een van de mooiere SUV’s van dit moment. Of je nou een rustige stadscruiser zoekt of een bolide die ook bestendig is tegen de iets ruigere bospaden.

Audi noemt de Q8 een mild hybrid, wat inhoudt dat hij ietwat zuiniger is dan een reguliere diesel. Als je het gas loslaat dan wordt de brandstofmotor uitgeschakeld. Je merkt hier overigens vrij weinig van. Behalve dat we de Q8 echt zuinig vonden. Op één tank van iets meer dan 60 liter haalden we maar liefst een actie radius van 860 km. Niet slecht voor zo’n grote auto.

The verdict: we zijn groot, groot fan!



ESSENTIALS