De echte betekenis achter de namen van the big brands

CREDITS: Tom Ritson | Unsplash
Work

Paraderen met een logootje op je borst of in de hand.. Het geeft sommigen toch een lekker gevoel. En om je met de nodige kennis te laten flaneren: hierbij geven we je de betekenis van achter grote merken der aarde.

Je dagelijkse merk vanaf nu mét een achtergrond

Je telefoon, kleding, eten en haast alles wat je dagelijks doet heeft ermee te maken. De grote multinationals zorgen er met hun merk niet alleen voor dat je dagelijks kan doen wat je moet doen. Met sommige merken wil je ook geassocieerd worden. Je gaat nooit alleen op pad. Apple, Calvin Klein, Coca Cola en al je andere vrienden gaan gezellig met je mee.

Maar dan rest er nog altijd de vraag wat deze merken en de namen precies betekenen. Wel zo fijn dat je überhaupt weet met wie of wat je dagelijks samen bent. Scroll rustig verder, dat merk je vanzelf wel.

Rolex

Als er ook maar één product garant staat voor status, rijkdom en luxe, dan is het Rolex wel. Met dit prijzige klokje om je pols ben je het mannetje, zeker als je weet wat je überhaupt met je mee draagt.

Eigenaar Hans Wilsdorf had al vroeg ambities om de gehele wereld te veroveren. Voor zijn merk wilde hij namelijk een naam hebben die in elke taal goed in de oren zou klinken. Het puzzelen met alle mogelijke lettercombinaties en vele (klok)uren later kwam de naam Rolex uit de lucht vallen. The rest is history.

Foto: Rolex

Pepsi

Er zijn mensen die al moeten kotsen als ze het horen, want: ‘het is geen echte cola.’ Maar Pepsi heeft ook veel harten veroverd met de coolste reclames vroeger. Of je ziet Lionel Messi shinen op je beeldscherm in de nieuwste reclame. Alleen helaas geen flashy naam voor dit merk. De naam is namelijk afgeleid van de betekenis van indigestie: dyspepsia. De grote meneer achter het merk beweerde namelijk dat zijn (tover)drankje goed zou zijn tegen spijsverteringsproblemen. Zeg nou zelf, buikpijn of misselijkheid verdwijnen vaak wel na deze dorstlesser.

Zara

Amancio Ortega. Wie wil er niet in zijn schoenen staan als één van de meest invloedrijke mannen op aarde. Met zijn kledingimperium heeft hij inmiddels flink wat nullen op zijn bankrekening laten noteren. Voor zijn kledingmerk Zara heeft hij even mogen knutselen met de naam. Gefascineerd door Zorba The Greek viel zijn keuze al snel op de Zorba. Helaas voor Ortega was er een bareigenaar die hem iets sneller af was. Zara leek het meest op Zorba, waardoor het probleem opgelost was en zijn merk kon groeien. Niet moeilijk doen, als het makkelijk kan zal meneer de miljonair destijds gedacht hebben.

McDonald’s

Heb je de topfilm The Founder al op Netflix gezien? Dan zul je de betekenis van deze guilty pleasure waarschijnlijk al weten. Naast dat het bedrijf volop vastgoed bezit en niet alleen hamburgers over de toonbank smijt, is het verhaal rondom bijzonder. De gebroeders Dick en Mac McDonald hadden een hamburgerrestaurant in San Bernardino, waarna Raymond Crocs mond openviel toen hij de broers een milkshakemachine probeerde te verkopen. In overeenstemming met de McDonald’s heeft Croc het restaurant omgezet in tal van franchises door het gehele land. Niet veel later was McDonald’s niet meer uit het straatbeeld weg te denken.

Business model
Foto: Tom Ritson

adidas

Een potje (voet)ballen houden we wel van, toch? Met spanning en gezelligheid zitten we voor 90 minuten lang voorzien van genot. Het grote sportmerk adidas is niet meer weg te denken uit de voetbalwereld. Vandaar denken vele fans dat het merk All Day I Dream About Soccer betekent. Niets is minder waar. De naam is heel simpel af te leiden de oprichter Adolf Dassler. Met zijn bijnaam Adi is het merk geboren en tegenwoordig de dagelijkse standaard.

Voor de liefhebbers: De sensationele (zaken)relatie tussen de broers Dassler. Oprichters van de rivalen Adidas en Puma

ASOS

Zo makkelijk als je het maar wil krijgen, maar dan moet je het wel weten natuurlijk. De originele naam As Seen On Screen is later omgetoverd tot ASOS. Een stuk vlotter en makkelijker te onthouden.

Google

Eén van de giganten der giganten. Leven zonder dit merk zouden we haast niet meer kunnen.

De naam van dit extra geheugen bestaat ironisch genoeg uit iets wat je haast nooit tegen komt op het platform zelf. Een fout. De oprichter gebruikte het woord Googolplex om een enorm getal uit te drukken. Een knappe kop in de schoolbanken schreef dit verkeerd op als Google. Fouten maken mag, want Larry Page vond dit eigenlijk veel beter klinken.

Foto: Mitchell Luo

Monsanto

Kort maar krachtig. De naam is simpelweg te danken aan de vrouw van de oprichter. Miss Monsanto.

Gatorade

Een leuk en vrij onbekend verhaal. Het merk ontwikkelde een drankje voor de Florida Gators doordat ze moeite hadden te spelen in de hitte. Artsen van de Florida University konden het niet laten gebeuren dat hun team zou verliezen vanwege een hoge temperatuur. Vandaar ontwikkelden de artsen een energiedrankje dat uiteindelijk vernoemd is naar het sportteam.

Amazon

Jeff Bezos is niet alleen steenrijk, maar ook natuurliefhebber. Zijn merk is namelijk vernoemd naar de langste rivier op aarde. Zonder zijn advocaat zou de wereld er heel anders uit hebben gezien. Bezos’ keuze viel eerst voor Cadabra, maar zijn advocaat adviseerde hem dit niet te doen doordat het te veel op Kadaver zou lijken.

GAP

Spijkerbroeken zijn vandaag de dag een stuk anders dan de echte jeans van vroeger. Doordat vele ouderen de huidige kledingstijl niet kunnen begrijpen is het merk ontstaan als het gat (GAP) tussen de volwassen en jongeren.

IKEA

De Zweedse meubelgigant is nergens meer weg te denken. Naast de heerlijke Zweedse balletjes en tal van handige producten, schuilt er nog een interessante betekenis achter het bedrijf.

De I en de K staan namelijk voor de initialen van de eigenaar en oprichter Ingvar Kamprad. De E en de A verwijzen naar zijn roots. Namelijk het dorp en de boerderij waar hij zijn leven is begonnen, Elmtaryd en Agunnaryd.

Lees ook: Het verhaal achter de Nike Swoosh

Foto: Zheka Kapusta
Source:
Total
1
Share