Een goed ochtendritueel is de beste kick-start van de dag

Het is bewezen dat sommige mensen ochtendmensen zijn en andere juist lekkerder gaan op de avond. Je omgeving, slaapritme, werk, vrijetijdsbesteding, leeftijd en zelfs je genen hebben hier invloed op. Maar één ding is zeker: iedereen is productiever in een uitgeruste state of being. Slapen biedt natuurlijk deze benodigde rust voor je lichaam, maar is daarnaast ook reset voor de geest, zodat je in de ochtend er weer vol tegenaan kan.

We zochten uit hoe je de morgen het beste en meest efficiënt kan indelen, zodat je de hele dag over de meeste energie beschikt.

Het beste ochtendritueel

Uurtjes maken

Het maakt niet uit hoe laat je je wekker zet, als je maar genoeg slaap hebt gehad. Niet iedereen heeft de luxe om altijd en overal in slaap te kunnen vallen, dus een bepaald ritme is belangrijk om je uurtjes te halen. Voor sommigen is dit 10 en voor sommigen maar 6 uur, maar voor de meesten is 8 uur slaap voldoende per etmaal. Natuurlijk moet je hiervan wel minstens een aantal uur kwalitatief (diep) geslapen hebben. En werkt het voor jou om om 11.00 op te staan, prima. Whatever works for you!

Een goed begin…

Het begin van de dag beginnen met iets waar je je goed over voelt is een van de beste tips die we je kunnen geven. Stop dus direct met snoozen. Volgens slaapwetenschapper W. Chris Winter, begin je na elke keer dat je de wekker gehighfived hebt, aan een nieuwe slaapcyclus en begin je uiteindelijk nóg vermoeider aan de dag. Niet handig!

Daarnaast zal je je sterker voelen als je die discipline hebt getoond om direct uit bed te gaan. Maak je ook nog eens direct je bed op (kost je 5 seconden en 0,0000001 kcal) en je zal je instant goed over jezelf voelen.

Zuurstof

Loop naar de kraan en drink gelijk een glas water, gevolgd door een paar diepe zuchten. Je lichaam heeft even nodig om te wennen aan het wakker zijn en zuurstof helpt daarbij.

Niet alleen ademhalingstechnieken en water gaan jouw zuurstofspiegel op gang krijgen, hier is ook wat beweging voor nodig. En daar komen we eigenlijk bij het eerste puntje in je ochtendritueel dat écht wat moeite kost. Het beste is als je wat rekoefiningen doet om de doorbloeding op gang te helpen én je spieren lenig te houden (helemaal als je vaak aan krachttraining doet). Het hoeft maar een paar minuten te duren, maar het resultaat zal je verbazen!

Power-ontbijt

Vaak hoor je mensen zeggen: “Ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag.” Er zijn veel studies over gedaan, die allemaal wat anders vertellen. Wij zeggen: “Maak een feestje van je ontbijt, zo maak je je ochtend alleen maar aangenamer. Maar doe het wel verantwoordelijk!” Het is belangrijk dat je over de hele dag voldoende én gevarieerde voedingsstoffen binnen krijgt, en het ontbijt is het ideale moment om een kick-start te maken.

Een vezelrijk ontbijt met noten, zaden en haver is wat ons betreft een lekker én gezond begin van de dag. Eet dit met een 0% vet yoghurt en wat fruit en je bent verzekerd van een energieke ochtend! Let wel goed op de hoeveelheid toegevoegde suikers. Dit is ongezond en gaat ervoor zorgen dat je later een dip in je energieniveau krijgt. Juist hierom zijn we fan van de Super Granola ‘Low in Sugar’ van Eat Natural, zonder geraffineerde suikers en met zoetstoffen uit kokosbloesem nectar. Dit is aangevuld met volkoren haver, hele geroosterde amandelen, krokante boekweit en milde, nootachtige zonnebloemzaden.

Bakkie erbij?

Nee, nog niet. Volgens onderzoek is het het beste om één bakje koffie per dag te drinken en dat als je cortisolwaarden het laagst zijn. Ofwel: op een moment dat je het minst gestresst bent. Anders zal de cafeïne je nóg meer stress opleveren. Bij een laag stressniveau zal het juist je energieniveau ten goede komen.

Cortisolwaarden zijn gemiddeld gezien hoog als je net wakker bent, rond de lunch en rond het avondeten. Daarnaast blijft cafeïne 12 uur in je bloed, wat maakt dat je het beste rond 11u een bakkie kan nemen (met een gemiddeld ritme).

Hygiëne

We hoeven je niet te vertellen dat je de deur niet uitkan voordat je jezelf opgefrist hebt. Je zweet aardig in je slaap, dus het is lekker om elke ochtend even te douchen. Doe dit niet te heet en douche koud af. Het is als een Thaise massage: totaal niet chill, maar zodra het stopt voelt het heerlijk. Een energy-boost zal snel volgen!

Op welke volgorde je dit doet is aan jou.

Prioriteiten stellen

Zet jezelf ten doel om pas over werk te gaan denken als je laatste hapje ontbijt naar binnen is. Zo heb je tijdens het ontbijt tijd voor je partner, gezin of even een momentje voor jezelf. Wetenschappers noemen slaap een mini-therapie voor je hersenen. In je dromen verwerk je de dag, zodat je de volgende dag weer helder kan nadenken. Vandaar ook de uitdrukking: ik slaap er een nachtje over.

Zodra je ontbijt naar binnen is kan je bedenken hoe je dag er uit moet gaan zien. Wat zijn de belangrijkste dingen die je vandaag gedaan wil hebben en waar wil je niet te veel tijd aan besteden. Met een plan ga je de dag tegemoet en weet je zeker dat je de beste kick-start ooit hebt gehad!

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Eat Natural.


ESSENTIALS