Cilinderinhoud: 3.0 CS stond in mijn gedachte altijd voor Centraal Station. Komt misschien ook omdat ik veel te lang student ben geweest. En toch minimaal 7 jaar die grote letters iedere dag op mijn netvlies gebrand kreeg. Dus toen we de vraag kregen om de BMW M2 CS te testen pakte ik gelijk mijn ov-chipkaart. De auto zal vast ergens bij een perron klaarstaan voor me. Blijkt dat CS staat voor Club Sport. En dat staat voor nóg meer pk… Nog meer pk dan bijvoorbeeld de eerder geteste BMW M2 Competition. De BMW M2 CS heeft maar liefst 450 pk in de gelederen, de M2 Competition heeft 410 pk. Naast dat de CS meer vermogen heeft, is ‘ie ook wat lichter. Dankzij het koolstofvezel-dak zijn er kilo’s bespaard. Sowieso is de auto meaner and cleaner. Stoelen van lichtgewicht materiaal, geen armsteun en zo zijn er nog meer dingen uitgesloopt om gewicht te besparen. Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: de BMW M2 CS rijdt fantastisch. Deze auto koop je alleen maar voor jezelf en voor niemand anders. Je passagiers doe je er geen lol mee en ook medeweggebruikers niet, want de auto gaat zó rammend hard de bochten door. 450 pk op de achterwielen is bij een lichtgewicht auto natuurlijk veel te veel, maar het is wel ultraleuk. Door het M drivers package hebben we een topsnelheid kunnen halen van 280 km/h. Het is ook weer niet zo dat de M2 CS pijlsnel naar de 280 gaat, want vanaf 260 km/h gaat het langzaam aan naar de top. Maar een lege Autobahn doet wonderen. In 4.2 seconden zit je aan de 100 km/h. Met launch control aan (alles op Sport Plus) heb je zoveel pk in een keer tot je beschikking dat je te maken hebt met slippende achterbanden. Daardoor komt er dus veel vermogen vrij zodat je niet tot nauwelijks van je plek afkomt. We zijn dol op de functie Sport Plus. De auto wordt wat agressiever, wat grimmiger. De vering wordt harder afgesteld en je krijgt de uitlaten beter te horen. Bij ieder verzet blijft de auto veel langer in zijn toeren en je hebt echt het idee dat je het maximale uit de auto haalt. Bij iedere bocht die je met té veel gas neemt voel je de achterkant uitbreken. Je kan dit zien als een groot nadeel, maar wat hebben we hier van genoten. Een auto die op oproepbasis nog nét goed te controleren is, voelt aan alsof je een ongetemd beest onder je bips hebt. Zoals BMW het zelf omschrijft: De M Twinpower Turbo 6-cilinder benzine motor is extreem hoogtoerig. In praktijk betekent dat dat de 7 traps DCT bak in de meest sportieve stand pas bij 7 à 8000 toeren opschakelt. Het resultaat is een jankende motor en wielspin, zelfs in de tweede en derde versnelling. Heerlijk! Als je eenmaal in de M2 CS hebt plaatsgenomen, dan zie je dat het interieur kaal en gedateerd oogt. Zoals gezegd is er veel aan gedaan om gewicht te besparen. Toch zijn er zeker een aantal luxe opties aanwezig zoals stoelverwarming, climate control en Apple Carplay. Maar alles wat eventueel meer gewicht met zich meebrengt lijkt eruit geramd. Het infotainmentsysteem is niet al te groot en voldoende, want ook een groter systeem brengt natuurlijk meer gewicht met zich mee. Wat in het oog springt zijn de 3 knopjes die links naast de 7 traps DCT versnellingspook te vinden zijn. En dit zijn 3 knoppen waarmee je de ziel van de auto kunt veranderen: van Normal naar Sport Plus. De M2 CS heeft aan de buitenzijde een aantal herkenningspunten. Zo zijn er de loeigrote luchtinlaten in de motorkap, die eruitzien als een brievenbus. Helaas kun je hier geen pakketje kwijt, maar zorgen deze inlaten voor extra koeling. En toegegeven, het ziet er ontzettend agressief uit. Om en rondom de auto vind je veel details van carbon en ook de extra dikke side skirts zijn niet over het hoofd te zien. De M-spiegels zijn strak vormgegeven en aan de achterzijde vind je vier dikke, lompe uitlaten die nauwelijks over het hoofd te zien zijn. En mocht de M2 CS met een logo voorzien zijn: achter de M2 vind je in een iets kleiner lettertype de letters ‘CS’. Ons testmodel was voorzien van 19 inch M LMR V-Spaak M Jet Black velgen. Dit in combinatie met Saphirschwarz metallic lak geeft het geheel een sinister black on black look. Tel daarbij de gouden M Carbon kerarmische remmen (meerprijs € 8.345) bij op en je hebt toch echt een hele dikke uitstraling. We kennen allemaal wel iemand die altijd het vlaggenschip moet hebben. Of het nou om een telefoon, horloge, schoenen of auto gaat. Mister Show Off. De BMW M2 CS is voor die persoon ontworpen. Want met 40 pk extra ben je net wat rapper thuis dan met de eerder geteste BMW M2 Competition. Maar dan ben je wel bijna €30.000,- meer kwijt. En dat is echt een bak met geld. Je krijgt daar weliswaar lichtere auto met meer vermogen voor terug, maar of ‘ie dat waard is? Het verschil is nauwelijks te merken, of je moet dagelijks met 280 km/h naar je werk cruisen. Toch ga je met beide auto’s een hoop lol beleven. En of net dat extra beetje lol die € 30.000,- waard is: we betwijfelen het.
Max vermogen: 450 pk / 331 kW
Gewicht: 1650 kg
Vanafprijs: € 138.217
De versie die wij reden: € 141.000Overtreffende trap getest: de BMW M2 CS
Hoe rijdt het?
Sport Plus
Interieur?
Exterieur?
Verdict
De Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio is het absolute topmodel van Alfa Romeo, een auto waar petrolheads al bij het horen van de naam van gaan watertanden. Want…