Dit is de nieuwe Ducati Monster

CREDITS: Jonathan Godin
Rides

Een van de meest populaire Ducati’s is vernieuwd. De nieuwe Monster heeft een flinke upgrade gekregen, dus we konden niet wachten op de introductie. Deze vinden meestal plaats in Noord-Italië, rondom Bologna, of in Barcelona. Dit keer, in verband met je-weet-wel, op de dijkjes rondom Ducati Zaltbommel. Ook mooi!

Ducati Monster 2021

Al slalommend tussen de wandelaars en fietsers met trapondersteuning komt de nieuwe Ducati Monster bijzonder goed tot z’n recht, want met 18 kg (!) minder dan z’n voorganger (Monster 821) gaat het bochtenwerk smoother dan ooit. Dit nieuwe drooggewicht van 166kg merk je natuurlijk ook in het optrekken. In vergelijking met de vorige 821 heb je dan ook heel wat meer power (111 pk bij 9.250 rpm met 9,5 Nm bij 6.500 rpm).

Looks

Maar dit is niet het eerste wat opvalt aan het nieuwe model van Ducati. Wat als eerste opvalt zijn natuurlijk de looks. We vinden dat het merk de nieuwe monster ontzettend strak heeft weten neer te zetten. Het ligt helemaal in de lijn met andere iconische Ducati modellen, zoals de Streetfighter V4 en Panigale, die al eerder een upgrade kregen. Maar daarnaast is het onmiskenbaar een Monster. Tijdens de fotoshoot op de dijk kwam er toevallig een modelletje uit 2006 langs gereden en bevestigde dit nog eens.

Op het geluid na (wegens nieuwe regelgeving) zijn er, volgens ons, sinds die tijd alleen maar verbeteringen geweest. Vergelijken we de nieuwe Monster nogmaals met het voorgaande model, dan heb je een smallere en meer gestroomlijnde motor voor je neus. De iconische ronde voorlamp is een blijvertje, maar natuurlijk wel met een 2021-sausje eroverheen. Ook de knipperlichten zijn tegenwoordig dynamisch (heel dik!), een stijltje dat ze geleend hebben van de vrienden van Audi. En de achterkant is een stuk sportiever. Wij zijn fan!

Technologie

Met een Monster heb je wat ons betreft de moeder van alle naked-bikes te pakken. Dik 25 jaar geleden werd het eerste model gelanceerd, onder de filosofie: “Het enige wat je nodig hebt is een zadel, tank, motor, twee wielen en een stuur.” Aan de ene kant geldt dit nog steeds, aan de andere kant biedt de nieuwe Ducati Monster heel wat meer dan dat. Denk aan ABS, Ducati Traction Control, Launch Control, Wheelie Control en Smart Power Mode. Allemaal op verschillende manieren in te stellen, door de riding modes ‘Urban’, ‘Touring’ en ‘Sport’ als presets of handmatig.

Daarnaast is de nieuwe Monster standaard uitgevoerd met een nieuwe Quick Shifter, die daadwerkelijk heerlijk presteert. Bij lage toeren blijven we fan de reguliere koppeling, maar daarna is het gewoon gaan! Ook de rijpositie is wat verbeterd ten opzichte van het vorige model. Het stuur is wat dichterbij het lichaam geplaatst, waardoor je wat minder op de polsen leunt. Wel zo comfortabel.

Testastretta

Onder het zadel bevind zich een Testastretta 11° 937 cc tweecilinder L-vormige motorblok. Vergeleken met de voorganger, de 821, neemt hij dus toe in cilinderinhoud, vermogen én koppel, maar daalt het gewicht. Je kan je voorstellen wat een plezier dit oplevert! Gelukkig houdt Ducati’s nieuwste technologie je met beide wielen op de grond. Tenzij je dat niet wil natuurlijk 😉

Voor de deur

Met de nieuwe Ducati Monster heb je, zoals je gewend bent, een ontzettend sportieve maar ook toegankelijke streetbike op de stoep staan. Wat moet je hiervoor overmaken naar de Italianen? Een bedrag dat begint bij €13.390,-. Heel schappelijk, want je krijgt hiervoor een ontzettend leuke én goede motorfiets!

Total
1
Share