Zo bouw jij de caféracer van je dromen!

Mannelijker dat je eigen motor bouwen gaat het niet worden hoor! Nu de zomer op de deur klopt zien we ze weer massaal van stal komen, de motoren. Hoe zorg je er nou voor dat je niet als een patser voor de dag komt met je racemotor, handschoenen en een kort T-shirt? Wij hebben het ‘handboek’ voor het bouwen van jouw unieke caféracer!

Zo bouw jij jouw unieke caféracer

Het frame

Alle DIY motorprojecten beginnen met het selecteren van een frame. Dit is het skelet van je motor. Vaak worden de frames van oudere motorfietsen gebruikt. Waarom? Omdat ze simpelweg goedkoop zijn en er zijn er enorm veel van te vinden. voor een paar honderd euro heb je een degelijk frame waar je nog wel even mee vooruit kan! Check het frame wel even zorgvuldig, er mogen nergens scheuren of extreme roest te zien zijn!

Foto: Soroush Golpoor

Kies een motorblok uit

Deze stap kan, om wat geld te besparen, ook samengevoegd worden met het uitzoeken van het frame. Als je een oude motor koopt, bijvoorbeeld een schademotor die al even stil staat, heb je het frame en het blok al uitgekozen. De beste motorblokken zijn de blokken van motoren die massaal zijn geproduceerd. Vaak zijn dit de Honda en Yamaha blokken. Deze zijn oerdegelijk, goed verkrijgbaar en reserve onderdelen zijn beschikbaar in overvloed.

Zorg ervoor dat het blok goed is afgesteld, vervang eventueel ook de pakkingen zodat het blok nergens lekt en overal goede compressie heeft! Niet zo handig met het motorische gedeelte? No problem, breng het blok naar jouw lokale monteur en laat hem het doen.

Voorvork en vering

We hebben nu een beetje verteld over goedkope chassis en motorblokken. De tijd van besparen is nu voorbij! De voorvork en vering bepalen voor een heel groot deel het uiterlijk van je motor. De rijhoogte en hoek van het wiel en je stuur worden hier bepaald.
Een caféracer is vaak een stoere laag afgestelde motor waar je vaak in een ‘racehouding’ op zit. Kies dus zorgvuldig en pas eventueel verschillende voorvorken en hoogtes.

Foto: Ryan Spencer

Gewicht

De meeste caféracers hebben geen enorm blok met een bak vermogen. Ze zijn echter wel enorm snel. Hoe kan dit dan horen we je denken? Caféracers worden met de nieuwe onderdelen die je er op schroeft een flink stuk lichter! In plaats van stalen velgen die op de originele motor zaten gooi je er nu aluminium velgen onder!
Check ook even of er ruimte is om een bredere velg te installeren. Hierdoor kan je uiteraard ook een bredere band op de velg leggen waardoor je prestaties en rijcomfort weer hoger worden!

Remmen

Als je gas geeft moet je ook weer tot stilstand kunnen komen. Tijd om die originele remmen te upgraden! Vervang de remschijven en installeer een maatje groter!
De meeste motoren hebben op het voorwiel al dubbele remschijven, dus hier hoef je geen aandacht aan te besteden. Het enige wat je hoeft te doen is grotere remschijven te kopen en daarnaast de bijbehorende remmen te installeren. Wederom betere prestaties gegarandeerd!

Foto: Pelle Martin

Looks

We hebben een goed frame, een degelijke motor en de voorvork en vering zitten al op hun plek. De veiligheid is gegarandeerd door de verbeterde remmen. Wat moeten we nog doen? De looks van de motor natuurlijk!
We moeten nog een toffe tank uitzoeken, een stoer zadel en eventueel wat kuipdelen installeren. Op dit gebied is er enorm veel ruimte om te doen wat jij zelf vet vindt. Racekuipen in babyblauw met witte strepen? Super tof! Ga het internet op en zoek uit wat jij vet vindt, of maar er zelf een als je kan lassen!

Mocht je voor dit tweede gaan, zorg dan voor een model gemaakt van karton. Dit is goedkoop en kan je een paar keer verpesten. De tank uitgesneden die je wil? Trek het karton dan over op aluminium en je kan beginnen!

Inspiratie nodig? Wij vinden een bruin leren zadel en kuipdelen van geborsteld aluminium heel vet. Niks meer aan doen! Voor andere voorbeelden moet je deze website even checken!

Helm

Bij een toffe caféracer hoort ook een toffe helm. Je wil niet gezien worden op een hele toffe motor met een hele saaie moderne helm. Zorg voor iets wat je niet zo vaak ziet, of ga voor een classic. We zullen hieronder een paar voorbeelden van stijlvolle helmen laten zien!



ESSENTIALS