Dit is het effect van dronken gaan slapen op je lichaam

CREDITS: Bigstock
Lifestyle

Op het moment dat je een tikkeltje dronken bent voel je je machtig, maar de volgende ochtend voel je je vaak klote. Dit is niet alleen vanwege je helse kater, maar vanwege je slechte nachtrust. Je merkt dat je constant aan het draaien bent of telkens een sprintje naar de badkamer moet maken. Alcohol kan je slaap goed verstoren. Dus de kans is groot dat je suf en vermoeid wakker wordt. En of dat nog niet erg genoeg is, komt er vaak ook een goede kater bij kijken.

Dit gebeurt er met je lichaam als je dronken gaat slapen

Katers gebeuren meestal omdat de slaapcyclus twee fases heeft: snelle oogbeweging (REM) en de niet snelle oogbeweging (NREM). Een normaal slaapcyclus begint met NREM-slaap, ook wel bekend als ‘diepe slaap’. Hierna volgt de welbekende REM-slaap. In deze fase droom je vaak. De fases wisselen elkaar elke 90 minuten af voor de rest van de nacht.

Als je met een drankje op gaat slapen, valt je lichaam snel in de REM-slaap. Dit betekent dat je de slaap mist die je eigenlijk nodig hebt. Het kan zijn dat je een paar uur later wakker wordt en het lastig vindt om weer in slaap te vallen. Dit storende slaappatroon zorgt ervoor dat je nog steeds kapot bent als je wakker wordt. Dus wat gebeurt er nu eigenlijk precies met je lichaam als je dronken gaat pitten?

libido- dromen
Foto: Bigstock

1. Je hartslag gaat sneller

We zijn er allemaal geweest; je doet met moeite de deur open en strompelt je slaapkamer binnen. Tandenpoetsen? Ho maar. Je laat jezelf met kleding en al dronken op bed vallen. En voelt je hart harder kloppen en je hebt het warm. Dit komt omdat alcohol vaatverwijdend werkt. Normaal gesproken zal de hartslag versnellen tijdens de REM-slaap. Dit duurt ongeveer 90 minuten. Maar omdat je snel in de REM-slaap valt als je dronken bent, is je hartslag gedurende de nacht hoger dan normaal.

Elk biertje verhoogt je hartslag, wat leidt tot een grotere verstoring van je slaapcyclus. Hoeveel is veel is, verschilt per persoon. Maar je kan zeggen dat het nemen van vijf tot zeven shots whisky storing in je slaappatroon kan veroorzaken.

2. Je wordt regelmatig wakker

Alcohol onderdrukt je zenuwstelsel, wat op zich handig is voor het slapen. Maar na een tijdje word je wakker met een alert gevoel en zal het lastiger zijn om in slaap te vallen. Je mist zo de slaap je nodig hebt. Dit wordt vaak vervolgd door een goede kater. Hoe meer slaap je kan krijgen, hoe beter je jezelf zult voelen de volgende ochtend. Ook kun je meer levendige dromen krijgen als je dronken gaat slapen.

naakt slapen
Foto: Diego Lozano

3. Veel plassen & zweten

Je wc zal tijdens de tweede helft van je slaap vaak worden doorgespoeld. Alcohol is een diurethicam, wat betekent dat je vaker moet gaan dan normaal. Daarnaast droogt alcohol je uit. Dat kan weer leiden tot een droge mond, misselijkheid en hoofdpijn. Ook moet je niet verrast opkijken als je lakens een beetje vochtig zijn in de ochtend. Als je dronken bent verwijden je bloedvaten en je hartslag neemt toe.

Een andere reden dat je ‘s nachts zweet is omdat je last hebt van een alcoholgewenning of alcoholintolerantie. Maar dit gebeurt meestal bij mensen die vaak drinken. Heb je soms het gevoel dat je zweet de volgende dag naar alcohol stinkt? Dan is dat niet gek. Ongeveer 10% van de alcohol verlaat je lichaam via de urine, adem en transpiratie verlaten. Dus misschien is dat extra sterke smintje geen slecht idee.

4. Je snurkt

Ai, dit is vooral klote voor je vriendin. Want dit is niet de gemiddelde snurk die veel rugslapers kennen. Deze is net een tikkie heftiger. Het kan zo zijn dat je slaapapneu ervaart. Dit is een veel voorkomende aandoening waar je één of meerde adempauzes hebt tijdens het slapen.

Snurken is de reactie van je lichaam op het naar adem happen. En dit gebeurt vaak als je een drankje te veel op hebt. Als je jouw kokhalsreflex verliest als je dronken slaapt kan dit best eng zijn. Zonder het kokhalsreflex en de drang om te braken zou je het misschien niet op tijd kunnen ophoesten. En dan zou je kunnen stikken in je eigen braaksel. Maar dat worst case scenario en komt zelden voor.

Voorkomen is beter dan genezen

Wat is de beste manier om dit allemaal te voorkomen? Het antwoord is dat je eerst nuchter moet worden voordat je gaat slapen. Nee, dat is niet heel mindblowing. Of je nu aan het bier, shotjes of aan de baco zit maakt niet uit. Alcohol is alcohol. Dus het heeft allemaal hetzelfde effect op je hersenen.

De dosering die is belangrijk. Dus probeer voor de drankjes te gaan die wat lagere hoeveelheden in alcohol heeft. Ga voor de cider, wijn of dat lekkere ijskoude biertje. Het beste dat je kan doen is om goed te slapen. Op deze manier breng je je alcoholpromillage het dichtste bij nul. Daarnaast kun je het beste twee tot drie uur voor het slapengaan geen alcohol te drinken. Hier zal je de volgende ochtend dankbaar voor zijn.

dronken
Foto: Wil Stewart
Menu
Total
15
Share