BMW X7: this one is for the cool dads

This one is for the cool dads. Of zij die met een drang om een hele peuterspeelzaal op de wereld te zetten. Want wat je met zekerheid kan zeggen over de BMW X7 is dat je gegarandeerd de tofste vader bent op het schoolplein. Willen de vriendjes van je zoon niet meer bij hun eigen papa in de auto? Geen probleem, want in de grootste BMW die momenteel verkrijgbaar is kan er altijd nog wel iemand bij. Is ruimte het enige toffe aan de X7? Hell no! We nemen je mee..

BMW X7 xDrive40d

Wanneer je een gril, groter dan ze bij menig steakhouse hebben, ziet naderen in je spiegels, dan is het een zekerheidje: het is de BMW X7. Een imposante verschijning vanuit elke hoek, maar van voor toch wel het meest. Qua looks wat ons betreft de ideale mix tussen agressief, sportief en luxueus. Al is dit natuurlijk wel afhankelijk van de uitvoering.

Getest: de BMW X7 xDrive40d, BMW X7: this one is for the cool dads

Onze uitvoering is de xDrive40d met een M Sportpakket. Dit resulteert in onder anderen zwarte details in plaats van chrome, 21″ LM dubbelspaak velgen, alcantara hemelbekleding, M sportstuurwiel, multifunctionele voorstoelen en een M sporttransmissie. En dat boven op standaard comfortopties als bijvoorbeeld soft close, BMW Laserlight, verwarmde voor- en achterstoelen, ambiente licht en parking assistant plus. Tel daar de later te benoemen talloze luxueuze opties bovenop en je begrijpt dat het comfortabeler is om in je X7 te zitten dan in je eigen huis.

Comfort en pure luxe

Als je een auto koopt van dit kaliber dan staat comfort in het hoogste vaandel. Daar zijn ze bij BMW goed van op de hoogte, dus hebben er ook voor gezorgd dat de X7 hier dan ook de meeste punten op scoort.

Neem het Bowers & Wilkins Diamond surround sound system met meer dan 20 speakers, welke perfect geplaatst zijn voor de beste geluidservaring. In muziekstukken die je al honderden keren gehoord hebt, hoor je nu instrumenten die compleet nieuw voor je zijn. Een ritje naar het theater? Prima, maar wij stappen de X7 niet uit.

Getest: de BMW X7 xDrive40d, BMW X7: this one is for the cool dads

Van voor tot achter is gedacht aan comfort. De passagiers in het midden kunnen hun persoonlijke luisterervaring en klimaatwensen aanpassen op een eigen scherm, dat ook te gebruiken is als mirror van je telefoon via USB-C of WiFi.

Sowieso is het infotainment systeem van hoge klasse. Via Bluetooth of een kabeltje is je telefoon te koppelen voor Android Auto of Apple CarPlay, maar ook het standaard systeem werk heerlijk intuïtief. Bizar om te bedenken is, is dat het te besturen is op je stuur, via het touch screen, met de fysieke draai- en drukknop in het middenconsole én via gesture control. Kies jouw meest handige (en vooral veilige) optie voor elk moment.

Rijden in de BMW X7

Ook qua rijervaring is comfort altijd weer de leidende factor. De X7 zit boordevol hulpsystemen, van active steering en driving assistant professional tot actieve voetgangersbescherming en zelflerende rijsystemen om te helpen bij remmen en het optimaal nemen van bochten. Best handig voor zo’n enorme auto als dit. Want we moeten eerlijk zijn: Nederland is niet per se gemaakt voor voor de X7. Of is het andersom?

Dit model van BMW is een volwaardige zevenzitter, waarbij werkelijk iedereen van voor tot achter comfortabel reist. Alle stoelen zijn elektrisch verstelbaar en hoe verder naar voren in de auto je komt, hoe meer opties er zijn om in te stellen. Bij de bestuurder- en passagiersstoel is het werkelijk waanzinnig wat er in te stellen is. Er is zelfs een optie te bestellen met de meest geavanceerde stoelmassage die momenteel op de markt is. En door comfort access stap je altijd fijn in.

Getest: de BMW X7 xDrive40d, BMW X7: this one is for the cool dads

Deze ervaring wordt verrijkt door de rust en stilte die de X7 kan brengen als je met 175 km/h over de Duitse Autobahn raast. Dubbel glas en een naadloos design zijn hier verantwoordelijk voor.

Sportieve tank

Zet je ‘m op sportstand, open je de ruiten en druk je het gaspedaal eens goed in? Dan is het gedaan met de rust. Het is verslavend om een V6 aan het werkt te horen. Vooral het gepruttel uit de uitlaat bij het weer loslaten van het gas. Het kost natuurlijk heel wat om meer dan 2400 kg (ex. passagiers en bagage) in beweging te krijgen. 265pk om precies te zijn en aardige kostenpost bij de pomp. Maar ach, je rijdt niet elke dag in een meer dan 5 meter lange over de top luxe BMW X7. En wil je dat wel? Dan moet je voor de versie die wij rijden €165.828 neerleggen. Maar dan heeft je zoon wel de coolste vader van de klas!