De BMW i8 Roadster laat zijn ware aard zien

Belangrijke kenmerken: BMW i8 Roadster

– Hybride / 1.5 liter driecilinder
– 374 pk / 570 Nm
– 0-100 km/h in 4,6 seconde
– Beschikbaar als Roadster en Coupé
– Vanafprijs: € 150.600
– De versie die wij reden: € 189.156

Dat we onder de indruk waren van de i8 Roadster is een understatement. We knalden er flink mee op het circuit van Zandvoort. De Tarzanbocht werd zo lekker genomen, dat het circuit er bijna aan dacht om de naam te wijzigen in de BMW i8 Roadster bocht. Maar het was tijd om dit – nu al – iconische model uit te laten op de Nederlandse wegen. En niet zomaar een i8, maar de limited ‘BMW i8 Roadster First Edition’ waar er maar 200 van zijn.

BMW i8 Roadster, Credits- Manify, ManifyNL-58

BMW i8 Roadster

We zijn ondertussen vaste klant bij BMW. Na de M2, M550i en M140i was het weer tijd voor iets anders leuks. En ondanks dat het hartje winter is, krijgen we de BMW i8 Roadster mee. Met open dak rijden kan alleen als jouw adrenaline zo door het lichaam giert, dat je zweet bijna kookt. En we kunnen je verzekeren dat het eigenlijk nooit saai is in de BMW i8 Roadster, maar we toch liever het dak dicht lieten. Natuurlijk is een open dak sfeerverhogend, maar ook met een dicht dak is het een feest om mee te rijden. De knusheid van een supercar wordt zo extra benadrukt, waardoor je merkt dat je met een serieuze auto over de wegen rijdt.

Icoon van een nieuw tijdperk

Het is bijzonder om te merken dat vrijwel íedereen deze auto aandachtig bekijkt. En dat terwijl de BMW i8 Roadster enkele jaren geleden zijn intrede al heeft gedaan. Met dat in gedachte, is het toch bijzonder dat mensen er zo naar kijken alsof ze net een Marslanding live hebben meegemaakt. Futuristisch is de i8 overigens nog steeds. Je moet houden van de vormen, maar iedereen kan je vertellen dat dit wel van een ander niveau is. The future is now.

Even bijspringen

De aandrijving van de BMW i8 Roadster is een hybride variant. Een elektromotor zorgt voor 143 pk op de voorwielen, maar daar blijft het niet bij. De benzinemotor drukt vervolgens nog een respectabele 231 pk op de achterwielen. En respectabel is dat zeker, want het blokje is maar een 1.5 liter driecilinder. De i8 is dankzij de twee motoren dus een vierwielaangedreven auto, die gecombineerd tot een 374 pk en 570 Nm komt. Tot ruim 120 km/h kan je het alleen met de elektromotor doen, al moet je het gaspedaal dan niet te diep intrappen. Mocht je dat toch doen of net even wat extra power nodig hebben, dan springt de benzinemotor bij. En uiteraard staat de benzinemotor in de sportstand automatisch mee te trappelen. Bij een lekker stoplichtsprintje met launchcontrol brengt de BMW i8 Roadster je in 4,6 seconden naar another dimension.

Adrenaline

Toch is het vreemd om in deze auto te rijden. Het ziet eruit als een supercar en beschikt ook over buitenaardse krachten. Op elektriciteit rijdt het heerlijk stil en is het bijna te lief voor de auto waar je je in bevind. Gelukkig is er een benzinemotor die zorgt voor een brulletje. Daar brulletje wordt overigens goed versterkt door een speaker. Je hoort het goed, het geluid is dus deels kunstmatig. Even heerlijk gas geven in stilstand of wachten op backfire zit er bij hierbij niet in. Toch zorgt dit apparaat voor heel veel plezier op de weg. In sportstand geeft hij een heerlijke sound, gaat hij als een speer en lijkt het alsof hij een prittstift voor de banden heeft zitten. De wegligging is zo fenomenaal, dat het lijkt alsof hij aan de weg gelijmd is.

Luxe problemen

Natuurlijk heb je geld als je de i8 Roadster kan kopen. De First Edition waar wij mee reden was maar liefst €190k. Dat is veel geld en waarschijnlijk is deze auto niet jouw daily drive. Er zijn natuurlijk wat luxe problemen die voorkomen bij een auto van dit kaliber. Voor boodschappen moet je echt een andere auto gebruiken, want er is heel weinig bagageruimte. Een weekendje Parijs met de dame zal waarschijnlijk ook een uitdaging worden. De vleugeldeuren zijn uiterst sexy, maar niet altijd even makkelijk. Je moet bij parkeren naast een auto wel even voorzichtig zijn, voordat je per ongeluk zijn spiegel eraf tikt. Maar man-o-man, wat een auto is dit.

Met dank aan Create voor de fotolocatie


ESSENTIALS



MEER ESSENTIALS