Zo geef je jouw 2020-brein weer een boost

CREDITS: Nathan Cowley | Pexels
Lifestyle

Het jaar 2020 eiste bij velen zijn tol. Voor sommigen fysiek en voor anderen mentaal. Weinig tot geen pilsjes op de vrijdagavond en een voetballen met je vriendenteam was/is ook niet mogelijk. Daarnaast moet je ook nog eens al je werk vanuit huis doen. Het thuiszitten kan zeker zwaar zijn voor je lichaam en hersenen.

Zo geef je je 2020-brein weer een boost

Denken in oplossingen is hét remedie. Een mini-sportschool in je garage kan je weer die gains geven, je hersenen weer oppompen is toch iets moeilijker. Je brein kan moe worden van het thuiszitten en je hersenen moet elke keer weer die tegenslag verwerken als die lockdown wordt verlengd. Er zijn een paar dingen die je kunt doen om je vermoeide hersenen een boost te geven. Het begint bij een paar factoren waar je je brein niet zo veel voor hoeft te kraken en eigenlijk iedereen kan toepassen.

Sporten

Sporten klinkt als iets wat je doet voor je fysieke gesteldheid. Het kan daarnaast ook zeker helpen om je koppie eventjes leeg te maken. Het is zelfs wetenschappelijk bewezen. Dat kan in elke vorm van sport. Een rondje fietsen, stukje hardlopen of met een paar gewichten sjouwen. Het zorgt ervoor dat je geest op een bepaalde taak gefocust is. Je brein heeft minder tijd om aan de dingen te denken die je stress bezorgen. Als het dus kan, snuif even wat buitenlucht op en je komt helemaal tot rust.

Hersenen
Foto: Arek Adeoye

Slapen

We houden allemaal van slaap. Vaak ga je toch te laat slapen. Een YouTube filmpje in bed eindigt al snel bij de meest random video’s die je nóg langer bezighouden. Niet alleen zorgt het scherm ervoor dat je slechter slaapt, een slecht ritme heeft ook negatieve invloed op je geest en lichaam. Zorg er dus voor dat je elke nacht je benodigde uurtjes pakt en zoek een vast ritme. Dit geeft je brein tijd om te herstellen en ready te zijn voor de volgende dag. En zeg nou zelf, eigenlijk is het gewoon vreselijk lekker. Met je meisje nóg lekkerder natuurlijk.

Hersenen
Foto: Mert Kahveci

Blijf connected

Zaterdagavond op stap met de mannen zit er al een tijd niet meer in. Pijnlijk, ondanks de zondagochtend vaak nog pijnlijker was door die draak van een kater. Het is belangrijk dat je met je maten blijft connecten. Even je hoofd leegmaken en lachen om de domste gesprekken. Dit kan door een potje samen te gamen, maar ook door te videobellen. Er zijn genoeg online toffe spelletjes te vinden om je avond op afstand gezellig te maken. En een goed excuus om thuis een flesje open te trekken natuurlijk.

Hersenen
Foto: Gabriel Benois

Limiteer je schermtijd

Thuiszitten heeft ervoor gezorgd dat je nog meer achter een schermpje zit. Geen fysiek overleg, maar je springt van meeting naar meeting in je browser. En zelfs als je je vrienden wil zien is online bijna de enige manier tegenwoordig. Leg dus daarom soms je schermpjes even weg. Ga bijvoorbeeld in je pauze een rondje lopen. Hierdoor krijgen je hersenen meer rust en kun je weer helder nadenken.

Hersenen
Foto: Christopher Ivanov

OTC-supplementen

Over-the-counter supplementen. Het zijn supplementen die je gewoon in de winkel kan halen. Slik niet zomaar een paar pillen, maar denk goed na wat je wil bereiken. Het moet een hulpmiddel zijn. L-theanine supplementen kunnen helpen met het verlagen van de stress en zorgt voor een kalmerende werking zonder moe te maken. Het kan dus helpen om je geest rust te geven. Ga je niet vol proppen met deze pillen als je hoofd een beetje druk is, maar gebruik je verstand. Anders functioneer je straks helemaal belabberd.

Hersenen
Foto: Anshu A
Total
6
Share