BMW R nineT Scrambler, de ideale blend tussen modern en authentiek

Rides

Scramblers zijn al enkele jaren bezig met een tweede jeugd en wij waren er sinds het begin helemaal bij. Want wat worden er toffe nieuwe modellen op de markt gebracht. En de nieuwe BMW R nineT Scrambler is er daar absoluut één van. We hadden ‘m afgelopen zomer, in een zonnige quarantaine-week, onder onze bips. En nu vinden we het tijd om onze bevindingen nog eens te delen.

BMW R nineT Scrambler

Wat direct opvalt aan de Scrambler-uitvoering van de iconische BMW R nineT is de opvallend hoge positie van de uitlaat, die zoveel Scramblers typeerde tijdens de vorige hoogtijdagen in de jaren ’60. Deze hoog gepositioneerde knalpijp heeft meer voordelen dan alleen authentieke looks; namelijk véél koppel (81 kW) en een prachtig geluid. Knetterend, maar diep.

Boxer

Toch is de iconische boxermotor van BMW misschien nog wel het opvallendst. Hierdoor krijgt de motor een robuuste uitstraling, die alleen BMW’s hebben. Maar het is niet alleen een lust voor het oog, maar je merkt het ook direct als je rijdt. Heb je nog nooit met een boxermotor gereden? Dan is het écht even wennen. Doordat de cylinders horizontaal bewegen, krijgt je telkens een zijwaartse slinger bij het opentrekken van de gashendel.

Ben je er eenmaal aan gewend? Dan rijdt de RnineT Scrambler als een zonnetje! Het luchtgekoelde 1.170 cc blok zorgt voor 110 pk (81 kW) aan vermogen en we kunnen je zeggen: dat trekt heerlijk door! Ten opzichte van de reguliere R nineT, heeft de Scrambler een hoger stuur, zachtere voering in het zadel en lagere voetsteunen, voor extra comfort en een scrambler look & feel.

Rijden op de BMW R nineT Scrambler

Standaard is de motor voorzien van ABS en Automatic Stability Control, die jouw tanden netjes van het asfalt afhouden. Houd je wel van een beetje slippen? Dan zet je het gewoon uit. De R nineT heeft verschillende rijmodi, afhankelijk van je rijstijl en de plek waar je bent. Wij moeten eerlijk zeggen dat we alleen maar ‘dynamic’ hebben geprobeerd, aangezien we het wel lekker vonden om alle pk’s aan te spreken.

Eigenlijk was er maar één ding dat we minder nice vonden tijdens onze ervaring op de BMW R nineT Scrambler, en eigenlijk ook op alle andere BWM’s, en dat zijn de automatische knipperlichten. Deze gaan veel te snel uit, soms al vóór je de bocht gemaakt hebt. Maar goed, als dat alles is?

Looks BMW R nineT Scrambler

Fijn rijdt ‘ie dus, maar wat je humeur nog een extra boost geeft zijn de duimpjes van andere weggebruikers. Motorrijders kijken altijd even achterom, voetgangers lopen er een rondje omheen, liefhebbers maken foto’s. Natuurlijk doet de goud-zwarte kleurstelling heel wat, maar eigenlijk is het hele plaatje van deze scrambler gewoon compleet. Denk aan een lederen buddyseat, een grote tank, ronde koplamp met BMW-logo, analoog display. Dat zijn ouderwetse details die hinten naar de scramblers uit de jaren ’60. Maar BMW heeft dit model ook heel wat moderne features meegegeven, in zowel het innerlijk als uiterlijk. Iets dat wij erg geslaagd vinden!

En daarnaast is er natuurlijk nog heel wat aan je smaak aan te passen. “Kies je bijvoorbeeld voor de optionele kruisspaakwielen met offroad noppenbanden, dan is meteen duidelijk dat een trip niet op hoeft te houden wanneer de weg stopt,” zoals ze zelf al zeggen.

Option 719

Ons testmodel heeft Option 719 Club Sport-accessoires. Iets dat je een aardige 2,5k meer kost, maar optisch enorm veel doet. De motorfiets is voorzien van hoogwaardig gefreesde componenten van aluminium in een verfijnde zwart-gouden look. 

Conclusie

Wij sluiten ons hier volledig bij aan. We testten ook eerder de Ducati Scrambler 1100 Sport, welke want ons betreft een absolute concurrent is voor deze BMW. Qua looks is het natuurlijk helemaal aan jezelf, maar we vinden dat deze versie van de BMW R nineT Scrambler wel echt wat unieker is. Qua rijgedrag is de boxermotor even wennen, maar rijdt het allebei heerlijk al zit er wel een flink verschil in pk’s (de Ducati heeft standaard 75 pk). Qua geluid legt de BMW het absoluut af. De prijs ligt met een grove basis van €16.000 ongeveer gelijk, afhankelijk van de opties die je neemt.

tags:
Total
1
Share